دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200320Genealogy of Words “تَحَسُّس” and “تَجَسُّس” in the Holy Quranبازخوانی معنای «تَحَسُّس» و «تَجَسُّس» در قرآن کریم1128699810.30473/quran.2020.6998FAزهراقاسم نژاداستادیار گروه علوم قرآن و فقه، دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات و معارف اسلامیروح الهنصیریاستادیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه اصفهان، دانشکده زبانهای خارجیJournal Article20200320Words “تَحَسُّس” and “تَجَسُّس” are among those quranic words which in addition to formal similarity, are semantically equivalent as well. While in the Holy Quran, one is used imperatively; “O my sons, go and find out about Joseph and his brother and despair not of relief of Allah” (Surat Yusuf: 87) and the other in prohibitive form “avoid much [negative] assumption. Indeed some assumption is sin. And do not spy or backbite each other” (Al-Hujraat, 12), this question can be raised that whether these two words are synonymous or different semantically? The present study is to investigate and compare these two quranic words using the descriptive-analytical method and semantic approach. Therefore, by investigating the genealogy of these two words and investigating the hypertext, collocations, register, and contexts of quranic verses, the semantic layers hidden in these two words can be explained and finally, their distinction can be found out. Findings of the present research indicate that in case of “تَحَسُّس”, a human achieve a general information about news which he want to follow up and then, he pursues it to sensually ensure, while in case of “تَجَسُّس”, he knows nothing of the news and via senses and assumptions, he tries to achieve the news. The genealogy of these two words can draw the pragmatic function of them and these functions is the expression of “تَحَسُّس” in imperative and “تَجَسُّس” in prohibitive forms in the Holy Quran.
برخی دو واژه «تَحَسُّس» و «تَجَسُّس» را مترادف دانسته و به یک معنا ترجمه نمودهاند. واژه «تَحَسُّس» در قرآن کریم بهصورت امر «یَا بَنِیَّ اذهَبُوا فَتَحَسَّسُوا» (یوسف/87) و کلمه «تَجَسُّس» بهصورت نهی «وَلَا تجَسَّسُوا» (حجرات/11) به کار رفته است. وجود ترادف در قرآن کریم موضوعی است که بر سر آن اختلاف نظر هست و همین مسئله پژوهش پیرامون این دو واژه را موجه مینماید. بررسی معناشناختی این دو کلمه، کارکرد «تَحَسُّس» و «تَجَسُّس» را ترسیم مینماید و همین کارکرد علت بیان فعل «تَحَسُّس» به صیغه امر و فعل «تَجَسُّس» به صیغه نهی در قرآن کریم است. در «تَحَسُّس»، انسان از خبری که قصد پیگیری آن را دارد، اطلاعاتی کلی دارد؛ اما او به جستجوی خود ادامه میدهد تا از طریق حسی نیز نسبت به اطلاعات خویش اطمینان حاصل کرده و شادمان گردد؛ اما در «تَجَسُّس» چیزی از خبر نمیداند و از راه غیر حسی که همان ظن و گمان است جستجو میکند تا اخباری کسب و از این راه زمینه برخی مفاسد اخلاقی را فراهم نماید.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200320Recognizing the meaning of "united ummah" with emphasis on the verse " (Hood / 118)بازشناسی معنای «امت واحده» با تأکید بر آیه «وَ لَو شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا یَزالُونَ مُختَلِفین» (هود/۱۱۸)2944699910.30473/quran.2020.6999FAحسینخوشدلاستادیار گروه معارف اسلامی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایرانJournal Article20200320The verses of the Qur'an emphasize the fact that the people were a single Ummah (Baqarah / 1) or if God would always place them on a single Ummah (Ma'adah / 2, Yunus / 1, Hood / 1, Nahal). / 1, salinity / 1 and frost / 1). Commentators in the past have tried to express the meaning of a united nation by presenting different interpretations. Almost overwhelmingly, commentators have interpreted the meaning of a united nation in these verses and verse 1 of Surah Hood in the sense of a pagan religion having the right religion. Some commentators have interpreted each verse differently and believe that these verses have no common meaning. On