دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Anaphora resolution and explaining the relationship between definiteness and anaphoricity in the Holy Quran (within
Centering-Optimality Theory (COT))تفکیک پیشارجاعیها و تبیین رابطه معرفگی با مرجعداری در قرآن کریم (رویکردی تلفیقی از نظریه مرکزیت و نظریه بهینگی)1132764710.30473/quran.2021.35839.2099FAحسینبازوبندیعضو هیات علمی گروه زبانشناسی و مطالعات ترجمه دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجانمهین نازمیردهقاندانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20191103Anaphora entities, particularly pronouns, in the Holy Quran are organized in a very subtle and unique manner. Hence anaphora resolution i.e. the identifying of an anaphora in the Quran's text requires particular principals and rules. Undoubtedly, failing in identifying the correct antecedent of these entities leads to certain ambiguities and vagueness which can distort the addressee’s understanding and interpretation. This issue will be even more important while facing a certain structural distance between anaphora and its antecedent and when the relationship between definiteness and anaphoricity is not totally clear-cut. To our knowledge, unfortunately there is no consistent linguistic approach in the Quranic studies regarding explaining the relationship between definiteness and anaphoricity, and this issue has been overlooked regardless of its great importance. Hence, the present thesis using a descriptive-analytic method and specific linguistic constraints, on the basis of the application of an integrative approach of Centering (Grosz et.al, 1983/1995) and Optimality Theory (Beaver, 2004; Mineur, 2006), is aimed to deal with the effect of structural distance between anaphora and its antecedent on anaphora resolution, and to present an explanation regarding the relationship between definiteness and anaphoricity in the Quran's text.عناصر پیشارجاعی، و به طور خاص ضمایر، در قرآن کریم، با ظرافت بسیار خاص و پیچیدگی منحصر به فرد تعبیه شدهاند. از اینرو، تفکیک عناصر پیشارجاعی یا به عبارتی شناسایی مرجع یک عنصر ارجاعی در قرآن نیاز به ضوابط و اصول ویژهای دارد. مسلماً، عدم تفکیک صحیح این عناصر، منجر به کژتابیها و ابهاماتی میشود که به معنا و درک مخاطب از متن قرآن کریم خدشه وارد میسازد. اهمیت این امر زمانی بیشتر معلوم میشود که بین عنصر ارجاعی و مرجع آن به لحاظ ساختاری فاصلهای بوجود آمده باشد و عناصر درگیر در ارجاع به لحاظ معرفگی نیز با یکدیگر تعامل روشنی نداشته باشند. متاسفانه، پژوهشهای به انجام رسیده در بررسیهای قرآنی، فاقد رویکرد منسجم زبانشناختی در زمینه تبیین رابطه معرفگی با مرجعداری در ارتباط با تفکیک عناصر پیشارجاعی میباشند و این مسئله علیرغم اهمیت بسیار مورد غفلت پژوهشگران قرار گرفته است. از این رو، پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی با بهرهگیری از محدودیتهای زبانی معین از تلفیق نظریههای نوین زبانشناختی یعنی نظریه مرکزیت (گروسز و همکاران، 1995/ 1983) و نظریه بهینگی (بیور، 2004؛ مینیور، 2006) در زمینه تفکیک پیشارجاعیها به چگونگی تأثیر فاصله ساختاری بوجود آمده بین عنصر پیشارجاعی و مرجع آن بر نحوه تفکیک عناصر پیشارجاعی و همچنین تبیین رابطه معرفگی با مرجعداری در قرآن کریم میپردازد.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Quran Audiences over Timeمخاطبان قرآن در گذر زمان3351764810.30473/quran.2021.44387.2475FAامیدداغردانشگاه پیام نورتهران جنوبمحمد هادیامین ناجیعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران جنوب0000-0001-7810-9645Journal Article20190813One of the mysteries of eternity of Holy Quran is that it addresses people in general. It means that Quran audiences do not belong to a particular time. The reason for it can be found in Quran reality. The Quran in its holy verses has invited people to think. Despite its differences in individual, thought is considered as a general thing. Therefore, according to some elders, induction method and experience are expressed as methods of Quran.One of the mysteries of eternity of Holy Quran is that it addresses people in general. It means that Quran audiences do not belong to a particular time. The reason for it can be found in Quran reality. The Quran in its holy verses has invited people to think. Despite its differences in individual, thought is considered as a general thing. Therefore, according to some elders, induction method and experience are expressed as methods of Quran.