دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922The study of relation between literary school of Amin al-Khuli and Mu'tazila opinionsبررسی نسبت مکتب ادبی امین الخولی با اندیشههای معتزله1128341310.30473/quran.2016.3413FAسهیلاپیروزفردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3560-0359حسنزرنوشه فراهانیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدحمیدایمانداردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-4370-5134Journal Article20160628Amin al-Khuli(1895-1966) emphasizes on the primacy of literary research on the studying of the Quran, and founded contemporary Literary school in interpretation of Quran which was welcomed and continued by researchers such as Muhammad Ahmad Khalafallah, Aisha Bint al-Shati and Nasr Hamid Abu Zaid. But the process utilization from the ideas of some mutazilian interpreters such as Zamakhshari and also their emphasis on the reason of Khalq al-Quran some believe they might be under mutazilian influence. In this article after introducing the literature school in interpreter, effective patterns on this process will be introduced and it will be shown that there are no special connection between the ideas brought up from the process and motazelian thoughts. The only thing worth reminding is Abu Zaid’s emphasis on the Khalq al-Quran which is completely selective and has been used in order to prove the Quran being historical. Therefore the conclusions Abu Zaid has achieved are differed to mutazilies thoughts.امینالخولی (1895- 1966م) با تأکید بر اولویت داشتن پژوهش ادبی در مطالعه قرآن، مکتب ادبی معاصری در تفسیر قرآن پایهریزی کرد که از سوی محققانی نظیر محمد احمد خلف الله، عایشه بنتالشاطی و نصر حامد ابوزید مورد استقبال قرار گرفت و امتداد یافت؛ اما بهرهگیری این جریان از بعضی آراء مفسران معتزلی مانند زمخشری و نیز تأکید بر اندیشه خلق قرآن سبب شد که برخی، آنها را متأثر از اندیشههای معتزله بدانند. در این مقاله، پس از معرفی مکتب ادبی در تفسیر، به معرفی الگوهای اثرگذار بر این جریان پرداخته و معلوم میگردد که نظریات مطرح شده از سوی این جریان، ارتباط روشن و مشخصی با اندیشههای معتزله ندارد. تنها مطلب قابل ذکر، تأکید ابوزید بر نظریه خلق قرآن است که آن نیز کاملاً بهصورت گزینشی و در راستای اثبات تاریخمندی قرآن مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین حتی نتیجهای که ابوزید از این نظریه گرفته به لحاظ مبنایی با معتزله متفاوت است.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3413_5f3abacb61ccb60b5d4444f923fcb2b8.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922Organization in Suras of Holy Quran: study of Internal Organization in Sura al-Yasinبررسی نظم در سورههای قرآن: کوششی در جهت کشف نظم در سوره یاسین2946341410.30473/quran.2016.3414FAاحمدزارع زردینیاستادیار الهیات دانشگاه آیت الله حایری میبدJournal Article20160628Quranic scholars have different approaches and models in studying the organization of verses in holy quran. Quranic scholars mostly argue about the very beautiful syntagmamatic and paradigmatic axis in quranic verses and the relationship between two verses and the inimitability of it. This paper proposes a new framework for developing the study of arrangement of quran .firs of all, we should develop the level of studying the arrangement of quran from verse oriented to sura oriented. After that we should develop in the model of arrangement from a very arrangement to the chaos theory .and finally developing the method and recognizing the form and content units in suras from vocabularies and verses to discourses in order to establish the efficiency of this model. This study addresses the riddle of yasin internal organization, utilizing new insights from linguistic and traditional quranic Studies to identify the sura's structure and unifying themes.