the other hand, the interpretation given by the commentators is also inconsistent with the narrations of the infallible and some of the Companions. This article seeks to provide a different and unified interpretation of these verses, especially the verse 5 of the Surah Hood, to apply the concept of unity to all the verses. The result is that the unity of the Ummah in this verse and all these verses, in the opinion of the commentators, means that Nation would be on the wrong side and not on the right and the faith. در آیات قرآن بر این حقیقت تأکید شده که مردم امت واحدهای بودند (بقره/۲۱۳) و یا اگر خداوند اراده میکرد آنها را همواره بر امت واحدهای قرار میداد (مائده/۴۸، یونس/۱۹، هود/۱۱۸، نحل/۹۳، شوری/۸ و زخرف/۳۳). مفسران از گذشته تاکنون با ارائه تفاسیر متفاوت سعی کردهاند، معنای امت واحده را بیان کنند. تقریباً قریب بهاتفاق مفسران منظور از امت واحده را در این آیات و آیه ۱۱۸ سوره هود بهمعنای امتی که دارای دین حق باشد، تفسیر کردهاند. برخی از مفسران نیز تفسیری متفاوت از هر یک از آیات بیان کرده و معتقدند این آیات مفهوم واحد و مشترکی ندارند. از سویی دیگر تفسیر ارائهشده از سوی مفسران، با روایات معصومین و اقوال برخی از صحابه نیز هماهنگ نیست. این مقاله در پی ارائه تفسیری متفاوت و یکپارچه از این دسته از آیات بهویژه آیه ۱۱۸ سوره هود است تا مفهوم بهدستآمده از امت واحده بر همه آیات صدق کند. نتیجه بهدستآمده آن است که منظور از امت واحده در این آیه و همه این آیات برعکس نظر مفسران، امتی است که بر ضلالت و گمراهی باشد نه بر حق و ایمان.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200320The Study of the “Humorous Seriousness” Figure of Speech and the Effect of Its Understanding on the Interpretation of Quranبازکاوی آرایه «جدّ هزلوار» و نقش شناخت آن در تفسیر قرآن4564700010.30473/quran.2020.7000FAسیدمحمودطیب حسینیدانشیار گروه فلسفه تفسیر، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعباسرحیملوکارشناسی ارشد فلسفه تفسیر، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200320Rhetoric seeks to unveil the secrets behind the beauty and eloquence of speech. The literary device of “Humorous Seriousness” is among the figures of speech overlooked by some rhetoricians in their research and researchers have not taken adequate effort to introduce this device. In this descriptive-analytical research, first the attempts made by the literary scholars in the field of rhetoric were re-examined and then the mechanism of this figure of speech was analyzed with regard to the achievements of some of the contemporary literary scholars and linguists. The results from this analysis and the re-examination of the verses of the Noble Quran revealed that an interpreter familiar with this rhetoric figure does not solely rely on the apparent meaning of the verses and seeks to grasp the real message hidden in the words. Unveiling the motivation for the selection of alternative words, revealing the affective role of the Simile, and presenting a coherent interpretation are the outcomes of understanding the function of this literary device in the manifestations of this rhetoric figure. At the end of this manuscript, an explanation is provided as to how to understand the satirical and facetious tone of a text and understand and interpret the verses of the Noble Quran with regard to this tone.فن «الهزل الذی یراد به الجدّ» یا «جدّ هزلوار»، یکی از آرایههای دانش بدیع است که هرچند بلاغتپژوهان سنتی زبان عربی گواههای گوناگونی برای این شیوه ادبی برشمردهاند، ولی به نمونههای قرآنی این آرایه نپرداختهاند. از آنجا که برخی تفسیرپژوهان، شناخت آرایههای بدیع را در فرآیند تفسیر کارساز ندانسته و تنها در زیباییشناسی متن کارا دیدهاند، این نوشتار برای نخستین بار در کاوشهای تفسیری- زبانی، افزون بر یافتن نمونههای نغز و برجسته از این شیوه ادبی در قرآن، در پی پاسخ بدین پرسش است که شناخت این آرایه، چه کارکردهایی در تفسیر قرآن دارد؟ برای پاسخ بدین مسئله، این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی، با بازبینی تلاش ادبپژوهان و با یاری از دستاوردهای برخی زبانشناسان معاصر، در پی بازکاوی سازوکار این صنعت ادبی رفته است تا با فرآیندشناسی این آرایه، کارایی شناخت این شیوه را در تفسیر روشن سازد. با برآیند کاوش در سازوکار این آرایه، به دست میآید که مفسر آشنا با فرآیند شگرد ادبی جدّ هزلوار، به مدلول ظاهری آیات بسنده نکرده و در پی دریافت پیام جدی سخن میرود؛ و افزون بر این، پردهبرداری از انگیزه گزینش واژگان جایگزین، هویداسازی نقش عاطفی «مشبه به» و پیشآوری تفسیری پیوسته نیز پیامد شناخت عملکرد این فن ادبی است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200320The Essence of Revelation and Language of Quran from the Viewpoint of Avicennaتأملی در ماهیت وحی و زبان قرآن از دیدگاه ابنسینا6576700110.30473/quran.2020.7001FAناصرمحمدیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نورJournal Article20200320Revelation is hidden intimation of an intellectual matter in wakefulness which is inspired by the angel of revelation or active intelligence to the heart of a prophet when he reaches to the level of miracle in the triple powers of theorey, practice and imagination. What prophet receives by heart and intellect from invisible world is conveniently appeared by imagination in his common sense and feeling in the form of hearing and allegory. Avicenna believes that allegorical interpretation of Quranic verses is revealed by the language of code, allusion and exaggeration. Concerning God's similar attributes, Avicenna has faith in the language of participation in meaning and suspicion. He maintains that Quran's language in describing the forms of other world and blessings of heaven dwellers is figurative and metaphor. Molla Sadra remains strongly opposed to these ideas. Revelation is hidden intimation of an intellectual matter in wakefulness which is inspired by the angel of revelation or active intelligence to the heart of a prophet when he reaches to the level of miracle in the triple powers of theorey, practice and imagination. What prophet receives by heart and intellect from invisible world is conveniently appeared by imagination in his common sense and feeling in the form of hearing and allegory. Avicenna believes that allegorical interpretation of Quranic verses is revealed by the language of code, allusion and exaggeration. Concerning God's similar attributes, Avicenna has faith in the language of participation in meaning and suspicion.وحی، القای خفی امر عقلی است در بیداری بهتوسط فرشته وحی یا همان عقل فعال بر لوح قلب نبی. پیامبر چون در قوای سهگانه نظری و عملی و متخیله به حد اعجاز و سرآمدی برسد به مقام دریافت وحی نائل میشود. آنچه پیامبر در مقام باطن و عقل و از عالم غیب دریافت میکند بهواسطه قوه تخیل و بدون هیچ مزاحمتی در حس مشترک و احساس او بهصورت مسموع و متمثل ظاهر میشود. ابنسینا قائل به زبان رمز و اشاره و غلو در تأویل آیات قرآنی است و در باب صفات تشبیهی حقتعالی قائل به زبان اشتراک معنوی و تشکیک است و درباره صور اخروی و نعم اهل بهشت زبان قرآن را مجاز گویی و استعاره در لفظ میداند که ملاصدرا بهسختی با آن مخالفت کرده است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200418حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن؛ رهیافتها و زمینهها (مطالعه موردی، آیه 189 بقره)حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن؛ رهیافتها و زمینهها (مطالعه موردی، آیه 189 بقره)7798700210.30473/quran.2020.7002FAمحمد علیمهدوی راددانشیار علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهرانروح اللهشهیدیاستادیار علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهرانعاطفهمحمدزادهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200320قرآن، کتاب هدایتی است که بهدلیل جاودانگی، محدودۀ خطابش منحصر به مردمان عصر نزول نیست. احادیث معصومان علیهالسلام با جایگاهی که در تفسیر قرآن دارند، اصطیاد پیامهای ماندگار این کتاب را هموار میسازند. این مهم در تفسیر فرازهایی همانند «وَ أتُوا البُیُوتَ مِن أَبوابِها» که مستقل از بستر تاریخی زمانۀ نزول، بر معنای دیگری هم دلالت دارند، بروز نموده و زمینۀ توجه بسیاری از مفسران نسبت به قاعدۀ «حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن» را تدارک دیده است. باور به مَثَل بودن این فراز و گرایش تفسیری برخی مفسران از دیگر عواملی است که زمینهساز نگاه استقلالی به این جمله است. نوشتار حاضر با تحلیل دیدگاههای گوناگون، ضمن اثبات معناداری فراز مذکور در خارج از سیاق آیۀ 189 بقره، نشان میدهد تفسیر روایات بر پایۀ استقلال مفاد آن، قاعدهای تفسیری و عملاً آموزشی برای مفسران است.