@article { author = {Ghasem pour, mohsen and Masoudi nia, Somayeh}, title = {Muʿtazila vote in a comparative study between the interpretative methods of Tūsī and Tabarsī}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {5}, number = {2}, pages = {11-34}, year = {2017}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {10.30473/quran.2017.3839}, abstract = {As one of the greatest theologians of his time Sheikh Tūsī had been under the influence of other great theologians like Sheikh Mufīd and Siyyid Murtazā and had focused specifically on Kalām (theological)-rational issues in his analytic work, the Tibyān. Sheikh Tūsī has always had a particular stance on the matter of Kalam (disambiguation) which can be apprehended by realizing the focus he has put on kalam in the Tibyān. Sheikh Tūsī has also greatly influenced later Quranic scholars such as Tabarsī. The rationalism which is visible in the Tibyān can most likely be linked to the school of Kalām in Baqdād and the intellectual school of Muʿtazila. These links can also be found in the Majma'ul Bayan but they are not quite as strong as the links in the Tibyān. The intellectual developments in the fifth and sixth centuries and Sheikh Tūsī and Tabarsī's perspectives towards these developments can be analyzed through the explanatory and critical works of these two scholars on a long parade of different intellectual- ideological Muʿtazila groups and ideologies. The three major stances toward the interpretational votes of mu'tazila in this research are explanatory, realistic and critical. Moreover the research is a cross-sectional study. Both of the interpreters have tried to defend the theological Kalām foundations of Shia.}, keywords = {Sheikh Tūsī,Tabarsī,comparative study,Muʿtazila,interpretation method}, title_fa = {آراء معتزله در مطالعه تطبیقی بین گرایش تفسیری طوسی و طبرسی}, abstract_fa = {شیخ طوسی در تفسیر تبیان به‌مثابه متکلّمی بزرگ و تحت تأثیر اساتید برجسته‌ای مانند شیخ مفید و سید مرتضی وارد مباحث عقلی- کلامی شده است. مباحث کلامی در تفسیر تبیان برجسته است و این موضوع بیانگر جایگاه کلامی و ویژه شیخ طوسی است. از سویی دیگر تأثیر مبانی فکری و گرایش شیخ طوسی در مواجهه با آیات قرآن بر مفسّران بعدی هم چون طبرسی، نکته‌ای است غیرقابل‌انکار. بازتاب عقل‌گرایی در تفسیر تبیان به‌ویژه با توجه به پیوند فکری میان مکتب کلامی بغداد - که شیخ طوسی از آن بی‌بهره نبوده است – و مکتب عقلی اعتزال محسوس است. انعکاس چنین مباحثی در تفسیر مجمع‌البیان هم - البته نه به گستردگی تبیان - مشهود است. تحولات فکری قرن پنجم و ششم و مواجهه شیخ طوسی و طبرسی را با آنها می‌توان با توجه به جولان فکری – عقیدی گروه‌های مختلف کلامی در قالب احتجاجات، مناظرات، تبیین عقاید و نقدهای این دو مفسّر به آرای کلامی معتزله جستجو کرد. سه رویکرد تبیینی، تقریب‌گرایانه و نقّادانه با آرای تفسیری معتزله، محورهای اساسی این پژوهش است که با رویکرد توصیفی – تحلیلی و گزارش و بیان داده‌های تفسیری و همراه با شواهد و قرائنی سامان یافته است. هردو مفسّر از رهگذر این رویارویی‌ها به دفاع از مبانی کلامی شیعه پرداخته‌اند.}, keywords_fa = {شیخ طوسی,طبرسی,مطالعه تطبیقی,معتزله,گرایش تفسیری}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3839.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3839_d26547036ecb124c778490432265a437.pdf} }