حبیب الله حلیمی جلودار؛ امین یوسفی؛ عزت الله پاتیار؛ مراد کلاهی گیگلو
چکیده
یکی از آیات بحثبرانگیز قرآن که دیدگاههای گوناگونی را از سوی اندیشمندان فریقین بهخود معطوف کرده، آیه 55 سوره مائده میباشد. این آیه که به «آیه ولایت» مشهور میباشد، به اعتقاد شیعه یکی از مهمترین آیاتی است که بر ولایت علی(ع) بعد از پیامبر(ص) تأکید دارد. بر اساس این آیه، پیامبر(ص) بهواسطهی وحی، علی(ع) را ولیّ خود دانسته ...
بیشتر
یکی از آیات بحثبرانگیز قرآن که دیدگاههای گوناگونی را از سوی اندیشمندان فریقین بهخود معطوف کرده، آیه 55 سوره مائده میباشد. این آیه که به «آیه ولایت» مشهور میباشد، به اعتقاد شیعه یکی از مهمترین آیاتی است که بر ولایت علی(ع) بعد از پیامبر(ص) تأکید دارد. بر اساس این آیه، پیامبر(ص) بهواسطهی وحی، علی(ع) را ولیّ خود دانسته که بهطور واضح، نشانهی حقانیت ولایت ایشان است. با این وجود، برخی از مفسّران اهلسنت همچون آلوسی در تطبیق این آیه بر ولایت علی(ع) مناقشه کرده، اشکالاتی را به اعتقادات شیعه وارد ساخته و چنین نتیجه میگیرد که آیه ولایت نمیتواند در مورد ولایت علی(ع) صادق باشد. او معتقد است که آیه ولایت بهلحاظ شأن نزول، بُعد ادبی، بُعد فقهی و بُعد کلامی با جانشینی علی(ع) مغایرت دارد. نوشتار پیشرو که بهروش توصیفی- تحلیلی سامان یافته؛ بهبررسی و نقد شبهات آلوسی پیرامون آیه ولایت میپردازد. ایشان ولیّ را بهمعنای «محب و ناصر» و رکوع را بهمعنای «خشوع و تذلل» گرفته و شأن نزول آیه را نیز مهاجرین و انصار معرفی میکند، امّا طبق تصریح علمای شیعه واژه ولیّ بهمعنای «اولی بهتصرف و سرپرستی»، و رکوع همان «رکوع در حال نماز» است و آیه بهطور اختصاصی در شأن علی(ع) نازل شده است.
محسن دیمه کار گراب؛ علی ملاکاظمی
چکیده
قصص قرآن ظرفیت ویژهای در تبیین مسائل تفسیر کلامی دارد که در متون روایی، تفسیری و کلامی فریقین نمونههایی از آن وجود دارد؛ لیکن در عرصه تفسیر و استنباط کلامی از قرآن، پیش از هر امر دیگری باید کارآمدی و درستی این نحوه از استدلال به قرآن کریم ثابت شود لذا این نوشتار با توجه به گستره مباحث کلامی، در صدد آن است که ادله کارآمدی تفسیر کلامی ...
بیشتر
قصص قرآن ظرفیت ویژهای در تبیین مسائل تفسیر کلامی دارد که در متون روایی، تفسیری و کلامی فریقین نمونههایی از آن وجود دارد؛ لیکن در عرصه تفسیر و استنباط کلامی از قرآن، پیش از هر امر دیگری باید کارآمدی و درستی این نحوه از استدلال به قرآن کریم ثابت شود لذا این نوشتار با توجه به گستره مباحث کلامی، در صدد آن است که ادله کارآمدی تفسیر کلامی از قصص قرآن را در باب امامت واکاوی نماید. لذا با بهرهگیری از میراث علمی فریقین در ابتدا مهمترین ادله کارآمدی استدلال به قصص قرآن در موضوع امامت بیان مىشود. در ادامه گونههای ارتباط قصص قرآن با مباحث کلامی امامت مورد بررسی قرار مىگیرد. افزون بر آنچه بیان شد گونههای استدلال به قصص قرآن در عرصه تفسیر کلامی در باب امامتپژوهی با عناوینی چون جواب نقضی، جواب حلی و مفهوم اولویت از دیگر مباحث این نوشتار به شمار مىرود.