قرآن، کتاب هدایتی است که بهدلیل جاودانگی، محدودۀ خطابش منحصر به مردمان عصر نزول نیست. احادیث معصومان علیهالسلام با جایگاهی که در تفسیر قرآن دارند، اصطیاد پیامهای ماندگار این کتاب را هموار میسازند. این مهم در تفسیر فرازهایی همانند «وَ أتُوا البُیُوتَ مِن أَبوابِها» که مستقل از بستر تاریخی زمانۀ نزول، بر معنای دیگری هم دلالت دارند، بروز نموده و زمینۀ توجه بسیاری از مفسران نسبت به قاعدۀ «حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن» را تدارک دیده است. باور به مَثَل بودن این فراز و گرایش تفسیری برخی مفسران از دیگر عواملی است که زمینهساز نگاه استقلالی به این جمله است. نوشتار حاضر با تحلیل دیدگاههای گوناگون، ضمن اثبات معناداری فراز مذکور در خارج از سیاق آیۀ 189 بقره، نشان میدهد تفسیر روایات بر پایۀ استقلال مفاد آن، قاعدهای تفسیری و عملاً آموزشی برای مفسران است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200418Housing or hanging men to women in religious texts with a root science approachسکنا یا اُنس گرفتن مردان به زنان در قرآن و حدیث با رویکرد ریشهشناسی99112702510.30473/quran.2020.7025FAاحمدپاکتچیدانشیار پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایرانJournal Article20200320The family is always recognized as the smallest social unit, and in the conception, the most basic form of convergence between humans is realized on the basis of interaction within the framework of the relationship of pairedness. The significance of the relationship between the two couples as the axis of convergence, even in the industrial society today, where the social patterns are fundamental changes, are considered by anthropologists. The most important function of the nuclear family process in such a society is to "create social mobility." However, in pre-industrial societies, in particular, the agricultural community has enjoyed far greater economic and security significance. In the present discussion, it is also important to note that, with regard to the active role of men in family formation in most societies, and that the primary proposer has traditionally been men in coupling, the formulas proposed in relation to the convergence of the two genera are generally directed and They were for men to tend to womenسکنا یا انس گرفتن مردان به زنان در قرآن کریم و احادیث بارها گوشزد شده است، ولی فهم این آموزه، نهتنها امروز که در سدههای متقدم نیز با ابهاماتی نزد مفسران و شارحان حدیث روبهرو بوده است. امروز هم برای مخاطبان حاضر این پرسش در میان است که در این نصوص سخن از چه نوع نسبتی میان مردان با زنان است و محتوای این نصوص تا چه اندازه به استوارسازی مبانی خانواده و تا چه اندازه به لذتجویی مردان مربوط میشود و چرا گرانیگاه این نسبت زنان است. در مقاله حاضر کوشش شده است تا با ریشهشناسی و استفاده از روشهای زبانشناسی تاریخی به تحلیل آیات و احادیث مربوط پرداخته شود و در موارد نیاز از مطالعات تطبیقی متون ادیان نیز استفاده شده است. بهعنوان دستاورد پژوهش میتوان گفت آموزه قرآنی سکنا، کاملاً ناظر به استوارسازی مبانی خانواده است و آموزه انس در احادیث، یا برآمده از آن است که ماده قرآنی «س ک ن» به ماده «ا ن س» نقل به معنا شده و تحولات اجتماعی به موازات تحولات زبانی مسیر این آموزه را تغییر داده است؛ یا به موازات آموزه قرآنی سکنا، نسبت انس میان مرد و زن بهعنوان یک آموزه دیرین در ادیان ابراهیمی و نه تفسیر سکنا، در روایات اسلامی مطرح گشته است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200418Understanding the Interpretative Approaches of Imam Ali In Nahj al-Balagha with emphasis on the description of Ibn Abi al-Hadidشناخت رویکردهای تأویل قرآن در نهجالبلاغه با تأکید بر شرح ابن ابی الحدید113128702610.30473/quran.2020.7026FAسید