با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی قرآن و عهدین ایران
تأملی در ماهیت وحی و زبان قرآن از دیدگاه ابن‌سینا

ناصر محمدی

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 65-76

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7001

چکیده
  وحی، القای خفی امر عقلی است در بیداری به‌توسط فرشته وحی یا همان عقل فعال بر لوح قلب نبی. پیامبر چون در قوای سه‌گانه نظری و عملی و متخیله به حد اعجاز و سرآمدی برسد به مقام دریافت وحی نائل می‌شود. آنچه پیامبر در مقام باطن و عقل و از عالم غیب دریافت می‌کند به‌واسطه قوه تخیل و بدون هیچ مزاحمتی در حس مشترک و احساس او به‌صورت مسموع و متمثل ...  بیشتر