per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
11
30
10.30473/quran.2019.6003
6003
Research Paper
صورتبندی مفهوم «محبت» در سنت تفسیر عرفانی با تأکید بر دیدگاه فیض کاشانی
Formulating the concept of "love" in mystical interpretation; Emphasizing the view of Faiḍ Kāshānī
محسن قاسم پور
ghasempour@kashanu.ac.ir
1
پروین شناسوند
p.shenasvand@kiau.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه کاشان
عضو هیأت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج
موضوع محبت در ادبیات دینی و عرفانی جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است، بهگونهای که این مقوله افزون بر موقعیت ویژۀ عرفانیاش، از ارکان مهم مفاهیم اخلاقی در ادیان ابراهیمی نیز به شمار میآید. در تعریف محبت، بین عالمان و اخلاقپژوهان اختلافنظر وجود دارد و این اختلاف تا آن حد و اندازه است که برخی تعریف حقیقی آن را اساساً غیرممکن دانسته و بر این باورند محبت زبان حال است نه قال. عارفان مفسر مسلمان با الهام از آموزههای قرآنی و روایی، موضوع محبت را در آثار خود مورد بحث قرار داده و در چیستی، ابعاد و آثار آن سخن گفتهاند. عالِمی نظیر فیض کاشانی، بهمثابۀ مفسر، محدث و متفکری اخلاقپژوه، اولاً با پیروی از سیرۀ گفتاری و عملی معصومان و ثانیاً با تأثیرپذیری از اندیشههای برخی عارفان و فیلسوفان همچون غزالی، ابنعربی و ملاصدرا، به موضوع محبت در آثار خود عنایت داشته است. در این میان، یکی از فرازهای مهم بحث محبت، در بین چنین عالمانی ازجمله فیض کاشانی رابطۀ آن با معرفت است. این مهم در دیدگاه عارفان نقشی محوری داشته و عارفان با تأسی از آموزههای روایی این مقوله را مورد توجه قرار دادهاند. فیض کاشانی نیز با الهام از احادیثی همانند احادیث موسوم به کنز مخفی و حدیث «قُرب نوافل» و تأثیرپذیری از اندیشۀ عارفان، این رابطه را در تبیین موضوع محبت برجسته دیده است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی، رهیافتهای عرفانی محبت را در نگاه فیض با عنایت بهمراتب یادشده، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
The subject of "love" (maḥabbat) in religious and mystical literature has been given a high place, so that in addition to its special mystical status, it is also an important base of moral concepts in the Abrahamic religions. There is a difference of opinion between scholars and ethical researchers in the definition of love, and the difference is to such an extent that some of them say that the genuine definition of it is fundamentally impossible and believe that the love is language of "ḥāl", not "qāl". By Qur'anic and traditional teachings, the islamic mystics exegetes have discussed the subject of love in their works and discussed their nature, dimensions and effects. Faiḍ Kāshānī, as an interpreter, hadith researcher, and thinker of ethics, first of all by following the speech and practice of the infallible Imams and secondly by influencing the thoughts of some mystics and philosophers such as al-Ghazālī, Ibn Arabī and Mullā Sadrā, had attention to love subject in his books. One of the important issues of the love among such scholars, including Faiḍ Kāshānī, is its relation to knowledge. This has played a central role in the mystics' view, and the they have pay attention to this issue by follow some of traditional teachings. Faiḍ Kāshānī has also seen this relationship in explaining the theme of love, inspired by traditions such as the tradition of Hidden Treasure (Kenz Makhfī) and "Qurb Nawāfil" and the influence of the mystics' thought. This article, with an descriptive and analytical method, analyzes the mystical approaches of love in view of Faiḍ Kāshānī.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6003_9d5184842c1c5e7648d345047e7c95d1.pdf
محبت
اخلاق اسلامی
روایات معصومان
عرفان اسلامی
فیض کاشانی
love
Islamic ethics
Traditions of Infallible Imams
Islamic mysticism
Faiḍ Kāshānī
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
31
44
10.30473/quran.2019.5991
5991
Research Paper
اعجاز تأثیری جلوهای از قدرت نرم قرآن
Effective miracle as a manifestation of the soft power of the Qur'an
سید محمود محقق مطلق
mohaghegh2141@gmail.com
1
محمدحسن صانعی پور
saneipur@gmail.com
2
شهاب الدین ذوفقاری
shahabquran@yahoo.com
3
محمدرضا ضمیری
zamiri.mr@gmail.com
4
استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع)
دانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور
استادیار کلام گرایش فلسفه دین و مسائل جدید کلامی، دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع)
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه پیام نور
از جمله نظریههای جدید در حوزۀ اندیشههای معاصر نظریۀ «قدرت نرم» است. «قدرت نرم» که نخستین بار توسط «جوزف نای» مطرح شد به معنی «توانایی به دست آوردن خواستهها از طریق مجذوب کردن بهجای اجبار و امتیاز و توانایی بهدستآوردن خواستهها از طریق مجذوب کردن بهجای اجبار و امتیاز و توانایی شکلدهی به ترجیحات دیگران» تعریف شده است که این توانایی از طریق جذابیتهای فرهنگی و ایدههای سیاسی صورت میگیرد. یکی از جلوههای قدرت نرم قرآن، «اعجاز تأثیری قرآن» است که در منابع مختلف با عناوین متفاوتی مثل اعجاز نفسانی، اعجاز وجدانی، جذبات روحی، روعه قرآنی، موسیقی باطنی و مانند آن مطرح شده است. اعجاز تأثیری قرآن، کششی وجدانی و فرازبانی بوده و ماهیتی فرا بشری دارد که در هیچ اثر بشری مانند آن یافت نمیشود و با ربایشهای شناختهشده در جهان مادی متفاوت است. براساس منابع موجود، این اعجاز اولین بار توسط «خطّابی» مطرح شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی از نوع کتابخانهای درصدد آن است که اعجاز تأثیری را جلوهای از قدرت نرم قرآن معرفی نماید.