محمد مهدیجعفریاستاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیرازمجیدمعارفاستاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهرانفاطمهسعیدیدکترای علوم و معارف نهج البلاغه، دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20200320Understanding the Interpretative Approaches of Imam Ali In Nahj al-Balagha with emphasis on the description of Ibn Abi al-Hadid Imam Ali (PBUH), trained and trained by the Prophet (peace be upon him) of Rasikhan in Science and Conscious in Science And Nahj al-Balagha is the Prophet of the Holy Spirit who is one with the Qur'an and hence called this book "Uq al-Qur'an. In the context of Nahj al-Balagheh, there are several propositions implying the interpretations of Imam Ali in different fields. Whereas interpretation is the expression of the truth and the approach of the speaker and the expressive reference of his word to the truth that has attained objective reality, Imam Ali has interpreted matters in Nahj al-Balagha with many approaches. These approaches include the interpretation of some of the verses of the Holy Quran, the interpretation of the truth of divine attributes through the description and comparison of human attributes, and the expression of external examples, and the objective embodiment of the Qur'anic promise and doomsday. In this article, the mentioned factors have been studied in a descriptive way, with emphasis on Ibn Abi al-Hadid's commentary.امام علی علیهالسلام، تحت تربیت و آموزش نبی اکرم صلیاللهعلیهوالهوسلم، از راسخان در علم و آگاه به علم تأویل گردید و نهجالبلاغه، نازله روح مطهری است که وجودش با قرآن یکی بوده و از همین وجه این کتاب را «اخ القرآن» نامیدهاند. در متن نهجالبلاغه، گزارههای متعددی دلالت بر تأویلات امام علی علیهالسلام، در حوزههای مختلف دارد. با توجه به اینکه تأویل عبارت از بیان حقیقت و نزدیک شدن به مراد گوینده و ارجاع بیانی کلام او به حقیقتی که به واقعیت عینی رسیده است، میباشد، امام علی علیهالسلام، در نهجالبلاغه با رویکردهای متعددی به تأویل امور پرداخته است. از جمله این رویکردها میتوان به تأویل برخی از آیات قرآن کریم، تأویل حقیقت صفات الهی از طریق وصف و مقایسه با صفات انسانی و بیان مصداق خارجی و تجسم عینی وعد و وعیدهای قرآن در مورد روز قیامت اشاره نمود. در این مقاله با روش توصیفی، عوامل مذکور در کلام امام علیهالسلام با تأکید بر شرح ابن ابی الحدید مورد بررسی قرار گرفته است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200418The abandoned capacities of the hadiths of Ahlul-Bayt (as) in the interpretation of the Holy Qur'anظرفیتهای مغفول احادیث اهلبیت علیهمالسلام در تفسیر قرآن کریم129158702710.30473/quran.2020.7027FAعلیعبداله زادهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلاممهدیایزدیاستاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20200320The use of the traditions of the Ahl al-Bayt (as) in the interpretation of the Holy Qur'an can be considered as a step towards the discovery of the Qur'anic teachings and the acquisition of the seriousness of God Almighty. Considering the supreme position of the hadith in interpretive science, it seems that this source has not been properly used in interpretations by the emigrant. This article tries to explain how these potentials can be exploited after expressing the neglected capacities in the hadiths. In this regard, the generalization of the title of interpretive hadiths to all the hadiths that are in some way related to the meaning or meaning of verses is the first stage. Then, the areas of hadith that have been used less in commentary, such as exhortation and saereh, have been discussed and finally, the effect of the hadiths on the discovery of transversal, longitudinal and jerry meanings, and adaptation has been investigated.