نظم (سازماندهی/ترتیب/چینش) آیات در قرآن کریم با رویکردها، مدلها و روشهای گوناگون بررسیشده است. در این بررسیها نظم، بیشتر به چینش الفاظ در یک آیه توجه دارد و برای پاسخ به این پرسش است که چرا این چینش واژگان در آیه، بهترین چینش است و طبیعتی اعجازگون دارد. همچنین گاه به چرایی چینش یک آیه پس از آیهای دیگر، پرداختهشده است. نوشتار حاضر الگویی نوین را بهمنظور تحول مطالعه نظم قرآن پیشنهاد میکند. این الگو مستلزم تحول در سه ضلع مطالعه نظم در قرآن است. ابتدا به تحول در «سطح مطالعه نظم» پرداخته و بر این باور است که باید سطح مطالعه نظم در قرآن را از «محوریت آیات» به «محوریت سورهها» ارتقا داد. در گام بعد به تحول در مطالعه «نوع مطالعه نظم» پرداخته و کوشش نموده تا مدلی از «نظم پیچیده» را بهجای یک نوع «نظم ساده» پیشنهاد نماید؛ و سومین تحول در «روش مطالعه نظم» است و در آن واحدهای لفظی و محتوایی را که پیش از این برمبنای «واژگان و آیه» بوده را به سطح «پاره متن» ارتقا دهد. در این راستا، بهجهت تبیین کارآمدی الگوی پیشنهادی در مطالعه نظم در قرآن، نظم در سوره یاسین با این الگو نمایانده شده است.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3414_90ab595222dab921dec8420286af729f.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922Analysis of Abed al-Jaberi's Method in the Date of the Qur'anتحلیل و بررسی روش دکتر عابدالجابری در تاریخگذاری قرآن کریم4762341510.30473/quran.2016.3415FAمحمدفاروقآشکارتیزابیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی تهرانعبدالکریمبیآزار شیرازیدانشیار گروه علوم قران و حدیث دانشگاه الزهراءنسیمعربیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20160628Is the knowledge that discuss about the revelation date and order of independent items of quranic revelations; either a complete surah or an independent item of surah that is revealed. Abed al-Jaberi in "Fahm al-Quran al-Hakim" tafsir based on his interpretation and historical background, has done the greatest efforts in this case using Quranic verses, descending order lists and hadith sources. Believing in his special principles and foundations, obtained from his believes in the field of Quranic Sciences and historical topics, he applied methods in Quran dateline and achieved new results about the event time and state of the events of early Islamic history. We can express and analyze his most important methods under these heading: Classification and prioritization of resources, Reordering the Suras based on their initial verses, Relying on historical documents, Citing to the traditions of revelation verses reasons, Paying attention to historical stages of Canonization of religious orders and Paying attention in revelation time of allegorical verses in a special topic and Relying on method and style of suras and verses. تاریخگذاری قرآن عبارت از دانشی است که از تاریخ و ترتیب نزول فقرات مستقل وحیهای قرآنی اعم از یک سوره کامل یا فقرهای مستقل از یک سوره تدریجیالنزول، بحث میکند. دکتر عابدالجابری درتفسیر <em>فهم القرآن الحکیم</em> با توجه به روش تفسیری و صبغه تاریخی خود، بیشترین تلاش را در این مورد انجام داده است. او با اعتقاد به اصول و مبانی خاص خود، روشهایی را در تاریخگذاری قرآن به کار میگیرد و به نتایج جدیدی پیرامون زمان وقوع و چگونگی حوادث تاریخ صدر اسلام دست یافته است. مهمترین شیوههای او را میتوان تحت عناوین: تکیه بر سیاق آیات و سورهها، تکیه بر شواهد تاریخ جاهلی و تاریخ صدر اسلام، چینش سورهها بر مبنای مَطلع آنها، استدلال به احادیث سبب نزول آیات، توجه به مراحل تاریخی تشریع احکام شرعی، اولویتبندی منابع تاریخگذاری و... بیان و تحلیل کرد.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3415_ce04650ae148c880a804dfa1364a462d.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922The hands of Abu Lahab: Critical analysis of Uri Rubin's theory on the first verse of Sura "Al-Masd"دستان ابولهب؛ تحلیل انتقادی نظریه اُری رُبین درباره آیه نخست سوره «مسد»6380341610.30473/quran.2016.3416FAمجیدمعارفاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانحسامامامی دانالودانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی(ره)0000-0002-5687-3092Journal Article20160628 Western Orientalists "Uri Rubin", threaten Muslim commentators reports about "al-Masad" surah by asking some questions about cause of descent that to be related to it. He found out an amazing outcome that this surah was about the Gazelle of the Ka'ba that Abu Lahab stole it before Islam comes. Then Muslim commentators could not accept it because they have grown up in iconoclasm was common in the first century AD culture. So they changed its interpretation. In this paper we will study his suggestion and understand his opinion about this surah by using primary sources for review comments to prove his weakness & weak argument. Some facts from the history of Islam, the Quran and the ineffectiveness of resources and instability literary subtleties in his way and in his presented theory are the main reason that wills exposure in this study for refer to his Inaccuracy Commentary.