@article { author = {Haji Esmaeili, Mohammad reza and Ali Asgari, Fayezeh}, title = {Recognition the Meaning of "Permission" in the Miracles of the Prophets with Focusing on the Miracles of Jesus}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {7}, number = {1}, pages = {11-28}, year = {2018}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {10.30473/quran.2018.5209}, abstract = {In the language style of the Qur'an, each of the words has its own specific meaning. "Permission" is a word that has a special meaning, too. Particularly, it is more pronounced in the miracles of Jesus. This paper is analyzed this word syntactically and linguistic structure in Quran text. It is found that this word must not be defined commonly but it must be defined based on Quran semantics. Considering that "permission" is of participial doings of God and prophets have inceptive guardianship (welayate takvini), Therefore miracles taken place based on casual argument. It is explained that though miracle is an extraordinary action and is a light of divine that the creator shines on the world, it needs an operative one who can achieves intuition by self-purification. Therefore ascription of miracles to prophet is a true ascription. He not only is a mediator to miracles but also is himself influential and role-playing. Of course not independently but based on casual argument his agency is explains at the event of God activities}, keywords = {Permission,Miracle,Prophets,Guardianship,Jesus,Quran}, title_fa = {بازشناسی مفهوم «إذن» در معجزات انبیاء در قرآن با تأکید بر معجزات حضرت عیسی علیه‌السلام}, abstract_fa = {در اسلوب زبانی قرآن هر یک از واژگان در جای خود مفهومی خاص را افاده می‌کنند. واژه «إذن» را می‌توان از این نوع دانست که در بحث معجزات پیامبران و به‌ویژه درباره حضرت عیسی علیه ‌السلام کاربرد آن بارزتر است. پژوهش حاضر واژه «إذن» را در لغت و سپس گستره استعمال آن را در ساختار زبانی قرآن واکاویده و دریافته این واژه را نباید براساس محاورات عرف عام معنا کرد بلکه باید معنای آن را در نظام معنایی قرآن جستجو نمود. سپس با تأمل بر این نکته که «إذن» از صفات فعلی خداوندی است و پیامبران دارای ولایت تکوینی هستند لذا معجزات براساس قانون علیت تحقق می‌یابند، تبیین کرده که معجزه، گرچه امری خارق‌العاده و پرتویی از نمود هستی‌بخش الهی است که در ظرف دنیا جلوه‌گر می‌شود اما نیازمند به مؤثری است که آن با تهذیب نفس به علم شهودی دست یافته و اعمال خارق‌العاده به دست او ظهور می‌یابد؛ لذا اسناد اعجاز به او اسناد حقیقی است و او نه‌تنها در انجام فعل معجزه ابزار و واسطه نیست که خود تأثیر‌گذار و نقش‌آفرین است ولی نه به‌گونه‌ای مستقل بلکه براساس نظام علیت فاعلیت قریب او در طول فاعلیت حقیقی خداوند تبیین می‌شود.}, keywords_fa = {إذن,معجزه,انبیاء,ولایت,عیسی,قرآن}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5209.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5209_efe72fca034760a29ad3547710407746.pdf} }