بهرهگیری از روایات اهلبیت علیهمالسلام در تفسیر قرآن کریم را میتوان گامی بهسوی کشف معارف قرآنی و وصول به مراد جدی خداوند متعال قلمداد نمود. با توجه به جایگاه والای حدیث در علم تفسیر چنان مینماید که در تفاسیر مأثور از این منبع بهطور شایسته بهره گرفته نشده است. این مقاله درصدد است پس از بیان ظرفیتهای مغفول در احادیث به چگونگی بهرهبرداری حداکثری از این ظرفیتها بپردازد. در این راستا تعمیم عنوان احادیث تفسیری به کلیه احادیثی که بهنوعی با منطوق یا مفهوم آیات در ارتباطاند نخستین مرحله است. سپس به حوزههای حدیثی که کمتر در تفسیر مورد استفاده قرار گرفته، مانند ادعیه و سیره پرداخته شده است و درنهایت چگونگی تأثیر احادیث در کشف معانی عرضی، طولی و جری و تطبیق مورد بررسی قرار گرفته است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200418Reading and interpreting the Qur'an in the words of Imam Sadiqقرائت و تفسیر قرآن در کلام امام صادق علیهالسلام159172702810.30473/quran.2020.7028FAعباسرهبریاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایرانجوادخانلریاستادیار گروه عربی، دانشگاه پیام نور، سنندج، ایرانJournal Article20200320This research was conducted with the aim of examining the viewpoint of Imam Sadiq (AS) regarding the reading and interpretation of the Holy Quran. The method of historical research is descriptive-analytical and its related materials are gathered from authentic historical and hadith sources and in the library's way. In order to know more about the Holy Quran, we need to have an interpretative and correct reading available to us in order to have a proper understanding of the Creator's Word. The question of the research is that, from the viewpoint of Imam Sadeq (AS), what is the basis and method of reading and interpreting the Holy Qur'an? The results show that Imam Sadeq (AS) as one of the pioneers of Islamic movement and the protesters of the high school of Ahl al-Bayt (AS) has played a key role in correct reading and proper understanding of Quranic verses. Imam Sadiq (AS), as he took a fundamental step in restoring Shi'a religion, by interpreting and explaining Qur'anic verses, Karim played a decisive role in confronting the translation movement and diversionary beliefs.این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه امام صادق علیهالسلام درخصوص قرائت و تفسیر قرآن کریم انجام شده است. روش پژوهش تاریخی است که بهصورت توصیفی- تحلیلی بوده و مطالب مربوط به آن از منابع معتبر تاریخی و حدیثی و بهشیوه کتابخانهای گردآوری شده است. برای شناخت بیشتر قرآن کریم باید تفسیری بلیغ و قرائت صحیح در دسترس ما باشد تا درک درست از کلام خالق داشته باشیم. سؤال تحقیق این است که از نظر امام صادق علیهالسلام، مبانی و روش قرائت و تفسیر قرآن کریم کدام است؟ نتایج حاصله نشان میدهد که امام صادق علیهالسلام بهعنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و از داعیهداران مکتب پربار اهلبیت علیهالسلام در قرائت صحیح و فهم درست از آیات قرآن کریم نقش اساسی داشته است. امام صادق علیهالسلام همانطور که در احیای مذهب شیعه گام اساسی برداشت، با تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم در مقابله با نهضت ترجمه و عقاید انحرافی نقش تعیینکنندهای داشت.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200418Comparative Semantics of Exegesis in the Hebrew, Soriani and Arabic Languages with the Emphasis on Quran and the Testamentsمعناشناسی تطبیقی واژه «تفسیر» در زبانهای عبری، سریانی و عربی با تکیه بر قرآن و عهدین173186703410.30473/quran.2020.7034FAمحمد علیهمتیاستادیار گروه تفسیر و علوم قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0001-9789-7835وفادارکشاورزیاستادیار گروه تفسیر و علوم قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0003-4745-4053Journal Article20200320Based on the Koran and the bible. The first step in understanding the Holy Quran is to understand the correct meaning of the words. And this requires careful scrutiny of Arabic sources. And sometimes it is helpful to refer to Arabic family languages. One of the most important vocabulary that has been established among Muslims since the early Hijri era is the word “Tafsie”( commentary). This term is used in two semantic areas: 1. Explanation and description of verses 2. Interpretative books. This word is mentioned