اُری رُبین، از اسلامپژوهان غربی، با طرح سؤالاتی، ارتباطداشتنِ اسباب نزول مطرحشده از سوی مفسران مسلمان را با آیه نخست سوره «المسد»، رد میکند. او به این نتیجه شگفتانگیز دست مییابد که این آیه مربوط به سرقت غزال طلایی کعبه است که ابولهب پیش از بعثت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم انجام داده است و مفسران مسلمان که تربیتیافته فرهنگ بتشکنی رایج در قرن نخست هجری بودند و نمیتوانستند مذمت شدن ابولهب برای نابود کردن چنین غزالی را بپذیرند، تفسیر این آیه را تغییر دادند و آن را با دشمنی ابولهب نسبت به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم پیوند زدند. در مقاله حاضر نویسندگان برآنند که ضمن گزارش دیدگاه رُبین دراینباره، با استفاده از منابع علمی به نقد دیدگاه او پرداخته و مواضع ضعف و نارسایی استدلال وی را نشان دهند. حقایقی از تاریخ اسلام، ظرایف ادبی قرآن کریم و ناکارآمدی منابع و نااستواری روش وی در ارائه نظریهاش، ازجمله دلایلی است که در روند این مقاله بر عدم صحت دیدگاه رُبین اقامه شدهاند.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3416_12073e22707c320400dd05670451a1bb.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922Educational Implications of "Heart " in Holy Quranدلالتهای تربیتی معناشناسی «قلب» در قرآن کریم81106341710.30473/quran.2016.3417FAسید محمددلبریدکترای قرآن و حدیث، رئیس گروه قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیJournal Article20160628Education elements, including the objectives, principles, methods, factors and barriers to education to human nature, return. Basic condition of human nature and the certainty of the findings about the structure of his existence are to benefit from reliable scientific sources. Among the existing resources, relying on the Quran as a source of genuine, Segmental significance and Issuance is undeniable. Especially because the sacred text, its mission and the Apostle human guidance and education has been introduced.This article is in line with human cognition using text analysis in Science "semantic" approach "simultaneity" Focused on the concept of "heart" as one of the key words to discover the heart of the holy Quran is the field of anthropology. This study focuses more on verbs and adjectives heart companion. Based on an understanding heart identity implications overseeing human training is provided; "The unity of origin perceptions, interactions and human behavior" ,"Behavioral effects on cognitive function", "seek goodness of human nature", "He is not integrated identity", "Inseparability of appropriate parenting knowledge, thought and action" And "dependence on the human appreciation and sense of religious affairs" These include.عناصر تربیت اعم از اهداف، اصول، روشها، عوامل و موانع تربیت به چیستی انسان، بازگشت دارد. شرط اولیه و اساس در اتقان یافتهها پیرامون چیستی انسان و ساختار وجودی او، بهرهمندی از منابع علمی موثق است. در میان منابع موجود، اتکای به قرآن بهعنوان منبع اصیل، قطعیالدلاله و قطعیالصدور، انکارناپذیر است. بهویژه آنکه این متن مقدس، رسالت خود و رسول را هدایت و تربیت بشر معرفی کرده است. این مقاله در راستای شناخت انسان با استفاده از روش تحلیل متن در علم «معناشناسی» با رویکرد «همزمانی» و متمرکز بر مفهوم «قلب» به کشف معنای قلب بهعنوان یکی از کلیدیترین واژههای حوزه انسانشناسی قرآن کریم پرداخته است. این بررسی، بیشتر بر افعال و صفات همنشین قلب تمرکز دارد. در ادامه براساس فهم هویت قلب، دلالتهای ناظر بر تربیت انسان، ارائه شده است؛ «یگانگی منشأ ادراکات، انفعالات و رفتار انسان»، «تأثیر رفتارها بر کارکرد قوای ادراکی»، «ذات خیرطلب انسان»، «هویت یکپارچه خیر او»، «لاینفک بودن تربیت مطلوب از علم، اندیشه و عمل» و «وابستگی درک و فهم انسان به امور عینی و حسی» از آن جملهاند.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3417_79677cdfcd92bb19fffdf8cc403133eb.