امیر احمدنژاد؛ زهرا کلباسی
دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 33-52
چکیده
براساس روایات ترتیب نزول تاریخگذاری سوره حج به سال پنجم هجری خواهد رسید. لیکن بسیاری از مفسران برخلاف روایات مذکور، بهسبب وجود آیات اذن قتال در این سوره، قائل به نزول آن در سال اول هجری شدهاند. در عین حال سیاق مکی سوره حج موجب شده تا اغلب مفسران این سوره را آمیزهای از آیات مکی و مدنی، بدون تعیین زمان دقیق نزول بدانند. مستندات مفسران ...
بیشتر
براساس روایات ترتیب نزول تاریخگذاری سوره حج به سال پنجم هجری خواهد رسید. لیکن بسیاری از مفسران برخلاف روایات مذکور، بهسبب وجود آیات اذن قتال در این سوره، قائل به نزول آن در سال اول هجری شدهاند. در عین حال سیاق مکی سوره حج موجب شده تا اغلب مفسران این سوره را آمیزهای از آیات مکی و مدنی، بدون تعیین زمان دقیق نزول بدانند. مستندات مفسران در نزول مدنی سوره حج بر اقوال متقدمان، برخی روایات شأن نزول، روایات ترتیب نزول و مدنی بودن دستورِ به جهاد و بهتبع آن آیات اذن قتال در این سوره، استوار است. درحالیکه اقوال متقدمان متشتت بوده و روایات شأن نزول و ترتیب نزول با سیاق سوره ناهماهنگ است. درمقابل سیاق مکی سوره حج، روایات شأن نزول ذیل آیات اذن قتال و گزارشهای تاریخی از وقایع نزدیک به هجرت پیامبر، نشانگر نزول این سوره در سال آخر حضور پیامبر در مکه است. این ایام مقارن با هجرت تدریجی مسلمانان به مدینه بوده است؛ لذا آیات اذن قتال در شهر مکه، خطاب به مهاجرانی که در مسیر هجرت در معرض تهاجم قرار داشتند، نازل شده تا برای حفظ حیات خود اجازۀ دفاع و مقابله با مشرکان را داشته باشند.
محمدفاروق آشکارتیزابی؛ عبدالکریم بیآزار شیرازی؛ نسیم عربی
چکیده
تاریخگذاری قرآن عبارت از دانشی است که از تاریخ و ترتیب نزول فقرات مستقل وحیهای قرآنی اعم از یک سوره کامل یا فقرهای مستقل از یک سوره تدریجیالنزول، بحث میکند. دکتر عابدالجابری درتفسیر فهم القرآن الحکیم با توجه به روش تفسیری و صبغه تاریخی خود، بیشترین تلاش را در این مورد انجام داده است. او با اعتقاد به اصول و مبانی خاص خود، روشهایی ...
بیشتر
تاریخگذاری قرآن عبارت از دانشی است که از تاریخ و ترتیب نزول فقرات مستقل وحیهای قرآنی اعم از یک سوره کامل یا فقرهای مستقل از یک سوره تدریجیالنزول، بحث میکند. دکتر عابدالجابری درتفسیر فهم القرآن الحکیم با توجه به روش تفسیری و صبغه تاریخی خود، بیشترین تلاش را در این مورد انجام داده است. او با اعتقاد به اصول و مبانی خاص خود، روشهایی را در تاریخگذاری قرآن به کار میگیرد و به نتایج جدیدی پیرامون زمان وقوع و چگونگی حوادث تاریخ صدر اسلام دست یافته است. مهمترین شیوههای او را میتوان تحت عناوین: تکیه بر سیاق آیات و سورهها، تکیه بر شواهد تاریخ جاهلی و تاریخ صدر اسلام، چینش سورهها بر مبنای مَطلع آنها، استدلال به احادیث سبب نزول آیات، توجه به مراحل تاریخی تشریع احکام شرعی، اولویتبندی منابع تاریخگذاری و... بیان و تحلیل کرد.