only once in the Qur'an in Surah al-Forghan verse 33. While the term has a long history in Semitic languages and can be discussed in interfaith discussions discussions, But researchers have not examined it from the aspect of historical-comparative and interlanguage linguistics they. This article with this approach and by historical - comparative method deals with the evolution of the structure of the word and its primary meaning. The findings indicate that the root of the word has changed significantly in both structure and meaning. The variety and extent of the root meaning has been limited during the time and by entering the Qur'an and the Islamic tradition, It has a strong connection with the Word of Revelation until it is devoted to the description and explanation of the Word of God.گام نخست در فهم قرآن کریم، درک معنای صحیح واژگان است. تحقق این امر در گرو بررسی دقیق منابع لغت زبان عربی است و گاهی نیز مراجعه به زبانهای همخانواده عربی کمککننده است. یکی از واژگان مهمی که از قرون اولیه هجری میان مسلمانان رایج و تثبیت گردیده، واژه تفسیر است. این واژه در دو ساحت معنایی به کار رفته است: 1. توضیح و شرح آیات؛ 2. مجموعههای مدون شرح آیات. این واژه تنها یک بار در قرآن در سوره فرقان آیه 33 آمده است. با توجه به اینکه ریشه این واژه، پیشینهای طولانی در زبانهای سامی داشته و در مباحث بینالادیانی قابل بحث و بررسی است، اما پژوهشگران از جنبه زبانشناسی تاریخی-تطبیقی و بینالادیانی به بررسی آن نپرداختهاند. مقاله حاضر با این رویکرد و با روش تاریخی-تطبیقی به سیر تطور و تحول ساختار واژه و معنای نخست مذکور میپردازد. یافتهها حاکی از آن است که ریشه این واژه در زبانهای مذکور هم در ساختار و هم در معنا تغییرات قابل توجهی داشته است. تنوع و گستردگی معنای ریشه با گذشت زمان تحدید گردیده و با ورود به قرآن و سنت اسلامی، ارتباط وثیقی با کلام وحی پیدا کرده تا جایی که به شرح و توضیح کلام خداوند، اختصاص یافت.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200320Study of the Concept of "Great Jihad" and its Fields in the Holy Quranمفهومشناسی جهاد کبیر در قرآن کریم و تبیین عرصههای آن187206703510.30473/quran.2020.7035FAمحمودکریمیدانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)محمدرضابخشیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200922Great Jihad (Jihad Kabir) is one of the issues branching off the concept of Jihad in the holy Quran. Due to the significance of this issue, the main problem of the present article is explanation of the nature of the concept of Great Jihad in the holy Quran and that of the most important fields of the same. Great Jihad is one of the extensions of Jihad. The principal components of Jihad are also available in the concept of Great Jihad. They are as follows: an issue accompanying hardship and trouble, exercising one's utmost towards achieving a goal. Opposing unbelievers is another component derived from Q 25: 52. The whole of these components constitute the concept of the Great Jihad. The means of Great Jihad, depending on the difference in interpretation of the above verse, is the teachings of the holy Quran, or opposing and resisting against unbelievers. Cultural Jihad, economic Jihad, political Jihad, and scientific Jihad are the main fields of the Great Jihad. Making the Muslim community far from these fields of Jihad, the enemy attempts to make Muslims follow it in those fields.جهاد کبیر تنها ترکیب وصفی در حوزه جهاد، در آیات قرآن کریم است. از آنجایی که در آیات قرآن و نیز سنت اهلبیت، جنبه نظامی در موضوع جهاد پررنگ و برجسته است، شایسته است موضوع «جهاد کبیر» مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود آیا جهاد کبیر نیز در حوزه نظامی است یا به عرصههای دیگری مربوط میشود. مفسران و فقها نوعاً در مورد جهاد به معنای جنگ نظامی بهتفصیل بحث کردهاند، اما در باب جهاد کبیر و مصداق و عرصههای آن پژوهش چندانی صورت نگرفته است. لذا مسئله اصلی مقاله پیش رو، تبیین چیستی مفهوم جهاد کبیر در قرآن کریم و بیان مهمترین عرصههای آن است که نوآوری مقاله را تشکیل