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922Language and thought; Quranic approach, Semantic analysisزبان و تفکّر؛ رویکردی قرآنی، تحلیلی معناشناختی107126341810.30473/quran.2016.3418FAمحمد صادقجمشیدی راددانشیار و مدیرگروه الهیات دانشگاه پیام نورمحمدعلیلسانی فشارکیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمحمدحسنصانعی پوراستادیار گروه الهیات دانشگاه پیام نورسیدمحمدعلیعلویدانشجوی دکتری قرآن و حدیث دانشگاه پیام نورJournal Article20160628Primacy or recency of thinking and obtaining of meaning of the Language and Speech and impact on each other and its quality is of the most important aspects of the problem of the relationship between language and thought. In between the Quranic knowledge gained from the thematic and semantically research of related verses in addition to enriching human achievements, especially in explaining the quality of impact of the language on mind, can support theoretically the formulation of social educational discourse centered programs, and above all be in order to reform approaches toward education and promoting the holy Quran, in response to what is its linguistic nature Some Verses of holy Quran indicates that recognition or non-recognition of the truths in the realization and of how act in "expressive language" is determinative but the "receptive language", with the correlation between word and meaning, has "functional explanation" on the human mind in two ways: "mention" and "frivolous". Effectiveness of new knowledge, infrastructure for non-verbal verses, focusing on assessing and changing perceptions and judgments and causality for strengthening understanding and beliefs of human is outcome of the language justification function in the expression of the Holy Quran.تقدّم یا تأخّر تفکّر و تحصیل معنا نسبت به زبان و گفتار و تأثیر هرکدام بر دیگری و کیفیت آن مهمترین وجوه مسأله در رابطۀ زبان و تفکّر است. «تعیینکنندگی زبان برای تفکّر»، «تعیینکنندگی تفکّر برای زبان»، «استقلال زبان و تفکّر از هم» و «استقلال زبان و تفکّر در آغاز تکوین و وابستگی آنها به هم در تکامل» چهار نظریه مطرح در این بارهاند. در این میان، معرفت قرآنی حاصل از تحقیق موضوعی و معناشناختی آیات مرتبط، علاوه بر غنابخشی به دستاوردهای بشری، بهویژه در تبیین کیفیّت تأثیر زبان بر ذهن، میتواند پشتوانۀ نظری تدوین برنامههای اجتماعی تربیتی گفتمانمحور و مهمتر از همه در راستای اصلاح رویکرد به آموزش و ترویج قرآن کریم، در پاسخ به چرایی ماهیت زبانی آن، نقشآفرین باشد. آیاتی از قرآن کریم شناخت یا عدم شناخت به حقایقی را در تحقّق و چگونگی کنشهایی در «زبان بیانگر» تعیینکننده نشان میدهد؛ اما «زبان دریافتی»، با لحاظ همبستگی لفظ و معنا، «کارکردی توجیهی» بر ذهن انسان به دو نحو «ذکری» و «لهوی» دارد. ثمربخشی شناختهایی نو، بسترسازی برای آیات غیرکلامی، محوریّت برای ارزیابی و تغییر تصوّرات و تصدیقات و سببیّت برای تثبیت شناختها و باورهای انسان پیامد کارکرد توجیهی زبان در بیان قرآن کریم است.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3418_c985a60763ab9bff458ad1aa0e179ccd.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922The chronicle of moral Interpretation of the Holy Quranسیر تطور تفسیر اخلاقی قرآن کریم1271483419FAمعصومهآگاهیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانعبدالهادیفقهیزادهاستاد گروه علوم قرآن دانشگاه تهرانJournal Article20160628Moral approach in the quran exegesis has spent different periods. These periods are distinguished in characteristics. From the time of revelation and integration of exegetic and moral traditions up to now five distinguished periods are known in moral exegesis: 1. The beginning of paying attention to verses including moral points (aqdamin era), 2. The fall of moral aspect (motaqaddemin era), 3. The regeneration of moral aspect (the first part of mota’akheran era), 4. Increasing attention to the verses including moral points (the second part of mota’akheran era), 5.The prosperity of attention to the verses including moral points (contemporaries era). What has established and start up each one of these periods is the atmosphere and situation of the society, the needs of people and interpreters’ concerns; the result of them in a special period has strengthened moral approach or weakened it. This essay is to introduce these different periods of moral exegesis and analyze the factors of its variation.