@article { author = {Jamshidi Rad, Mohammad Sadiq and Lesani Fesharaki, Mahammad Ali and Sanei Pour, Mohammad assan and Alavi, Seyyed Mohammad Ali}, title = {Language and thought; Quranic approach, Semantic analysis}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {5}, number = {1}, pages = {107-126}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {10.30473/quran.2016.3418}, abstract = {Primacy or recency of thinking and obtaining of meaning of the Language and Speech and impact on each other and its quality is of the most important aspects of the problem of the relationship between language and thought. In between the Quranic knowledge gained from the thematic and semantically research of related verses in addition to enriching human achievements, especially in explaining the quality of impact of the language on mind, can support theoretically the formulation of social educational discourse centered programs, and above all be in order to reform approaches toward education and promoting the holy Quran, in response to what is its linguistic nature Some Verses of holy Quran indicates that recognition or non-recognition of the truths in the realization and of how act in "expressive language" is determinative but the "receptive language", with the correlation between word and meaning, has "functional explanation" on the human mind in two ways: "mention" and "frivolous". Effectiveness of new knowledge, infrastructure for non-verbal verses, focusing on assessing and changing perceptions and judgments and causality for strengthening understanding and beliefs of human is outcome of the language justification function in the expression of the Holy Quran.}, keywords = {Language,Thinking,Mention,Fun,Quran}, title_fa = {زبان و تفکّر؛ رویکردی قرآنی، تحلیلی معناشناختی}, abstract_fa = {تقدّم یا تأخّر تفکّر و تحصیل معنا نسبت به زبان و گفتار و تأثیر هرکدام بر دیگری و کیفیت آن مهم‌ترین وجوه مسأله در رابطۀ زبان و تفکّر است. «تعیین‌کنندگی زبان برای تفکّر»، «تعیین‌کنندگی تفکّر برای زبان»، «استقلال زبان و تفکّر از هم» و «استقلال زبان و تفکّر در آغاز تکوین و وابستگی آنها به هم در تکامل» چهار نظریه مطرح در این باره‌اند. در این میان، معرفت قرآنی حاصل از تحقیق موضوعی و معناشناختی آیات مرتبط، علاوه بر غنابخشی به دستاوردهای بشری، به‌ویژه در تبیین کیفیّت تأثیر زبان بر ذهن، می‌تواند پشتوانۀ نظری تدوین برنامه‌های اجتماعی تربیتی گفتمان‌محور و مهم‌تر از همه در راستای اصلاح رویکرد به آموزش و ترویج قرآن کریم، در پاسخ به چرایی ماهیت زبانی آن، نقش‌آفرین باشد. آیاتی از قرآن کریم شناخت یا عدم شناخت به حقایقی را در تحقّق و چگونگی کنش‌هایی در «زبان بیانگر» تعیین‌کننده نشان می‌دهد؛ اما «زبان دریافتی»، با لحاظ همبستگی لفظ و معنا، «کارکردی توجیهی» بر ذهن انسان به دو نحو «ذکری» و «لهوی» دارد. ثمربخشی شناخت‌هایی نو، بسترسازی برای آیات غیرکلامی، محوریّت برای ارزیابی و تغییر تصوّرات و تصدیقات و سببیّت برای تثبیت شناخت‌ها و باورهای انسان پیامد کارکرد توجیهی زبان در بیان قرآن کریم است.}, keywords_fa = {زبان,تفکّر,ذکر,لهو,قرآن}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3418.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3418_c985a60763ab9bff458ad1aa0e179ccd.pdf} }