عنوان: «مخاطبان قرآن در گذر زمان»<br /><br />چکیده <br />شواهد درون متنی از قرآن کریم و سایر ادله از روایات دلالت بر آن دارد که قرآن معجزهی جاوید آخرین پیامبر الهی است. یکی از اسرار جاودانگی این کتاب، عام بودن خطابهای آن است. واقع نمایی زبان قرآن ایجاب میکند با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی، همهی مردم-«الناس»- را به گونهای عام مورد خطاب قرار دهد بدون این که ساختار چند معنایی آن مورد خدشه قرار گیرد. به همین جهت در مواضع متعددی از این کتاب آسمانی به صراحت، همگان به نظر و تفکر در آفاق و انفس دعوت شدهاند. ضرورت پرداختن به چنین مسئلهای از آن جهت است که چه بسا خصوص برخی از خطابهای قرآنی عدهای را با توهم انحصار قرآن به گروه یا افرادی خاص روبرو سازد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته و یافته های نگارندگان آن نشان می دهد انحصار قرآن به مخاطبان خاص، در تعارض با اصل جاودانگی قرآن است، از طرف دیگر منطق حاکم بر قرآن در ارائهی مفاهیم عمدتاً بر استقراء و تجربه استوار است که از نظر روششناسی میتوان آن را عنوان یک سبک قرآنی به حساب آورد که در عرض روش تعقلی در بیان و تفهیم تعالیم جاودانهی این کتاب، مورد استفاده قرار گرفته است.<br />کلمات کلیدی<br />قرآن کریم، مخاطب، جاودانگی، عمومیت خطابهای قرآنی، استقراء و تجربه، سبکدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922The typology of Imam Sadiq's interpretive narratives in Sunni sourcesگونهشناسی روایات تفسیری امام صادق (ع) در منابع اهلسنّت5370764910.30473/quran.2021.49239.2639FAتقیرفیعدانشگاه مذاهب اسلامیمهدیایزدیاستاد تمام و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)عبدالهادیفقهی زادهاستاد تمام و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانمحمودویسیاستاد و مدیرگروه فقه شافعی دانشگاه مذاهب اسلامی تهرانJournal Article20190706Imam Sadeq as one of the prominent figures of the Prophet's Family, in addition to the special religious status among the Shiites, is also considered by the Sunnis. The Sunnis, who in their sources refer to Imam Sadeq more commonly as "Ja'farben Muhammad", in their narrative sources, especially their interpretations, there are a number of credible interpretations of Imam Sadiq's interpretation. Most of these hadiths, without mentioning the document, have been directly quoted by His Majesty, indicating the belief of the Sunni scholars in the high position of Imam Sadiq in the interpretation of the Qur'an. This issue becomes clearer when we know that in 79 suras out of 114 suras in the Qur'an and in total 341 following Qur'anic verses, there are narrative and interpretive sources from the Sunnis of Imam Sadiq. In this article, after extracting and classifying the hadiths in question through descriptive-analytical method and library collection, it becomes clear that at least in five areas: 1. The expression of Appearance meanings; 2. The expression of interpretative meanings; 3. The expression of the space of the descent; 4. The reference to the verses of the Qur'an; 5. Expression of Qur'anic verses from that Imam There are some sayings in these books. Examining the evidence of these hadiths is beyond the scope of this text and requires further authorization.