رویکرد اخلاقی در تفسیر قرآن در طول تاریخ اسلام دورههای گوناگونی را پشت سر گذاشته است. این ادوار در ویژگیها و خصوصیات با هم تفاوت داشتهاند. از عصر نزول قرآن و توأمان بودن روایات تفسیری و اخلاقی تاکنون پنج دوره در تفسیر اخلاقی قابل شناسایی و تفکیک است: 1. پیدایش توجه خاص به آیات مشتمل بر نکات اخلاقی (عصر اقدمین)، 2. افول صبغه اخلاقی در تفسیر آیات (عصر متقدمان)، 3. احیاء صبغه اخلاقی در قالب تفاسیر جامع (دوره اول عصر متأخران)، 4. رشد توجه به آیات مشتمل بر نکات اخلاقی (دوره دوم عصر متأخران) 5. شکوفایی توجه به آیات مشتمل بر نکات اخلاقی (دورۀ معاصران). آنچه باعث ایجاد و آغاز هریک از این دورهها شده شرایط و فضای جامعه، نیاز مخاطبان و دغدغۀ مفسران بوده است؛ چنان که برآیند این عوامل در یک دورۀ خاص سبب شده است تا رویکرد اخلاقی در تفاسیر قرآن دچار شدت و ضعف شود. این نوشتار به معرفی دورههای گوناگون در تفسیر اخلاقی و تحلیل دلایل فراز و نشیب آن پرداخته است.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3419_0f9e6ff341e48bc94bbc25540ccc2a50.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922The Specific Principles of Scientific Interpretation of Quranمبانی اختصاصی تفسیر علمی از قرآن کریم149168342010.30473/quran.2016.3420FAشادینفیسیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران0009-0009-4339-8091Journal Article20160628The specific principles of scientific interpretation of the holy Quran scientific interpretation of the holy Quran has long background in the Islamic commentary tradition, although it is only in the contemporary era that it has turned into a serious trend with numerous publications. This commentary movement has devoted supporters and serious opponents, defending or criticizing it from different aspects but few of either side have paid attention to its principles. In this article we have identified the six specific principles of this method of interpretation. These exegetes believe in the communal field of Quran and science at least in part of the verses , in the consistency of Quran and science, that science is not the main concern of Quran , the language of Quran reveals the reality contrary to the believe of its been motivating and in accordance with the beliefs of the contemporary Arabs, that science reveals the reality and is therefore qualitative to be referred to in the interpretation of the Quran and that scientific interpretation of the quranic verses is more precise than the other kinds of interpretations which justifies its necessity Nevertheless some of the exegetes belonging to this trend consider these principles the least and have a much further belief in these fields. These principles have been elaborated and their statuses for these exegetes have been reported, considering some of the challenges confronting it.تفسیر علمی یکی از روشهای تفسیری درازدامنی است که در دوره معاصر به یک جریان تفسیری جدی با نگاشتههای متعدد تبدیل شده است. این جریان تفسیری، همواره موافقان و مخالفان سرسختی داشته است که از جهات گوناگون بر استواری یا نااستواری آن پای فشردهاند، اما در این نزاع هر یک از طرفین کمتر به مبانی توجه داشتهاند. در این مقاله شش مبنای اختصاصی مفسران علمی شناسایی شده است. مفسران علمی به اشتراک قلمرو علم و قرآن حداقل در بخشی از آیات، همسویی قرآن و علم در بیان اطلاعات هستیشناختی، پرداختن استطرادی قرآن به علم، واقعنما بودن زبان قرآن در گزارههای هستیشناختی در مقابل انگیزشی و عرفی بودن زبان آن، واقعنما بودن علم و لذا معتبر بودن آن برای تفسیر آیات الهی و دقیقتر بودن فهمی علمی از آیات قرآن که ضرورت این روش تفسیری را به دنبال دارد، باور دارند. این البته نگاهی حداقلی به تفسیر علمی است که شماری از مفسران علمی تلقیای بس فراتر به آن دارند. در این مقاله با تبیین این مبانی، باورمندی مفسران علمی به آن نشان داده شده است؛ همچنان که برخی اختلافنظرها درخصوص آن نیز طرح شده است.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3420_e50f0b93c8c596788331a81afefab494.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922The Semiological Secrets of Sura al-Ghashiahنشانهشناسی سوره مبارکه غاشیه169182342110.30473/quran.2016.3421FAعباساقبالیدانشیار گروه عربی دانشگاه کاشانزهراوکیلیدانشجوی دکتری ادبیات عرب دانشگاه کاشانJournal Article20160628The holy Quran, the directive book, has involved literary elegances and lingual points. This book is studied by conscious researchers of linguistic and stylistics. They studied it at levels of stylistics such as phonetic, syntactic and lexical levels. Language is a semiotic system in which words are the symbols that evoke mental pictures. Therefore, attention to semiological principles can help users to identify symbols and what they signify better. Because of the high frequency of the symbolic uses of language in Sura al-Ghashiah of the Holy Quran, this study uses descriptive semiological principles and techniques to paradigmatically and syntagmatically analyze language use in this part of the Quran. Paradigmatically, the name of the Surah announces the long text following it and syntagmatically, repetition, pun, symmetry, and contrast show high levels of coordination with the content of the Surah.