@article { author = {zamani, mehdi}, title = {Interpretation of the "Amana" (Trust) Verse in Mulla Sadra's Wisdom}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {2}, number = {1}, pages = {101-116}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {In this article by the descriptive and analytical method, we deal with verse of "Amana" (ahzab: 72) and tolerate that in transcendent wisdom. This verse talk about the Divine trust presented the earth and mountains but they refused to carry it but foolish and sinful human accept it. Mulla Sadra says this trust pointing to the existence of man and his capacity for transfer in different degrees of being. In this regard he blots interpretations and duration, the Divine Light of God and divine heart for the same entity and the ability entity use. From his viewpoint the Divine trust and on behalf of God and God is the emanation of the attributes of God in perfect human researcher. Prophets and imams are instances of full man and are the same on them as Amin of God in the earth have been mentioned and the honesty of the province. Based on this interpretation of the verse trust, spiritually and worshippers of man pointing to special characteristics there is a man who can be the necessary him to transfer and mobility than in the reality of the reality.}, keywords = {Philosophic Interpretation,"Amanat" (trusteship) Verse,Divine Trust,Anthropology,Transcendent Wisdom,Mulla Sadra}, title_fa = {تفسیر آیه امانت در انسان‌شناسی حکمت صدرایی}, abstract_fa = {در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به تفسیر آیه امانت و بازتاب آن در حکمت متعالیه پرداخته می­شود. در این آیه از عرضه امانت الهی بر آسمان‌ها، زمین و کوه‌ها سخن می­رود و این که به جز انسان ظلوم و جهول هیچ موجودی آن را نپذیرفته­است. ملاصدرا این امانت را اشاره به وجود خاص آدمی و قابلیت او برای سیر در مراتب گوناگون هستی می­داند. در این زمینه او از تعبیرات فناء و بقاء، روح الهی، نور الهی و قلب ملکوتی برای اشاره به همین قابلیت وجودی و سیّالیّت وجودی استفاده می­نماید. از دیدگاه او امانت الهی همان مقام خلافت الهی و نمایندگی اسماء و تجلی صفات خداوندی است که در انسان کامل محقق می‌گردد. انبیای الهی و امامان مصادیق انسان کامل هستند و از همین روی از آنان به عنوان امین خداوند در زمین یاد شده و از امانت الهی نیز به ولایت تعبیر شده­است. بر اساس این تفسیر ظلوم و جهول بودن آدمی اشاره به ویژگی­های خاص وجود آدمی است که از توان لازم او برای انتقال و جا به جایی در مراتب واقعیت حکایت می­کند.}, keywords_fa = {تفسیر فلسفی,آیه امانت,انسان‌شناسی,حکمت صدرایی}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_787.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_787_f5aa2ddff803986a69da66dd7bdc1dcb.pdf} }