Soft Power Theory is among the latest theories in the field of contemporary thoughts. First introduced by Joseph Nye, “Soft Power” means "the ability to obtain preferred outcomes through attraction rather than coercion and payment”. This ability is accomplished through cultural attractions and political ideas, and shapes the preferences of others. One of the soft power manifestations of the Qur'an is “Effective Miracle of the Qur'an” ,which is presented in various sources with different titles such as “Conscience Miracle”, “Spiritual Attractions”, “Glory of Quran”, “Inner Harmony” and the like. Effective miracle of the Qur'an is a conscientious and transcendental attractiveness, and has a superhuman nature which is not found in any human works. It is also different from the well-known raptures of the material world. According to available sources, this miracle was first introduced by “Khattabi”. This research uses a type of library-analytical-descriptive method to introduce “Effective Miracle” as a manifestation of the “soft power” of the Qur'an.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5991_be767914ec257d4fd86ca371de0205d7.pdf
قرآن
تأثیر
اعجاز تأثیری
قدرت نرم
Quran
Effect
Effective Miracle
Soft Power
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
45
60
10.30473/quran.2019.5992
5992
Research Paper
بازیابی و بررسی پیرفتهای قصه یونس و ماهی براساس قرآن و روایات اسلامی
Review of Jonah and the Fish's Story Sequences According to the Qur'an and Hadith
سیدمحمدهادی گرامی
m.h.gerami@ihcs.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
قصه یونس و ماهی یکی از داستانهای جذاب اسلامی است که بخشهایی از آن به شکل پراکنده در قرآن آمده است و اطلاعات افزونتری از آن در متن فرهنگ روایی موجود است. با این حال روند روایی - داستانی این قصه به شکل محدودی بررسی شده است. مقاله پیش رو با استفاده از ظرفیت اصطلاحات روایتشناختی - و نه لزوماً روایتشناسی به معنای مصطلح و حرفهای آن - در ادامه تلاش میکند، یک روند روایی زمانمند برای داستان یونس و ماهی براساس مفهوم پیرفت (سکانس) پیشنهاد دهد. همچنین، علاوه بر تحلیل هر پیرفت، به طور مشخص نشان داده خواهد شد که در هر پیرفت کدامیک از عناصر داستانی شناختهشده در کانون توجه قرار گرفتهاند. در نهایت این مقاله نشان خواهد داد که در پیرفت نخست شخصیتپردازی یونس و همراهانش صورت گرفته است. در پیرفت دوم، نقطه اوج کشمکش یونس میان خدا و خلق برجسته شده است. در پیرفت سوم، نقطه کانونی داستان یعنی صحنهپردازی گفتگوی یونس با خداوند صورت گرفته است. در نهایت در پیرفت چهارم، الگوپردازی و بازنمایی درونمایه داستان در کانون توجه بوده است.
