با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی قرآن و عهدین ایران
سیر مفهوم ذهن وعلم در ریشه«شاکله»وکارکرد آن در رفتار

اعظم السادات حسینی؛ سهیلا پیروزفر؛ سید کاظم طباطبایی پور

دوره 9، شماره 1 ، مهر 1399، ، صفحه 181-200

https://doi.org/10.30473/quran.2021.55642.2854

چکیده
  درمنابع دینی اعم از آیات وروایات، طیف گسترده ای از آموزه ها بیانگر تأثیرعقل،علم و تفکر بر کنش های انسانی است چنان که آیه «لو کنّا نسمع أونعقل ما کنّا فی اصحاب السعیر»به روشنی منشأ اعمال دوزخیان را اجتناب از به کارگیری تفکر وتعقل می داند وآیه«هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون» (زمر/9)تنها معیار ارزش گذاری انسان ها را ...  بیشتر

معناشناسی «خلیفه» در قرآن کریم

فهیمه جمالی راد؛ سهیلا پیروزفر؛ مهدی جلالی

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 153-174

چکیده
  مفسران به دلیل اختلاف‌نظر در مقام خلیفه در ذیل آیه «انی جاعل فی الأرض خلیفه» (بقره/30) دیدگاه‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند. پندارهای تفسیری آنان در مواردی چون حقیقت مصداق خلیفه و مستخلف عنه، گوناگون است. این نوشتار تلاش کرده است، به استناد بافت کلامی آیات و قواعد ادبیات عرب و قراینی نظیر برهان عقلی، روایات صحیحه، ادعیه و تاریخ ...  بیشتر

بررسی نسبت مکتب ادبی امین الخولی با اندیشه‌های معتزله

سهیلا پیروزفر؛ حسن زرنوشه فراهانی؛ حمید ایماندار

دوره 5، شماره 1 ، مهر 1395، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/quran.2016.3413

چکیده
  امین‌الخولی (1895- 1966م) با تأکید بر اولویت داشتن پژوهش ادبی در مطالعه قرآن، مکتب ادبی معاصری در تفسیر قرآن پایه‌ریزی کرد که از سوی محققانی نظیر محمد احمد خلف الله، عایشه بنت‌الشاطی و نصر حامد ابوزید مورد استقبال قرار گرفت و امتداد یافت؛ اما بهره‌گیری این جریان از بعضی آراء مفسران معتزلی مانند زمخشری و نیز تأکید بر اندیشه خلق قرآن سبب ...  بیشتر

سازگاری تفسیر آیات با دو رویکرد مجموعی و تفکیکی

سهیلا پیروزفر؛ فهیمه جمالی راد

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1392، ، صفحه 86-100

چکیده
  انتخاب انواع روش­های تفسیری بستگی به نوع نگاه مفسّر به قرآن دارد، مفسّر در نگرش ساختاری و مجموعی به قرآن، مدلول و معنای آیه را با ابزارهای گوناگون و از همه مهم­تر با توجه به سیاق آیه واکاوی می­کند، اما در نگرش تجزیه­ای و تفکیکی، عنصر سیاق چندان اهمیتی ندارد، در این دیدگاه می­توان آیات را تقطیع نمود و معنای استقلالی آن را مد ...  بیشتر