@article { author = {Ershadinia, Mohammadreza}, title = {The Quran by Quran Method in Interpretive School of Transcendent Theosophy}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {1}, pages = {73-90}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {Revelational teachings of Holy Quran have been revealed in two kinds: clear verses, and ambiguous ones. The clear verses are the key to understand the ambiguous ones and meet the interpretational needs instead of relying on independent and external sources. Contrary to Akhbarian's thought, Quran does not require anything for its understanding. Of course, it does not mean independence from the divine teacher, Prophet and Imam for teaching how to refer the ambiguous verses to the clear ones and the expression of details as well as the related explanation and Ta'wil of Quran. Moreover, many verses, although not ambiguous, should be referred to other verses for their profound meaning. This important point has been taught frequently and directly by the true teachers of Quran, i.e. The Household of the Prophet. In this way, these teachers have mentioned the role of The Ahl al-bayt in understanding Quran in order to to prevent wrong performance of Akhbarian. Therefore, the content of Hadith  in comparison to Quranic teachings is a way to understand and interpret Quranic truths. Akhbarian have caviled at Quran by Quran Method by different pretexts, and have considered it as against definite teachings of the Household of the Prophet. In this article by "Quran by Quran method", try to interpret a number of ambiguous verses in order to show the superiority of this method and its frequent application in the school of "Transcendent Theosophy". As a result, revelations will be understood clearly and accurately to account for the dissidents' doubts.}, keywords = {interpretation,Quran by Quran Method,Transcendent Theosophy,Akhdarian,the doctrine of reality and tenuity}, title_fa = {تفسیر قرآن به قرآن در مکتب تفسیری حکمت متعالیه}, abstract_fa = {آموزه‌های وحیانی و فرازمند قرآن کریم در دو گروه کلی آیات محکم و متشابه، نازل شده‌‌است. محکمات کلید فهم متشابهات می‌باشند، و نیاز تفسیری قرآن را به منابع مستقل و بیرونی رفع می‌نمایند. بر خلاف پندار ظاهرگرایان و اخباریان، قرآن مستغنی از هرچیز دیگر در فهم مراد و مقصود است. البته این به معنای استغنا از معلم الهی؛ نبی و وصی معصوم، برای آموزش کیفیت ارجاع متشابه به محکم و بیان جزئیات و تفصیل احکام و تأویل بطون نیست. علاوه بر آن، آیات بسیاری، اگرچه متشابه نیستند اما برای فهم ژرفا و بطون آنها نیازمند ارجاع به آیات دیگر می‌باشد. این مهم را آموزگاران حقیقی قرآن، یعنی «عترت» به وفور و وضوح به خردورزان آموخته‌اند، و به این روش نقش عترت در باره  قرآن را یادآوری فرموده، تا مانع استقرار و اعمال اخباری‌گری شوند. در این‌صورت مضامین روایات در جنب آموزه‌های قرآن، بیان روش برداشت و تفصیل همان حقایق قرآنی است. ظاهرگرایان و اخباریان، از روش «تفسیر قرآن به قرآن»، با بهانه‌های متنوع، عیب‌جویی کرده و تا آن‌جا پیش رفته‌اند که آن را به کلی باطل و مباین با قطعیات روش اهل‌البیت در برابر وحی پنداشته‌اند! با روش موردپژوهانه درباره «تفسیر قرآن به قرآن»، آیه‌ای کلیدی را در بین زنجیره‌ای از آیات متناظر، محور قرار می‌دهیم، تا تفوق این سبک تفسیر و کاربرد فراوانش در مکتب تفسیری حکمت متعالیه برای فهم متن وحی، آشکار گشته و با فهم صحیح مقصود شبهات معارضان پیشاپیش دفع گردد.}, keywords_fa = {تفسیرقرآن,روش قرآن به قرآن,حکمت متعالیه,اخباریان,بسندگی قرآن,آموزه حقیقت و رقیقت}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1637.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1637_abbd47b67beaf78e39bf13481e8199a6.pdf} }