The story of Jonah and the fish, remained its pieces in the Qur’an and Sunna, is among the most exciting Islamic stories. However, it has rarely been studied as a narrative with a focus on its narratological elements. This paper, relying on some professional terms in narrative studies, will attempt to reconstruct a chronological narrative for this story in four sequences. In addition, the paper also sheds lights on the narratological elements which are pivotal in each sequence. Accordingly, it seems that representing the personality of Jonah and his companions is at the canon of attention in the first sequence. In the second sequence, the conflict between Jonah and God, and also with common people is pivotal. The representation of dialog between Jonah and God is at the canon of attention and discussion in the third sequences. Finally, in the fourth sequence, the story deals with how others can learn from this story as a historical pattern.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5992_f37bb8375a34f3d4deb80cac1324ffdc.pdf
یونس
داستان ماهی
روند روایی
قصص قرآنی
پیرفت
درونمایه داستان
تصویرپردازی داستان
Jonah
Fish Story
Qur'anic Stories
sequences
Narratology
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
61
76
10.30473/quran.2019.5993
5993
Research Paper
پژوهشی در معنای حق مالی عبارت «وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ»
A Research on the Meaning of Financial Right in “Wa Atū Haqqahū Yawma Ḥaṣādihī” (Q. 6:141)
محمدعلی حیدری مزرعه آخوند
heydari@yazd.ac.ir
1
سامیه شهبازی
samiehshahbazi7@gmail.com
2
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد
دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه یزد
در مفهوم و تفسیر عبارت «و اتوا حقه یوم حصاده» در آیه 141 سوره انعام بین مفسران اختلاف است؛ برخی آن را به زکات واجب و شرعی و برخی به صدقه و انفاق تفسیر کردهاند؛ برخی نیز این آیه را منسوخ به آیه زکات (توبه/103، نازلشده در مدینه) میدانند، برخی دیگر آن را بر زکات واجب و شرعی تفسیر نموده و از آنجایی که سوره انعام مکی است و زکات در مدینه تشریع شده است، این آیه را در ردیف آیات مستثنیات قرار دادهاند تا به زعم خویش تناقض را برطرف نمایند، در این پژوهش این نتیجه بیان شده است که عبارت «وَ آتُوا حَقَّهُ یَومَ حَصادِهِ» به معنای زکات شرعی و واجب نیست، بلکه به معنای صدقه و انفاق است که در هنگام جمعآوری محصول باید به فقیر و مسکین داده شود، این مدعا با آیات قرآن کریم، سیاق، روایات، فضای نزول آیه و اختلاف معنای زکات در بین کتب تفسیری متقدم و متأخر تقویت شده است، منسوخ و مستثنی نمودن این آیه نیز هیچ پشتوانه روایتی و قرآنی نداشته و صحیح نیست.
There is a discrepancy between the interpreters regarding the concept and interpretation of “Wa Atū Haqqahū Yawma Ḥaṣādihī” (وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ) in verse 141 of sūrat al-An’ām; some have interpreted it as obligatory and canonical Zakāt and some others have interpreted it as alms and endowments; there are yet some others who realize this verse as being abrogated by verse Zakāt (Q.9:103, revealed in Medina) and some others have interpreted it as pointing to obligatory and canonical Zakāt and, since surah al-An’ām is a Makki sūrah and Zakāt has been canonized in Medina, they take this as an exceptional verses so as to, as they reckon, resolve the conflict. It has been concluded in this study that the expression “Wa Atū Haqqahū Yawma Ḥaṣādihī” does not mean obligatory and canonical Zakāt rather it means alms and endowments that should be given to the poor and indigent persons after harvesting the crops. This claim has been strengthened through the other verses in the holy Quran, its co-text, traditions and concepts of the its revelation and the differences in Zakāt’s meaning between the classical and medieval exegeses. Considering this verse as abrogated and an exempt, as well, is not supported by any Quranic and Hadith proof.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5993_00297ac958135f01aa3a34755377484b.pdf
زکات واجب
صدقه
آیه 141 سوره انعام
مستثنیات
ناسخ و منسوخ
obligatory Zakāt
alms
Q.6:141
Exceptional Verses
Abrogation
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
77
94
10.30473/quran.2019.5994
5994
Research Paper
تبارشناسی انگارۀ قرآنی قلب
Genealogy of Quranic Idea of the Heart
بگم عقبه
bagomaghabeh@yahoo.com
1
حامد (فرهنگ) خانی(مهروش)
mehrvash@hotmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی گرگان
