%0 Journal Article %T بازتفسیر «الحمد لله رب العالمین» بر پایۀ روابط بینامتنی قرآن و عهدین %J پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3804 %A خانی (فرهنگ مهروش), حامد %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 6 %N 1 %P 51-76 %! بازتفسیر «الحمد لله رب العالمین» بر پایۀ روابط بینامتنی قرآن و عهدین %K مفهوم حمد %K آیۀ حمد %K مفهوم عالَمین %K الله %K رحمان %K تنزیل %K نظریۀ توحید اصیل %K اسماء الله %K تبارشناسی حمد %K نامه اول پولس به تیموتائوس 1: 17 %K انجیل توبیا 8: 5 %R 10.30473/quran.2017.4709 %X دومین آیۀ قرآن کریم - الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین - از آیاتی است که مسلمانانِ عصر حاضر کمتر در معنایش تردید می‌کنند. معمولاً احساس می‌شود که از همان دوران پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم بر همین معنایی حمل می‌شده است که در اغلب تفاسیر و ترجمه‌های معاصران می‌توان دید: «ستایش مخصوص خدایی است که پروردگار جهانیان است». می‌خواهیم در این مطالعه با مرور روند شکل‌گیری چنین فهمی از آیه، سبب تفسیر اجزاء مختلفش را در قالب کنونی بازشناسیم و احتمال ترجمه و تفسیر آن به دیگر اَشکال را بیازماییم. سپس بکوشیم براساس آن تفاسیر، عبارات مشابه محتمل را در آثار دینی پیش از اسلام بیابیم. بناست نشان دهیم که این عبارت عیناً در عهد جدید ذکر شده است و چه‌بسا بتوان ردّی از آن در ادبیات مکتوب یا شفاهی قوم یهود نیز بازجست؛ همچنان که از گذشته‌های دور، دانشورانی مسلمان به وجود چنین روابط بینامتنی میان سورۀ حمد و ادبیات کتاب مقدس اشاراتی گذرا کرده‌اند. به نظر می‌رسد که می‌توان با تکیه بر این روابط بینامتنی در معنای آیه بازاندیشی کرد یا دست‌کم به تفسیر دقیق‌تری از آن راه جست. %U https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_4709_6bd7d9f82890bdcc95e61431ca97c9ec.pdf