امام صادق(ع) به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته اهلبیتِ رسولالله(ص) علاوه بر جایگاه مذهبیِ ویژه در میان شیعیان، مورد توجّه اهلتسنّن نیز میباشد. اهلسنّت که در منابع خویش از امام صادق(ع) بیشتر با نام "جعفربنمحمد" یاد میکنند، در منابع رواییِ خود، بهویژه تفاسیرشان، تعداد مُعتنابهی از روایات تفسیری امام صادق(ع) را نقل کردهاَند. بیشترِ این احادیث، بدون ذکر سند و بهطور مستقیم از آنحضرت نقل شده است که نشان از باور اندیشمندان اهلسنّت به مقام والای امام صادق(ع) در عرصه تفسیر قرآن دارد. این مسأله، وقتی روشنتر میشود که بدانیم در 79 سوره از 114 سوره قرآن، و جمعاً ذیل 341 آیه قرآن، در منابع روایی و تفسیریِ اهلتسنّن روایاتی از امام صادق(ع) دیده میشود. در این مقاله، پس از استخراج و دستهبندی احادیث مورد نظر به روش توصیفی- تحلیلی و گردآوریِ کتابخانهای، روشن میشود که دستِکم در پنج حوزه: 1- بیان معانی تنزیلی شامل: ایضاح لفظی (واژهشناسی) و ایضاح مفهومی (نکات تفسیری: تبیین مجمل، تخصیص عام، تقیید اطلاق، توضیح مفاهیم شرعی، تفصیل احکام قرآن، بیان ناسخ و منسوخ و ...)؛ 2- بیان معانی تأویلی شامل: بیان مصادیق (جری و تطبیق) و بیان لایههای معنایی (بطن آیه)؛ 3- بیان فضای نزول شامل: سبب نزول و شأن نزول؛ 4- استناد به آیات قرآن؛ و 5- بیان قرائات قرآنی از آن امام(ع) در کتب مذکور بیاناتی موجود است. بررسی سندی این احادیث از عهده این نوشتار خارج است و مجالی دیگر میطلبد.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Semantic of Ezhar in Quranمعناشناسی واژه إظهار در قرآن کریم7184765010.30473/quran.2020.7650FAمحمدحسینتواناییمؤسسه علوم اسلامی رفیعه المصطفیراضیهفلاحتیمؤسسه علوم اسلامی تخصصی رفیعه المصطفیJournal Article20190806Abstract:<br />This research focuses on the analytic-descriptive investigation of the word "ezhar"or " explanation" by scrutinizing its cognates. The root of "ezhar" is "al_zahr" which means " clarity" opposite the word " covert and ambiguity". However "ezhar" causes this clarity. This can be clearly associated with the words " prophet", "religion", " extinguishing", and" completion". Religion explanation is the prophets' responsibility who is the vicegerent of God. However this is a multilateral responsibility, the cultural conquest is preferred to conquest by war and killing. Moreover this fact is illuminated by investigating the verses in Quran due to their cohesion and coherence.<br />For instance the word"the great jihad" is used for reasoning with Qur'an and conquest over other religions and perverse beliefs and thoughts. The realization of God's promises are the prophet's followers. The supereminence of God's tradition is in a way that although the apparent conquest sometimes belongs to the athiests, the real and permenant honor and wisdom belongs to God. This reality is completely explained in the relationship between "explanation" and "conquest". <br />As a result muslims are strongly aware that the resonsibility of religion explanation, due to its major importance, is the prophet's duty.<br /><br />Key words: predominence, dignity, conquest, Qur'anواکاوی واژه إظهار در قرآن به روش تحلیلی – توصیفی با دقت در واژههای هم ریشه، هم نشین و جانشین امری است که نوشتار حاضر بدان می پردازد. اصل و ریشه إظهار "الظهر" به معنی آشکاری در مقابل پنهانی اما إظهار، ایجاد این ظهور است . بررسی این نکته در هم نشینی "رسول" ، "الدین" ، "اطفاء" و "إتمام" با واژه "إظهار" روشن تر میگردد. إظهار دین وظیفه خطیری است که رهبری آن به عهده "رسول دین" است که خلیفه خداست ، این مسئولیت همه جانبه است اما غلبه فرهنگی بر غلبه با جنگ و قتال ترجیح دارد و این نکته از دقت در آیات دیگر به جهت انسجام متن قرآن به دست می آید؛ به عنوان مثال لفظ " جهاد کبیر" برای محاجه با قرآن و استفاده از آن برای غلبه بر ادیان و افکار منحرف استفاده شده است. تحقق وعده خدا " لیظهره علی الدین کله" به وسیله اتمام نور الهی به عهده پیروان رسول دین است . علو مقام شریعت الهی به گونهای است که گرچه ممکن است پیروزی ظاهری گاهی با جبهه کفر باشد اما عزت و حکمت حقیقی و پایدار از آن عزیز حکیم خواهد بود که این مهم از رابطه إظهار با "غلبه" و "هیمنه"آشکار میگردد و مسلمانان را به این ضرورت توجه میدهد که وظیفه " إظهار دین " یعنی ابلاغ هیمنه و استحکام دین به جهت فحوای متعالی آن به عهده آنهاست .دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922A Study of Direct and Indirect Discourse Strategies in the Literature of Noahبررسی راهکارهای گفتمانی مستقیم و غیرمستقیم در ادبیّت سورة نوح8597765110.30473/quran.2021.51189.2711FAصادقغفارپورگروه زبان و ادبیات عرب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-5526-2284عباسعربگروه زبان و ادبیات عرب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190811Language-making propositions have the task of conveying meaning from one subject to another, but it is important to maintain the social credentials of the messenger and the messenger when the propositions are made, and that the message has a good amount of literature. The structural form of the Prophet's discourse in the Qur'an is a distinctive type of literature, and its criterion is semantic plurality and its issuance to induce hidden and explicit intentions. The prevailing discourse of Noah, which is related to Noah's continued invitation to monotheism and the quality of this invitation to his stubborn people, is a very good model for confirming the literature of the Prophet's discourse in the Qur'an. Therefore, in this research, it is attempted to analyze the descriptive-analytical method of literary aspects in the Noah Syrian Linguistic System. The results show that indirect discourse strategy, which is the most polite discourse strategy to maintain social credibility of both parties, has the highest frequency (74%) in this chapter.گزارههای سازندة زبان وظیفة انتقال معنی از ذهنی به ذهن دیگر را برعهده دارد؛ اما مهم آن است که بههنگام ارائة این گزارهها، اعتبار اجتماعی پیامرسان و پیامگیر حفظ گردد و آن پیام از میزان مطلوبی از ادبیّت برخوردار باشد. شکل ساختاری گفتمان پیامبران در قرآن، گونة ممتاز و متمایز ادبیّت است و ملاک آن، چندلایگی معنایی و صدور آن در جهت القای مقاصد پنهان و آشکار است. گفتمان حاکم بر سورة نوح که در ارتباط با دعوت مستمر نوح (ع) به سوی توحید و کیفیت این دعوت با قوم لجوجش است، الگوی بسیار مناسبی برای تأیید ادبیّت گفتمان پیامبران در قرآن است. بههمین جهت در این پژوهش تلاش بر آن است با تکیهبر روش توصیفی- تحلیلی وجوه ادبیّت در نظام زبانی سورة نوح مورد تحلیل قرار گیرد. نتایج نشان میدهد راهکار گفتمانی غیرمستقیم که مؤدبانهترین راهکار گفتماتی جهت حفظ اعتبار اجتماعی طرفین گفتگو است، بالاترین بسامد (%74) را در این سوره بهخود اختصاص دادهاست.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Investigating of the Promoting Violence Doubt, in the Fourth Verse of Surah Mohammad, Based on John Searle's speech Act Theoryبررسی شبهۀ ترویج خشونت در آیۀ چهارم سوره محمد(ص)با تکیه بر نظریۀ کنش گفتاری جان سرل99114765210.30473/quran.2020.7652FAفاطمهدست رنجعضو هیئت علمی گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه اراک0000-0001-8663-7114Journal Article20190913One of the doubts raised about the verses of jihad in the Qur'an is Attributing violence and promoting it to them in the form of the rules and commands that God has stated in the verses. This study has done to respond to this doubt by stating it by analyzing the content and discourse produced in the mentioned verses and attention to John Searle's speech act theory. Since this issue had not been looked from this viewpoint till now, an attempt was made to make a new reading centered on the fourth verse of surah Mohammad and the Complementary verses. As a result, pay attention to propositions such as the internal and linguistic context of the verses, The parties to the discourse, Expression of proportionality of sentence and punishment in relation to crime, the reaction of detention in the audience, Declarative speech action in the finding cause framework, Definition, restriction, confrontation, limitation and cite guide us to put away the Imagination of violence in the fourth verse of Surah Muhammad and other complimentary verses for enlightening of the audience's intellectual space.