از گذشتههای دور در فرهنگهای مختلف بشری کارکرد قلب در بدن انسان پرسشبرانگیز بوده و وظائف مختلفی به این عضو نسبت داده شده است. در قرآن کریم نیز قلب از جملۀ اندامهایی از بدن انسان است که نامش ذکر و طیف گستردهای از واکنشهای هیجانی و عاطفی یا کنشهای عقلانی و معرفتی به آن منتسب میشود. این توصیف سبب شده است از نگاه مفسران مسلمان، تطبیق مفهوم قرآنی قلب با عضو صنوبری درون سینه همواره امکانپذیر به نظر نرسد و اینگونه، در گذر زمان درکهای دیگری هم از این مفهوم قرآنی بازنموده شود. در این مطالعه بنا داریم زمینههای کاربرد این انگاره را در قرآن کریم بازشناسیم و دریابیم انگارۀ قرآنی قلب، احیاناً امتداد کدامیک از انگارههای باستانی است؛ یا به بیان بهتر، چه نسبتی با انگارههای رایج در فرهنگهای دیگر بشری در این باره دارد. چنان که خواهیم دید، انگارۀ قرآنی قلب از یک سو تشابه معناداری با انگارۀ قلبی دارد که در عهد عتیق بازتابیده است و از دیگر سو، میتوان آن را ملتقای انگارههای ایرانی، یونانی و اسرائیلی دانست.***
The heart is one of the members of the human body that is considered in the Holy Qur'an, and a wide range of transcripts is attributed to it. Some of these transient reactions are emotional and sentimental reactions, and some of them are rational and epistemic actions. This has led Muslim interpreters to believe that matching the heart of the Qur'an with cardiac organ inside the chest cannot always seem possible. It seems that over time, Quranic perceptions have undergone various changes in the concept of heart. In this study, we intend to identify the fields of application of this idea in the Holy Quran and find out which Qur'anic idea of the heart is probably an extension of any of the ancient ideas; In other words, what does it have to do with common ideas in other human cultures. As we will see, the Qur'anic idea of the heart, on the one hand, has a significant resemblance to the idea of the heart, which is reflected in the Old Testament, and, on the other hand, it can be considered to be a metaphor for Iranian, Greek, and Israeli ideas.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5994_80874a9e41a59792931b78fb6d949840.pdf
قلب
اخلاط اربعه
تاریخ انگارۀ قلب
تبارشناسی قلب
Heart
Four Temperaments
History of Heart's Idea
Genealogy of Heart
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
95
116
10.30473/quran.2019.5996
5996
Research Paper
تحلیل انتقادی مبانی تفسیری سلفیه
Critical analysis of the principles of Salafi's Interpretation
عبدالهادی فقهی زاده
faghhizad@ut.ac.ir
1
علیرضا دل افکار
delafkar@pnu.ac.ir
2
رقیه علی زاده
r.alizadeh.111@gmail.com
3
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه پیام نور تهران جنوب
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران
سلفیه تکفیری در حوزه تفسیر قرآن با استناد به ظواهر آیات، روایات و سیره پیامبر و اصحابش، به آنچه از قدیم مانده سخت پایبندند و عقاید صحیح اسلامی را منحصر به «ظواهر» قرآن و سنت میدانند و از هرگونه تفسیر، ژرفنگری و بهرهگیری از عقل، علم و فلسفه در تعالیم دین و تطبیق آن با مقتضیات زمان اجتناب میورزند. ورود مجاز در قرآن را انکار کرده و با تفسیر گزینشی آیات، بهدنبال تفسیر آیات قرآن نبوده، بلکه بهدنبال پیدا کردن عقاید خویش در قرآن و رد دیدگاههای مخالفان هستند؛ اما ظاهرگرایی علاوه بر عدمکفایت در تفسیر قرآن، مخالف با آیات قرآن است. تأکید افراطی بر نقل و روایت موجب راهیابی احادیث ضعیف به منابع و دوری از عقلگرایی در تفسیر شده و با پیشداوریهای گرایشی، آیات به شیوه نادرست بر روایات تطبیق داده میشوند.
In the field of Qur'anic exegesis, the Takfiri Salafis, leaning on the appearances of verses, hadiths, and manners of the Prophet and his companions, adhere strictly to what has remained since ancient times, and consider correct Islamic beliefs to be exclusive to the "appearances" of the Qur'an and Sunnah. And they avoid any interpretation, insight and use of reason, science and philosophy in the teachings of religion and its adaptation to the requirements of the time. They deny the "trope" entry into the Qur'an and, by selectively interpreting the verses, do not seek to interpret the verses of the Qur'an, but seek to find their beliefs in the Qur'an and reject the views of the opponents; But in addition to being inadequate in interpreting the Qur'an, superficiality is contrary to the verses of the Qur'an. The extreme emphasis on transmission and tradition has led to the entry of weak hadiths to sources and the avoidance of rationalism in interpretation, and with prejudice tendencies, verses have been misinterpreted by traditions.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5996_8b5906b67e90526340ca911970ef36ca.pdf