فتح الله نجارزادگان؛ سلمان بابائی گواری
دوره 2، شماره 1 ، مهر 1392، ، صفحه 7-26
چکیده
این پژوهش عهده دار تبیین چیستی خلیفة اللهی در قرآن و بررسی نحوه پیوند آن با امامت است. گستردهترین آیه در زمینه استخلاف آیه 30 سوره مبارکه بقره است، خلیفة الله برترین موجودات و دارای شؤون متمایزساز از دیگران است. امامت در دیدگاه شیعه عبارت از جانشینی انبیاء و خلافتی از جانب حق تعالی در همه امور دینی و دنیایی است که با نصب الهی تعیین ...
بیشتر
این پژوهش عهده دار تبیین چیستی خلیفة اللهی در قرآن و بررسی نحوه پیوند آن با امامت است. گستردهترین آیه در زمینه استخلاف آیه 30 سوره مبارکه بقره است، خلیفة الله برترین موجودات و دارای شؤون متمایزساز از دیگران است. امامت در دیدگاه شیعه عبارت از جانشینی انبیاء و خلافتی از جانب حق تعالی در همه امور دینی و دنیایی است که با نصب الهی تعیین میشود. امامت در دیدگاه اهل سنت نوعی رهبری عمومی با هدف حراست از امور دین و دنیای مردم و جانشینی و نیابت از نبی است. از نظرگاه شیعه فرقی بین خلیفة الله قرآنی و امام نیست و رابطه منطقی بین این دو مقوله تساوی است. امام و خلیفه مورد نظر اهل سنت فقط در حوزه اجرا و خلافت و ولایت ظاهری دنیایی(که یکی از کارهای خلیفة الله است) با خلیفة الله هماهنگ است. خلیفة اللهی که ولی الله، واسطه فیض و معلم ملائکه است نمیتواند با امام مد نظر اهل سنت تطبیق داشته باشد.
محمود کریمی؛ محمد حسن رستمی؛ محسن دیمه کار گراب
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، ، صفحه 23-40
چکیده
هر چند به نظر میرسد آیه «إِنِّى جاعِلٌ ِفِى الْأرْضِ ِخَلِیفَةً» در سورة بقره تنها طلیعه و مقدمه داستان خلقتِ حضرت آدمعلیهالسلام است، لکن این آیه مشتمل بر نکات تفسیری ـ کلامى ارزشمندی است که برخی از آنها از دیرباز به اجمال و پراکنده در آثار علمى ...
بیشتر
هر چند به نظر میرسد آیه «إِنِّى جاعِلٌ ِفِى الْأرْضِ ِخَلِیفَةً» در سورة بقره تنها طلیعه و مقدمه داستان خلقتِ حضرت آدمعلیهالسلام است، لکن این آیه مشتمل بر نکات تفسیری ـ کلامى ارزشمندی است که برخی از آنها از دیرباز به اجمال و پراکنده در آثار علمى فریقین بهویژه امامیه بیان شده ولی هیچگاه تبیین نشده است. نوشتار حاضر بر آن است تا ابعاد تفسیری ـ کلامی این آیه را در میراث علمى امامیه و اهل سنت، مورد بررسی قرار گیرد؛ ابعادی همچون هدف از آفرینش خلیفه در زمین، لزوم وجود خلیفه در زمین و ضرورت ِنیاز به امام، تقدم وجود خلیفه بر دیگران، اختصاص تعیین خلیفه به خداوند، لزوم عصمت خلیفه و امام و غیرهم. این موارد مهمترین مباحث کلامى است که برخی از محدّثان و مفسّران متکلّم با استناد به آیه مذکور به آنها اشاراتی داشتهاند. در آثار علمى اهل سنت نیز در خصوص این آیه، تنها به مباحث معدودی همچون عصمت ملائکه، علم یکی از شروط خلافت، و برترى آدمعلیه السلام بر ملائکه اشاره شده که این استفاده اندک از آیه، ناظر به تفاوت مبانى کلامى اهل سنت با امامیه در موضوعِ امامت است. پاسخ به دیدگاه اسماعیلیه در خصوص تعارض غیبت امام با «قراردادن خلیفه در زمین» و نیز اشاره به استفاده فقهی برخی از فقیهان امامی و اهل سنت از این آیه در خصوص مشروعیت ِقضاوت و تعلق زمین به خلیفه خدا از دیگر مباحث مطرح ِشده در این نوشتار بهشمار مىآید.