از جمله شبهات مطرح شده پیرامون آیات جهاد در قرآن، نسبت دادن خشونت و ترویج آن در قالب احکام و اوامری است که خداوند در برخی از آیات بیان نموده است. این نوشتار با بیان این شبهه و با عنایت به نظریه کنش گفتاری جان سرل، از طریق تحلیل محتوا و گفتمان تولید شده در آیات مورد بحث، جهت ارائه پاسخ به این شبهه، نگاشته شده است. با توجه به این امر کهتا کنون از این زاویه به مسئله حاضر نگریسته نشده بود، تلاش شد تا با محوریّتآیه چهارم سوره محمد6 خوانشی تازه از این آیه و آیات تکمیلی ارائه شود. با بررسی این آیه و سایر آیاتی که فضای بحث را تکمیل کردند، این نتیجه حاصل آمد که توجه به گزارههایی نظیر بافت درونی و زبانی آیات، مخاطب و طرفین گفتمان، بیان تناسب حکم و جزا در نسبت با جرم، ایجاد پسا کنش بازدارندگی در مخاطب، استفاده مکرّر از کنش گفتاری اظهاری در قالب تعلیل، تعریف، تقیید، تقابل، تحدید و... جهت تنویر فضای فکری مخاطب، ما را به نفی انگاره خشونت در آیه چهارم سوره محمد6و نیز سایر آیات تکمیلی رهنمون میسازد.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922A Comparative Study of the Conceptual Metaphor of "Speech" and "Word" in the Holy Quran: A Cognitive Approachبررسی تطبیقی استعاره مفهومی «قول» و «کلام» در قرآن کریم : رویکردی شناختی115133765310.30473/quran.2020.7653FAفاطمهحبیبیپژوهشگر پسادکترا، دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-0770-5890فتحیهفتاحی زادهاستاد علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهراآزیتاافراشیدانشیار زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20190703The present study tries to clarify by comparing two of the most widely used manifestations of language in the Qur'an, namely "speech" and "word" based on the theory of conceptual metaphor, firstly, how these two concepts are represented by conceptual metaphor and secondly by the influence of this view. Focus on understanding religious propositions. The study of 173 metaphorical expressions related to The word"speech" and its derivatives," indicates that these two words in the Qur'an, using the same domains of similar origin and location, different domains of origin and movement, as well as two common destinations (creation and inevitable judgment) structuring. The conceptualization of speech has been done in the form of conceptual metaphors. In addition, since speaking is a human and experiential event for human beings, abstract matters such as the creation and certainty of divine judgment in the Holy Qur'an have been conceptualized with the help of words and speech in the place of the source of origin, which violates one of the principles of the theory of conceptual metaphor, The principle of one side.پژوهش حاضر می کوشد با بررسی تطبیقی دو مورد از پرکاربردترین جلوه های زبان در قرآن یعنی «قول» و«کلام» بر اساس نظریه استعاره مفهومی، روشن سازد که اولاً این دو مفهوم، چگونه با استعاره مفهومی بازنمایی شده اند ثانیاً به تأثیر این دیدگاه بر نحوه فهم گزاره های دینی پردازد. بررسی173 عبارات استعاری مرتبط با واژه های «قول» و «کلام»بیانگر آن است که این دو واژه در قرآن با استفاده از حوزه های مبدأ همسان شئ و ظرف مکان، حوزه های مبدأ متفاوت حرکت و مظروف و همچنین دو حوزه مقصد مشترک(آفرینش و قضاء حتمی) ساختاربندی شده است. به علاوه از آنجا که سخن گفتن، رویدادی بشری و تجربه پذیر برای انسان است، اموری انتزاعی مانند خلقت و قطعیت قضاء الهی در قرآن کریم به کمک کلام و قول در جایگاه حوزه مبدأ، مفهوم سازی شده است که همین امر یکی از اصول نظریه استعاره مفهومی یعنی یکسویگی را نقض می نماید.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922The Definition and Function of "Quranic Felicity" and Its Influence in Reproduction of the Viewpoint of Ghazzaliجایگاه قرآن در بازتولید مفهوم سعادت ازدیدگاه غزالی135151765410.30473/quran.2021.53370.2773FAسمیهمسعودی نیادانشجومحسنقاسم پورعضو هیات علمی دانشگاه کاشانحمیدرضافهیمی تبارهیات علمی دانشگاه کاشانحسناحمدی زادههیئت علمی دانشگاه کاشانJournal Article20190803Abu Hamed Muhammad Qazzali, the great Muslim Mystic and thinker, is known for his views in the field of morality and Quranic anthropology. He always dealt with the study of the definition, instances and functions of felicity as one of common human concerns. He was