سلفیه تکفیری
مبانی
تفسیر
ظاهرگرایی
صحابه
takfiri Salafism
principles
interpretations
al-Ẓāhirīyyah
companions
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
117
134
10.30473/quran.2019.5997
5997
Research Paper
تحلیل کاربردشناختی آیات تصدیق برای پاسخ به مسأله تحریف تورات و انجیل
A Pragmatic Analysis of Taṣdīq (Confirmation) Verses to Answer the Problem of Distortion of Bible
محمدعلی طباطبایی
mataba2003@gmail.com
1
عبدالهادی مسعودی
h.masoudy@gmail.com
2
محمدعلی مهدوی راد
mahdavirad@ut.ac
3
پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث، پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع)
دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث
دانشیار دانشگاه تهران، پردیس فارابی
آیات بسیاری در قرآن بهصراحت حاکی از تصدیق تورات و انجیل هستند. این آیات معمولاً در تضاد با آیاتی قرار میگیرند که ظاهرشان دلالت بر تحریف تورات و انجیل میکند. معمولاً عالمان مسلمان توجیهاتی دربارۀ چگونگی رفع این تعارض ارائه کردهاند که پذیرش هرکدام از آنها با چونوچراهایی همراه است؛ اما در سالهای اخیر بسیاری از قرآنپژوهان مسلمان و غیرمسلمان با استناد به تحلیل متنی آیات تحریف استدلال کردهاند که قرآن اصولاً هیچ سخنی راجع به وقوع تحریف لفظی در تورات و انجیل نگفته است. پژوهش حاضر، در راستای تأیید این نظریه، نقطۀ تمرکز تحلیلها را از آیات تحریف به آیات تصدیق منتقل میکند و تلاش میکند نشان دهد که اگر با استفاده از روشهای پیشنهادشده در زبانشناسی کاربردی به بررسی این دسته از آیات بپردازیم، به لایههای پنهانی دست مییابیم که خود بهتنهایی برای اثبات دیدگاه فوق، یعنی عدم اعتقاد قرآن به تحریف تورات و انجیل موجود در عصر نزول، کفایت میکند.****
The heart is one of the members of the human body that is considered in the Holy Qur'an, and a wide range of transcripts is attributed to it. Some of these transient reactions are emotional and sentimental reactions, and some of them are rational and epistemic actions. This has led Muslim interpreters to believe that matching the heart of the Qur'an with cardiac organ inside the chest cannot always seem possible. It seems that over time, Quranic perceptions have undergone various changes in the concept of heart. In this study, we intend to identify the fields of application of this idea in the Holy Quran and find out which Qur'anic idea of the heart is probably an extension of any of the ancient ideas; In other words, what does it have to do with common ideas in other human cultures. As we will see, the Qur'anic idea of the heart, on the one hand, has a significant resemblance to the idea of the heart, which is reflected in the Old Testament, and, on the other hand, it can be considered to be a metaphor for Iranian, Greek, and Israeli ideas.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5997_6276fe5ce1e994692760ba8bde8aaa0a.pdf
تحریف
تصدیق
تورات
انجیل
قرآن
آیات بین یدین
Heart
Four Temperaments
History of Heart's Idea
Genealogy of Heart
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
135
150
10.30473/quran.2019.5998
5998
Research Paper
زیباییشناسی آیات مشابه در قرآن کریم
Aesthetics of similar Verses in the Holy Quran
علی نجفی ایوکی
najafi.ivaki@yahoo.com
1
زهره زرکار
z_zarkar@yahoo.com
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه کاشان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، دانشگاه کاشان
گرچه متن قرآن کریم، متشکل از واژگان بهظاهر ساده است، اما آنسوی این واژگان، معانی ژرف و اهدافی خاص نهفته است. با درنگ و تأمل در آیات کلام وحی، به این رهیافت میرسیم که هریک از آنها بهدنبال القای مفهومی خاص به مخاطب است و در پسِ تمامی این آیات اغراضی نهفته است که زیبایی و اعجاز آیات الهی را صدچندان میکند. این اغراض، به اقتضای سیاق و مقامِ سخن باز میگردد و این مهم در آیاتی از قرآن که چه از لحاظ لفظی و چه از لحاظ معنوی مشابه یکدیگر هستند بیشتر جلوه مینماید؛ مقصود از آیات مشابه، آیاتی است که در عین تناسب ظاهری، تناسب معنایی نیز با یکدیگر دارند؛ اما با دقت میتوان به وجوه اختلاف آنها پی برد. نگارندگان در این پژوهش برآنند تا با شیوه توصیفی- تحلیلی، اسلوب و ساختار متنوع آیههای با تشابه لفظی و معنایی را از زوایای مختلف مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد. چنین برداشت میشود که علت اصلی تفاوت در ساخت کلامی جملات متشابه، تنوعبخشی به سخن، تنوع در گفتار، اهمیتبخشی به موضوع و اثرگذاری آن بر مخاطب بوده است.
