TY - JOUR ID - 3417 TI - دلالت‌های تربیتی معناشناسی «قلب» در قرآن کریم JO - پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن JA - QURAN LA - fa SN - 2322-3804 AU - دلبری, سید محمد AD - دکترای قرآن و حدیث، رئیس گروه قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 1 SP - 81 EP - 106 KW - قرآن کریم KW - دلالت‌های تربیتی KW - قلب KW - معناشناسی هم‌زمانی DO - 10.30473/quran.2016.3417 N2 - عناصر تربیت اعم از اهداف، اصول، روش‌ها، عوامل و موانع تربیت به چیستی انسان، بازگشت دارد. شرط اولیه و اساس در اتقان یافته‌ها پیرامون چیستی انسان و ساختار وجودی او، بهره‌مندی از منابع علمی موثق است. در میان منابع موجود، اتکای به قرآن به‌عنوان منبع اصیل، قطعی‌الدلاله و قطعی‌الصدور، انکارناپذیر است. به‌ویژه آنکه این متن مقدس، رسالت خود و رسول را هدایت و تربیت بشر معرفی کرده است. این مقاله در راستای شناخت انسان با استفاده از روش تحلیل متن در علم «معناشناسی» با رویکرد «هم‌زمانی» و متمرکز بر مفهوم «قلب» به کشف معنای قلب به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین واژه‌های حوزه انسان‌شناسی قرآن کریم پرداخته است. این بررسی، بیشتر بر افعال و صفات هم‌نشین قلب تمرکز دارد. در ادامه براساس فهم هویت قلب، دلالت‌های ناظر بر تربیت انسان، ارائه شده است؛ «یگانگی منشأ ادراکات، انفعالات و رفتار انسان»، «تأثیر رفتارها بر کارکرد قوای ادراکی»، «ذات خیرطلب انسان»، «هویت یکپارچه خیر او»، «لاینفک بودن تربیت مطلوب از علم، اندیشه و عمل» و «وابستگی درک و فهم انسان به امور عینی و حسی» از آن جمله‌اند. UR - https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3417.html L1 - https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3417_79677cdfcd92bb19fffdf8cc403133eb.pdf ER -