specialized in the subject of felicity. Understanding his theory requires several components. First, in his opinion, true knowledge should theoretically and practically lead human beings toward true happiness and salvation which is felicity in the Hereafter. Another component is the close relationship with true felicity between understanding the soul and the Exalted God, on the one hand, and the knowing of the world and the Hereafter on the other. The third component that provides the Hereafter Happiness is the study of Islamic foundations that are somehow related to the religion of Islam in which practicing personal, social and religious rules is presented. Finally, dealing with morality and humanly virtue is the last important component in Ghazzali's theory of felicity. All these are inspired from Quranic teachings.<br />This Quranic adaptation by Ghazzali is studied in this article in an analytical and descriptive methodابوحامد محمد غزالی، عارف مسلمان، شخصیتی است که آراء او در حوزه اخلاق و انسانشناسی، شناخته شده است. بررسی چیستی، مصادیق و کارکردهای سعادت انسان، همواره مورد اهتمام غزالی بوده است. غزالی در بحث سعادت، دارای نظریه است و شناخت نظریه او درگرو توجه به چند مؤلفه است. نخست آنکه دانش حقیقی باید از حیث نظری و از جنبه عملی به نجات و سعادت حقیقی و اخروی او بیانجامد. رابطهی شناخت نفس و معرفت حق و شناخت دنیا و آخرت با سعادت حقیقی مؤلفه دیگر است. ارکان مسلمانی، که به نحوی به شریعت اسلام مربوط است و پای عمل به احکام شرعی به میان میآید، مؤلفه دیگری است که بستر ساز سعادت اخروی است، آراستگی به فضائل انسانی، مؤلفه واپسین در نظریه سعادت غزالی است. این همه را غزالی از آموزههای قرآنی، الهام گرفته است. جستار پیش رو، این اخذ و اقتباس قرآنی توسط غزالی را به روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی کرده است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Relationships between Quranic studies and linguisticsبررسیِ وجوه ارتباطی مطالعات قرآنی با علم زبانشناسی153167765510.30473/quran.2021.54355.2801FAابراهیمفتح الهیعضو هیات علمی پیام نور سازمان مرکزی - گروه الهیاتJournal Article20200405Abstract:<br />Identifying the relational aspects of "Quranic studies" with the topics of "linguistics" is important from several points of view. First, because Quranic studies have a variety of methods, so different research methods, including methods of linguistics and linguistic analysis, are effective in Quranic studies. Secondly, the Qur'an is a linguistic text and has been revealed in the form of words, so like any other text, it can be the subject of the study of linguistics. Therefore, the Qur'anic scholar must determine its relation to the science of linguistics and use them in Qur'anic studies based on the efficiency of linguistic science methods. Based on the findings of the present study, which has been done by the method of conceptual analysis and library studies, it can be said that a major part of the studies related to the Qur'an can be categorized in linguistic studies. Because the Qur'an, apart from its revelatory aspects, is a linguistic text and a category of verbal speeches. There is also a two-way interaction between Qur'anic studies and the field of linguistics. That is, both Qur'anic studies can be the subject of linguistic research and theories, theories and achievements of linguistic knowledge can be used in understanding and interpreting the Qur'an.