Although the text of the Holy Qur'an seems to consist of seemingly simple words, there are deep meanings and specific purposes behind these words. By pay attention on the verses of the Qur'an, we come to the conclusion that each of them seeks to instill a specific concept in the audience, and behind all these verses there are purposes that multiply the beauty and miracle of the divine verses. These purposes are based on the context and status of the speech, and this is especially evident in verses from the Qur'an that are both verbally and spiritually similar. The meaning of similar verses is verses which, in addition to their apparent appropriateness, also have a semantic appropriateness with each other; But one can accurately understand the differences between them. In this research, the authors intend to analyze the various verses with verbal and semantic similarity from different views in a descriptive-analytical manner. It is understood that the main reason for the difference in the verbal construction of similar sentences was the variety of speech, paying attention to the subject and its effect on the audience.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5998_6c1f91e026de9f4161de3cb20df132d3.pdf
زیباییشناسی
قرآن کریم
تشابه لفظی
مقتضای حال
بلاغت
Aesthetics
Holy Qur'an
Verbal Similarity
Context
rhetoric
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
151
166
10.30473/quran.2019.5999
5999
Research Paper
مطالعه تطبیقی برخی وجوه زیباییشناسی سوره مریم از دیدگاه زمخشری و سید قطب
A Comparative Study on Aesthetics of Surat Maryam from the viewpoint of Zamakhshari & seyyed Qutb
فروغ پارسا
f.parsa@ihcs.ac.ir
1
عاطفه کرمی
a_karami91@yahoo.com
2
دانشیار علوم قرآن و حدیث، پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دانشجوی ارشد علوم قرآن و حدیث، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
زیبایی بهمثابه امر خوشایند و سازگار با سرشت و طبع بشر همواره مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان بوده اگرچه پیدایی دانش زیباییشناسی مربوط به سده 18 میلادی است، قرآنپژوهان متقدم درخلال بحث درباره اعجاز بیانی قرآن کریم از منظر دانش بلاغت درباره زیبایی قرآن سخن گفتهاند که مهمترین ایشان جارالله زمخشری (د 538 ق) است که در تفسیر خود بیش از همه به بلاغت قرآن توجه کرده است. سید قطب اما بهمثابه مفسر قرآن کریم در دوران معاصر با تأثیر از مطالعات ادبی نوین با استفاده از نظریه تصویرپردازی هنری وجوه زیباییشناسی قرآن را مطرح نموده است، هدف از انجام این پژوهش، بررسی روشمند وجوه زیباییشناسی قرآن از دیدگاه دو مفسر قرآن در فاصله زمانی نسبتاً دور از یکدیگر بوده و سوره مریم با توجه به ویژگیهای ساختاری و مضمونی خاص بهعنوان میدان و نمونه پژوهش انتخاب گردیده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که زمخشری مؤلفههای بلاغی چون تقدیم و تأخیر، تقابل، فصل و وصل، گزینش واژگان متناسب با معنا از جهت دلالت، مفرد یا جمع بودن، تعریف و تنکیر را در سوره مریم بیان کرده است. در مقابل، سید قطب با توجه به نقش عناصر گفتوگو، حرکت، سایههای واژه و موسیقی در تصویرپردازی صحنههای سوره مریم، تأثیر خیالپردازی و مجسمسازی واژگان در روان مخاطب را نشان داده است. مقایسه دیدگاه این دو مفسر در تبیین وجوه زیباییشناختی سوره مریم نشان میدهد، علیرغم تمایز رویکرد ایشان، برخی شباهتها نیز در این میان قابل تشخیص است.
Beauty has always been considered by philosophers and scholars as a pleasant and compatible human nature, although the appearance of aesthetic knowledge dates back to the 18th century, ancient Qura'nic scholars have discussed the beauty of the Qur'an from the perspective of rhetoric while discussing the miraculous expression of the Holy Qur'an. Jarullah Zamakhshari (d. 538 AH) is a famous of them who in his commentary has paid the most attention to the rhetoric of the Qur'an. Seyyed Qutb, however, as a commentator on the Holy Quran in modern times, has influenced contemporary literary studies by using the theory of artistic imagery. The purpose of this study is to study the method of Quranic aesthetics from the perspective of two Quranic commentators in a relatively short time. They are far from each other and Surah Maryam has been selected as the field and sample of research according to its special structural and thematic features. This study indicates that Zamakhshari has expressed rhetorical components such as dedication and delay, contrast, separate and linkage, selection of words appropriate to the meaning in terms of signification, singular or plural in Surah Maryam. In contrast, Seyyed Qutb, due to the role of the elements of discourse, movement, shadows of words and music in the imagery of scenes of Surah Maryam, has shown the effect of imagining and embodying words in the audience's psyche. Comparing the views of these two commentators in explaining the aesthetic aspects of Surah Maryam shows that despite the differences in their approach, some similarities can be identified in the meantime.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_5999_911b0c0c286fc323057fe4193ce644a3.pdf
