@article { author = {Faramarz gharamaleki, Ahad and ketabchi, fateme sadat}, title = {The Metaphysical Model in the Historical Evolution of the Commentators' View in "Allahu Noor al-samawat wa al-arḍ"}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {6}, number = {1}, pages = {29-50}, year = {2017}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {10.30473/quran.2017.4708}, abstract = {The application of light to God in Q24:35 brought about its incompatibility with divine purity. The issue of this research is a historical review of the commentators' viewpoint to discover the pattern of evolution of their views and foundations. By the 5th century, commentators have solved the issue of incompatibility with permissive and metaphorical interpretations. The quest for a truth-oriented interpretation of the light on God from the fifth century begins with Tha'alabi and Abdul Qahir Jurjani's ideas. This effort is found by mystical and philosophical commentators such as Ghazali, Meybudi, Suhriwardi, Ibn Arabi and Mulla Sadra find the ontological foundations. The prevailing model in truth-imagining interpretation is the metaphysical concept of light. In this process, by analyzing the conventional notion of light into two parts of the core (the real meaning) and the shell (the apparent meaning), is considered as the main concept of light. Accordingly, the inclusion circle of the sensory concept is wider and includes other instances of both sensory and non-sensory. In the next step, the truth of light is taken into account, and the Almighty God is raised as the highest order of light, which is imitation in relation to him. In this study, we can find the stages of development of the metaphysicalization of the concept of light.}, keywords = {Light,Truth,Trope,Metaphysicalization}, title_fa = {الگوی مابعدالطبیعی ‌سازی در تطور تاریخی دیدگاه مفسران در تفسیر «الله نور السموات و الارض»}, abstract_fa = {اطلاق نور بر خدا در آیه 35 سوره نور مسأله ناسازگاری آن با تنزیه الهی را به میان آورده است. مسأله این تحقیق بررسی تاریخی دیدگاه مفسران جهت کشف الگویِ تطور دیدگاه‌ها و مبانی آنها است. مفسران تا قرن 5 مسأله ناسازگاری را با تفسیرهای مجازانگارانه و استعاره‌نگر حل کرده‌اند. تلاش برای تفسیر حقیقیت‌انگارانه اطلاق نور بر خدا از قرن پنجم با آراء کسانی مانند ثعلبی و عبدالقاهر جرجانی آغاز می‌شود. این تلاش به دست مفسران عرفانی و فلسفی مشرب چون غزالی، میبدی، سهرودی، ابن عربی و ملاصدرا مبانی هستی‌شناختی می‌یابد. مدل رایج در تفسیر حقیقت‌انگارانه، مابعدالطبیعی سازی مفهوم نور است. در این فرآیند، با تحلیل مفهوم عرفی نور به دو بخش هسته -معنای حقیقی- و پوسته – معنای ظاهری- مفهوم آشکار بودن و آشکار کردن غیر، به‌عنوان مفهوم اصلی و هسته‌ای نور دانسته می‌شود. بر این اساس دایره شمول مفهوم حسی گسترده‌تر می‌گردد و شامل دیگر مصادیق اعم از حسی و غیر حسی می‌شود. در گام بعد، حقیقت نور دارای مراتب لحاظ می‌گردد و خدای متعال به‌عنوان بالاترین مرتبه نور مطرح می‌شود که دیگر مراتب در نسبت با او مجازی بیش نیستند. در این پژوهش با مطالعه تاریخی تفسیر صدر آیه نور می‌توان به مراحل تکامل فرآیند مابعدالطبیعی سازی مفهوم نور دست یافت.}, keywords_fa = {نور,حقیقت,مجاز,مابعدالطبیعی سازی}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_4708.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_4708_929255a43273ff9d282d808d141c14e5.pdf} }