چکیده :<br />شناساسیِ وجوه ارتباطیِ «مطالعات قرآنی» با مباحث «علم زبانشناسی» از چند نظر حائز اهمیّت است. اولاً، به دلیل اینکه مطالعات قرآنی، از تنوع روشی برخوردار است لذا روش های مختلفِ تحقیق از جمله روش های علم زبانشناسی و روش تحلیل زبانی در مطالعات قرآنی کارآیی دارد. ثانیاً، قرآن متنی زبانی است و در قالب لفظ نازل شده است لذا مثل هر متن دیگری می تواند موضوع مطالعة علم زبان شناسی قرار گیرد. بنابراین، عالم قرآنی باید نسبتِ خود را با علمِ زبانشناسی تعیین کرده و بر اساس کارآیی روش های علم زبانشناسی آن ها را در مطالعات قرآنی به کار ببندد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر که به روش تحلیل مفهومی و مطالعات کتابخانه ای انجام شده است می توان گفت: بخش عمدهای از مطالعات مربوط به قرآن در مطالعات زبان شناسی قابل دسته بندی است. زیرا قرآن غیر از جنبه های وحیانیِ آن، متنی زبانی و از مقولة خطاب های لفظی است. همچنین یک تعامل دوسویه بین مطالعات قرآنی و حوزة دانش زبانشناسی وجود دارد. یعنی هم مطالعات قرآنی می تواند موضوع پژوهشهای زبانشناسانه قرار گیرد و هم می توان در فهم و تفسیر قرآن از نظریات، تئوری ها و دستاوردهای دانش زبان شناسی بهره برد.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Semantics of "laġw" in Quranic Arabic based on the intertextual relationship between the Quran and the Testamentsمعناشناسی «لغو» در زبان عربی قرآنی بر پایه روابط بینامتنی قرآن و عهدین169180765610.30473/quran.2021.54849.2818FAوحیدصفاحوزه علمیه مروی، تهران، ایران0000000291787042Journal Article20190703The word " laġw " and its derivatives are repeated in eleven verses of the Holy Quran. The concept of this word, especially in some verses, became obscure from the second century AH, because of the change in culture and arabic language from the time of the revelation of the Qur'an. One of the effective methods to travel this historical distance and discover the concept of Quranic words in its context is to use historical linguistics, especially historical semantics and etymology. in this research These methods Has been used to discover the concept of this word. For this purpose, according to the meaning of this word in the ancient Afro-Asian language and by analyzing and comparing the uses of this root in the Holy Quran and the Old Testament, the lexical stratum of this word are clarified. The first meaning of this word according to the meaning of "jahl" in the Holy Quran, is the speech action of a man who tends to lose his self control on the slightest provocation and second shallow and rash judgment of this man on everything especially religious matters because of being constantly in this state.واژه «لغو» و مشتقات آن در یازده آیه از قرآن کریم تکرار شدهاند. معنای این واژه خصوصاً در برخی آیات منشأ اختلافات گستردهای از زمان صحابه و تابعین بودهاست که علت آن، دور شدن از بافت فرهنگی و زبان عربی عصر نزول قرآن می-باشد. یکی از روشهای کارآمد جهت پیمودن این فاصله تاریخی و کشف معنای واژگان قرآنی در بافت نزول، استفاده از روشهای مختلف زبان شناسی تاریخی، خصوصاً معناشناسی تاریخی و ریشهشناسی میباشد که در پژوهش پیش رو جهت کشف معنای این واژه مورد استفاده قرار گرفتهاست. به این منظور با توجه به بن ثنایی این واژه در زبان آفروآسیایی باستان و با تحلیل و مقایسه کاربردهای این ریشه در قرآن کریم و عهد عتیق، نقاط مبهم تحولات معنایی این واژه تا دوره عربی قرآنی روشن میشود. نتیجه کاوش اینست که با توجه به معنای «جاهل» در قرآن کریم، لغو در آن دوران، اوّلاً به سخنی گفته میشد که فرد «جاهل» در اثر غلیان انفجاری هوا و هوس بیان میکرد و ثانیاً به داوریهای سطحی چنین شخصی گفته می-شد که به واسطه اثرگذاری این رویّه در قوای عقلی او انجام میشد.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Status of Mentality and Knowledge in Etymology of “Shakilah” and Its Impact on Behaviorسیر مفهوم ذهن وعلم در ریشه«شاکله»وکارکرد آن در رفتار181200765710.30473/quran.2021.55642.2854FAاعظم الساداتحسینیدانشجوسهیلاپیروزفردانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3560-0359سید کاظمطباطبایی پوراستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191105Religious sources, including the Holy Quran verses and traditions, contain a wide spectrum of teachings on the effects of mentality, knowledge and pondering on human acts. As such, the Quranic verse “And they shall say: Had we but listened or pondered, we should not have been among the inmates of the burning fire” (Surah Mulk: 10), clearly says inmates of the burning fire are those who avoided listening and pondering. Similarly, the verse “Are those who