زیباییشناسی
سوره مریم
زمخشری
سید قطب
بلاغت
تصویرپردازی
Aesthetics
Surah Maryam
Zamakhshari
seyyed Qutb
rhetoric
imagery
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
167
190
10.30473/quran.2019.6000
6000
Research Paper
ملاحظاتی در باب زبان قرآن: تحلیلی نقشگرا، تبیینی شناختی-ردهشناختی
Remarks on the language of Qur'an; Functional Analysis, Cognitive - Typological Explanation
حسین بازوبندی
bazoubandi.h@gmail.com
1
استادیار گروه زبانشناسی و مطالعات ترجمه، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
یکی از بحثهای عمده و دامنهدار در حوزه علوم قرآنی، به مسأله زبان قرآن برمیگردد. تاکنون مطالعات بیشماری در مورد ویژگیهای زبان قرآن از جنبههای گوناگون صورت گرفته است. با وجود این، عمدتاً نتایجِ این مطالعات مبتنی بر تحلیلهای دقیقِ برآمده از نظریههای نوین زبانشناختی نیست. ازاینرو، پژوهش حاضر، جهت بررسی جنبههای معینی از زبان قرآن، با کارکردی دوگانه، نخست، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در چهارچوب زبانشناسی نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسن (2014) به بررسی ساخت وجهی در جریان گفتگوی خداوند متعال و ابلیس در چهار سوره «أعراف»، «حجر»، «إسراء» و «ص» میپردازد و سپس، طبق نتایج حاصل از این بررسی، با استفاده از مفهوم شناختیِ سرنمونِ رُش (1978)، سلسلهمراتب نشانداری گرینبرگ (1966) و معیار بسامدِ کاربردِ کرافت (2003)، به تبیین شناختی و ردهشناختیِ این نتایج در راستای فهم بهتر ویژگیهای ساختاری زبان قرآن اشاره میکند. نتایج عمده پژوهش نشان میدهد که زبان قرآن، از همان سازوکارهای رایج و قواعد حاکم بر تعاملات زبان بشر بهره گرفته است و به لحاظ زبانشناختی، اساساً زبانی ساده است نه ادبی و خاص.
One of the major and long-running discussions in the field of Quranic sciences refers to the question of the language of Qur'an. So far, numerous studies have been done on the features of the language of Qur'an in various aspects. However, the results of these studies are not based on detailed analyses of modern linguistic theories. Therefore, the present study with a dual function, using a descriptive-analytic method within the Systemic Functional Linguistics of Halliday and Matthiesson (2014), aims to investigate first the modal structure of the dialogues between God Almighty and Devil in four Suras of A'rāf, Ḥijr, Isrā' and Ṣād examining certain aspects of the Quranic language and then, according to the results of this study, using the cognitive concept of prototype of Rosch (1978), Greenberg’s markedness hierarchy (1966) and Croft’s frequency criterion (2003) point to a cognitive and typological explanation of these results in order to better understand the structural features of the Quranic language. The main results of the research show that the language of the Qur'an uses the same mechanisms and rules governing the interactions of human language, thus linguistically being a simple, not literary and specific language.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6000_0036cc28c942536541e8ca6c3f7490ca.pdf
زبان قرآن
وجهنمایی
سلسهمراتب نشانداری گرینبرگ
فرانقش بینافردی
نظریه سرنمون
Language of Qur'an
Modality
Greenberg’s Markedness Hierarchy
Interpersonal Metafunction
Prototype Theory
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
191
208
10.30473/quran.2019.6001
6001
Research Paper
نقش آوا در تصویرسازی (مطالعه موردپژوهانه: سوره نازعات)
The role of phone in the Imagery; Case study of Sura Nāzi'āt
منصوره طالبیان
talebiyan.2011@yahoo.com
1
روحالله صیادینژاد
saiiadi57@gmail.com
2
عباس اقبالی
aeghbaly@kashanu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
زبان مجموعهای از آواها است که بشر برای انتقال مفاهیم ذهنیاش از آن بهره میگیرد. در حقیقت آواها القاگر احساسات و عواطف هستند و عملکرد موسیقایی آنها خالق اثر را یاری میرساند تا معنای ذهنیاش را بهتر به مخاطب انتقال دهد. قرآن کریم از تمام ظرفیتهای مؤثر زبان در انتقال پیام الهیاش به مخاطب بهره جسته و واژگان و حروف آن بهگونهای انتخاب شده که زمینه فهم و تأثیر کلام را فراهم آورده است. در این جستار نگارندگان برآنند با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نقش آوا در تصویرسازی با تکیه بر سوره نازعات بپردازند. پژوهش نشان از آن دارد که کوچکترین واحد آوایی این سوره عهدهدار پیامهای معنایی است و آوای آیات تابع معنا و متناسب با اغراض کلام است و با توجه به سیاق آیات تغییر میکنند. حروف مجهوره نسبت به حروف مهموسه دامنه گستردهتری را به خود اختصاص داده تا تصاویری از سخت جان دادن کافران و صحنههای قیامت را ترسیم نمایند. مقطع آواهایی این سوره با تغییر سیر خطاب، از باز به بسته گرایش یافته است.