میدهد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به نظر مفسران و تحلیل دیدگاههای آنان موضوع جهاد کبیر را مورد پژوهش قرار میدهد. براساس یافتههای تحقیق، جهاد کبیر مشتمل بر دو ویژگی «جهاد» به مفهوم عام آن یعنی همراه بودن امری با سختی و به کار بردن نهایت تلاش در جهت تحقق هدف است. در عین حال، ابزاری که در جهاد کبیر استفاده میشود نظامی نیست، بلکه بسته به اختلاف موجود در تفسیر آیه 52 سوره فرقان، «معارف و آموزههای قرآن کریم» و یا «تبعیت نکردن از کافران» است. جهاد فرهنگی، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی و جهاد علمی مهمترین عرصههای جهاد کبیر است که دشمن میتواند با دور کردن امت اسلامی از این صحنههای جهاد، جامعه اسلامی را به اطاعت از خود وادار نماید.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38048220200418Comparison of the "encouragement and threats" of the Qur'an and the Bible in the doctrine of the afterlifeمقایسه «تشویق و تهدید» های قرآن و بایبل در طرح آموزه زندگی پس از مرگ207220703610.30473/quran.2020.7036FAمهرابصادق نیااستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه ادیان و مذاهب قمعبدالرضازاهدیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آیت الله بروجردیمصطفیرضاییدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین قمJournal Article20200320Death and life after it has always been one of the most important concerns of man and has affected his life. In the Abrahamic religions, too, the teachings of death and resurrection are among the most widely taught in the Scriptures.There are many verses in the Holy Qur'an as the holy text of Muslims and the Bible as the holy book of Christians (the first part of which is also considered sacred by the Jews with a slight difference) that deals with the teaching of the resurrection. Regardless of the differences between the two books on the subject of the apocalypse, their methods of teaching this doctrine can be important. The apocalypse in Christian literature focuses more on the return of Jesus Christ and what will happen at that time; While the resurrection in the Holy Quran focuses on death and life after it.This article has tried to use the method of comparative studies and with a descriptive-analytical approach to examine the encouragement and threats of these two books in teaching the doctrine of life after death.The findings of this study show that in both books, posthumous events are considered as a guarantee of morality and law. For this reason, encouragement and threat, as well as intimidation are the most important methods of these two books for teaching the doctrine of resurrection. Although in the Bible, and especially in the Old Testament, these guarantees are more of this world, but in the Holy Qur'an, they refer more to another world.مرگ و نیز حیات پس از آن همواره یکی از مهمترین دغدغههای انسان بوده و زندگی او را متأثر ساخته است. در ادیان ابراهیمی نیز آموزههای در پیوند با مرگ و رستاخیز در شمار پردامنهترین تعالیم متون مقدس هستند. در قرآن کریم بهعنوان متن مقدس مسلمانان و بایبل بهعنوان کتاب مقدس مسیحیان (که بخش نخست آن را با کمی اختلاف یهودیان نیز مقدس میشمارند) آیات زیادی وجود دارد که به تعلیم آموزه معاد اهتمام دارند. فارغ از اختلافی که این دو کتاب در موضوع آخرالزمان دارند، روشهای آنها در تعلیم این آموزه میتواند اهمیت داشته باشد. آخرالزمان در ادبیات مسیحی بیشتر به بازگشت عیسی مسیح و اتفاقهایی که در آن زمان رخ خواهد داد میپردازد؛ در حالی که معاد در قرآن کریم به مرگ و زندگی پس از آن معطوف است. این مقاله کوشیده است تا با بهرهگیری از روش مطالعات تطبیقی و با رویکرد توصیفی - تحلیلی به بررسی تشویق و تهدیدهای این دو کتاب در تعلیم آموزه حیات پس از مرگ بپردازد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که در هر دو کتاب رخدادهای پس از مرگ بهمثابه تضمین اخلاق و شریعت مورد توجه هستند. برای همین عنصر تشویق و تهدید و نیز ترساندن از مهمترین روشها این دو کتاب برای تعلیم آموزه معاد هست. اگرچه در کتاب مقدس و بهویژه عهد قدیم این تضمینها بیشتر این جهانی هستند ولی در قرآن کریم بیشتر به جهانی دیگر راجعاند.