زبان، نظام اشارهای است و کلمه، دال یا سویهای آشکار است که در ذهن، مدلولی پنهان را برمیانگیزد؛ ازاینرو در شناسایی مدلول پنهان یک متن، عرضه دال یا نشانههای زبانی آن، بر مبانی و اصول سیمیولوژیک، به شناسایی کاملتر این سویه و مدلولها میانجامد. در این مجال سوره «الغاشیه» بهمثابه یکی از نمونههای بارز زبانی نظاممند و مشحون از نشانههایی مانند تعابیر متضاد و موسیقای لفظی و معنوی آیات، شایسته عرضه بر مبانی سیمیولوژی یا نشانهشناسی (سمیولوژی semiology) است. در این جستار با شیوه توصیفی ـ استنتاجی و بهکارگیری فنون علم نشانهشناسی به بررسی ویژگیهای این سوره در دو محور عمودی و افقی پرداخته و معلوم شده که این سوره از نظر محور عمودی؛ نام این سوره متنِ کوچکی است که متن طولانی را نوید میدهد و دربردارنده بیشترین دلالتهای متنی است، همچنین از جنبههای «ساخت قاموسی» «ترکیب دستوری» و بر محور «جانشینی یا جایگزینی» کاربرد یا استخدام یک تعبیر، سویه یا سویههای پنهانی دارد. همچنین معلوم گشته که بهکارگیری تکنیکهای تکرار، جناس، مراعات نظیر و تضاد، علاوه بر آهنگین ساختن سوره، بر مفهوم موردنظر خویش تأکید میورزد و سطح نحوی جملهها تصاویر برونگرا و درونگرای آیات این سوره، واقعیت و احوال قیامت، بهشتیان و دوزخیان را به مخاطب القا میکند.https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3421_e9a4905226a27762d4ac4aaf3b13895a.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38045120160922The Relativity of Appearances of the Qur'an; on the Basis of Tabatabai's ideaنقد و بررسی ایده نسبیت ظواهر قرآن، با تکیه بر ایده نسبیت متشابهات قرآن علامه طباطبایی (ره)183198342210.30473/quran.2016.3422FAحامدپوررستمیاستادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه تهرانحسنرضایی هفتادردانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران (پردیس فارابی)Journal Article20160628Allameh seyyed mohammad Hosein Tabatabai for the first time has proposed the idea of relativity Zavaher of the Quran verses. This idea brings and creates another idea in the mind that whether we can the same about the Zavaher of Quran? The idea of relativity of the Zavaher of Quran makes further investigation on two important questions: 1) Appearance In what sense and for whom? And 2) the authority for whom and with what measure? It seems the idea of relativity of the Zavaher of Quran with both of their meaning (meaning preferable with other possible means or means for drawing in mind no other possible meaning) that In any case, it needs to be investigated and studied. Faced with what relativity interpersonal aspects (states a verse for one person) and the relativity between individual (one verse states for two people or more) should be on the rise graphical means to achieve a consolidation and seriously meant to be filled with methodical testing To calm sense and get the proof.علامه طباطبایی (ره) حسب روایت (المحکم ما یعمل به و المتشابه ما اشتبه علی جاهله) ایده نسبیت متشابهات قرآن را مطرح میفرماید. این ایده، ایده دیگری را بر صفحه ذهن پدید میآورد که آیا نسبت به ظواهر قرآن نیز میتوان چنین گفت؟ ایده نسبیت ظواهر قرآن باعث بررسی بیشتر پیرامون دو سؤال مهم 1. ظاهر به چه معنا و برای چه کسی؟ و 2. حجیت برای چه کسی و با چه شاخصی؟ میشود. به نظر میرسد ظاهر به هر دو معنای خود (معنای راجحِ همراه معنای احتمالی دیگر یا معنای ترسیمی در ذهن بدون معنای احتمالی دیگر) که باشد و برای هر کسی که پدیدار شود، بینیاز از فحص قواعدی و قرائنی نیست. در مواجهه با نسبیت ظواهر چه نسبیت درونفردی (حالات یک آیه برای یک نفر) و چه نسبیت میانفردی (حالات یک آیه برای دو فرد یا بیشتر) باید فاصله ظهور معنای ترسیمی تا وصول به معنای تثبیتی و مراد جدی با فحص روشمند پر شود تا به طمأنینه معنایی و حجتبخش برسیم؟https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_3422_92ca481555f0b3630eb57787d6791c34.pdf