Language is collection of phonemes that human use it for transferring his mental concepts. Infect phonemes representing sentiments and emotions and its musical functions help the author of literary work to transfer his mental meanings better. Qur'an used all its language capacities to transferring its divine message and its words were somehow which has made the basis of understanding and speech effect. In this study the researcherstry to analysis phoneme role in Nāzi'āt sura by descriptive – analytical method. The study shows that the smallest part of phoneme in this sura contains meaning and the tones of verses are based on meaning and according to purposes and styles of verses change. The letters which have more violence (Majhūrah) are more than the letters which have less violence (mahmūsah) to show hard die of unbelievers and scenes of resurrection day. The phonemes section of this sura changed from open to close by changing the way of speech.
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6001_2e396861ee63836d2e90b10dbd167d4d.pdf
قرآن
سوره نازعات
معناشناسی
آواشناسی
فاصله
Quran
Nāzi'āt sura
Semantics
phonology
Rhyme
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2019-03-21
7
2
209
228
10.30473/quran.2019.6002
6002
Research Paper
واژهشناسی خویشاوندی در قرآن
Kinship terminology in the Quran
محمد ناصحی
dr.mnasehi@gmail.com
1
لیلا السادات مروجی
moraveji58@gmail.com
2
استادیار گروه معارف اسلامی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، مرکز کاشان، دانشگاه پیام نور، کاشان، ایران
پیوندهای خویشاوندی و روابط خانوادگی، گستره وسیعی از آیات قرآن را به خود اختصاص داده و در زمینههای مختلفی فقهی، تاریخی و اجتماعی مطرح شده و محمول احکام بسیاری درخصوص محرمیت، ارث، احسان و انفاق، ازدواج و طلاق و غیره قرار گرفته است. پژوهش حاضر عهدهدار شناخت واژگان حوزه خویشاوندی در قرآن و تبیین دلالت آن واژگان بر انواع روابط و پیوندهای خویشاوندی از خلال مطالعه آیات قرآن و با تکیه بر اقوال لغویون و نظرات مفسران قرآن کریم است. واژگان بهکار گرفته شده در قرآن کریم جهت توصیف روابط خویشاوندی از حیث کمیت، وسعت و دوری و نزدیکی عبارتاند از: «اهل، آل، عشیره، رهط، فصیله، قبیله، شعب و قوم» و نیز واژههای «قربی و ارحام.» در میان واژگان مذکور، واژه «اهل» کوچکترین واحد خویشاوندی و واژه «شعب» بزرگترین واحد خویشاوندی را نشان میدهد. بدین معنا که واژه «اهل» ظهور در معنای خانواده فرد داشته و به ترتیب واژههای «آل، عشیره، رهط و فصیله» گستره وسیعتری از خویشاوندان را در برمیگیرند. واژگان «قبیله و شعب» اشاره به حوزه وسیع خویشاوندی در طبقات انساب عربی داشته و بیانگر روابط نسبی دور، پیچیده و البته ادعایی ایشان است. دلالت واژه «قوم» بر معنای خویشاوندی دلالتی تضمنی است و در قرآن کریم در معنای خویشاوندی نیز استعمال شده است. همه واژگان مذکور توصیفگر روابط نسبی در ابعاد مختلف بوده و درخصوص «عشیره، رهط و فصیله» به «اقارب نزدیک پدری فرد» اطلاق میشوند.
Kinship relations are expressed in many Quranic verses which has been raised in various jurisprudential, historical and social fields, and is the subject of many sentences regarding Maḥramiyyah, inheritance, charity, marriage and divorce, etc. The present study is responsible for identifying the vocabulary of the kinship domain in the Quran and explaining the implications of that vocabulary on the types of kinship relations and through the study of Quranic verses based on the words of the Quran commentators and opinions of terminologists. The vocabulary used in the Holy Quran to describe kinship relationships in terms of quantity, extent, distance and proximity are: (ahl ,'āl, 'ashīrah, rahṭ, faṣīlah, qabīlah, sha'b, qawm, qurbā and arḥām). The word "ahl" shows the smallest kinship unit and the word "sha'b" of the largest kinship unit. The word "ahl" has the appearance in the meaning of the family of the individual and, respectively, the terms "'āl, 'ashīrah, rahṭ and faṣīlah " contain a broader range of relatives. The words " qabīlah and sha'b" refer to the vast range of kinship in Arabic ancestry. The meaning of the word "qawm" on the meaning of kinship is an Implicit implication, and is also used in the Holy Quran in the kinship sense. All of the above words describe the relative relationship in various aspects, and refer to "Close fatherly relatives".
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6002_abc2a61545c675615b7b2f5a5859f2f9.pdf
خویشاوندی
واژهشناسی
قرآن
Kinship
terminology
Quran