know equal to those who do not know?” (Surah Zumar: 9) says knowledge is sole criterion for valuation of human beings. On the other hand, verse 84 of Surah Isra (“Everyone acts in their own way”) attributes all behaviors to “Shakilah”. It comes from the root word of “Shikl” and etymologists say “similarity” is its central meaning. This work, researching into the status of mentality and knowledge in the etymology of “Shakilah” based on a historical semantic method as well as etymological studies, has found out that mentality and its related concepts such as pondering and contemplation are among the key concepts in the root word of “Shikl”. Also through clarification of frequently used equivalents for the word “Shakilah”, such as “intention”, “manner”, “habit”, etc., we have explored the quality of their relations with knowledge and contemplation, emphasizing the semantical link between the concept of “Shakilah” and knowledge and contemplation.درمنابع دینی اعم از آیات وروایات، طیف گسترده ای از آموزه ها بیانگر تأثیرعقل،علم و تفکر بر کنش های انسانی است چنان که آیه «لو کنّا نسمع أونعقل ما کنّا فی اصحاب السعیر»به روشنی منشأ اعمال دوزخیان را اجتناب از به کارگیری تفکر وتعقل می داند وآیه«هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون» (زمر/9)تنها معیار ارزش گذاری انسان ها را علم ایشان می داند. از سویی دیگر آیه 84 سوره اسراء اساس همه رفتارها را «شاکله» دانسته است. گرچه لغت شناسان مفهوم «شباهت» را به عنوان معنای محوری ریشه«شکل» برگزیده اند، اما پژوهش حاضر با جستار جایگاه ذهن وعلم در این ریشه بر اساس روش معنا شناسی تاریخی ومطالعات ریشه شناختی ، ذهن و مفاهیم مربوط به آن همچون تفکر وتعقل را از محوری ترین مفاهیم ریشه «شکل» یافته است. همچنین با تبیین برخی معادل های پر تکرارتفسیری برای "شاکله "همچون نیت، ناحیه ، ملکه و... به چگونگی ارتباط آنها با علم وتفکر دست یافته است و ازین رهگذربر پیوند مفهوم «شاکله» با علم وتفکرتأکید دارد.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38049120200922Hermeneutic critique of the interpretation of Quranic verses on the Wajh-e din of Naser Khosrowنقد هرمنوتیکی تأویلِ آیات قرآنی در وجه دینِ ناصرخسرو201223765810.30473/quran.2021.57237.2889FAعزتاللهسپهونداستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، خرم آباد، ایران0000-0002-9384-0943Journal Article20190612Naser Khosrow Ghobadiani's interpretations of Qur'anic verses are rooted in the theological presuppositions of the Ismaili sect. With a methodical and critical perspective from a comparative hermeneutic perspective, especially on the basis of some of Heidegger's theories of the critique of subjectivism, Gadamer's theories on the fusion of horizons and The three patterns of dialogue, and some other later theorists, The type of Naser Khosrow's encounter with religious texts can be analyzed and evaluated. This study, focusing on the analysis of the content of the book "Wajh-e din", seeks to explain the process of imposing presuppositions in Naser Khosrow's interpretations of Quranic verses. In this passage, it will be clear that the interpretations of this Ismaili interpreter range from the religious text and word "Quran" to verses from Surah "Tawhid", "Abbas", "Nahl", "Shams", "Tin", "Kawthar" and ... All have been used to justify the special Ismaili ontology and Imamology. The tactics of this process of understanding and interpretation prove that this Ismaili theologian slipped from the hermeneutics of faith into the hermeneutic of suspicion and suffering its consequences.تأویلهای ناصرخسرو قبادیانی از آیات قرآنی، ریشه در پیشفرضهای کلامی فرقة اسماعیلیه دارد. با نگاهی روشمند و انتقادی از منظر هرمنوتیک تطبیقی، بهویژه بر اساس برخی نظریات هایدگر در زمینة نقد فاعلگرایی، نظریات گادامر دربارة اتصال افقها و الگوهای سهگانة گفتگو، و برخی دیگر از نظریهپردازان متأخر، میتوان نوع مواجهة ناصرخسرو با گزارههای دینی را تحلیل و ارزیابی کرد. این پژوهش با تمرکز بر تحلیل محتوای کتاب «وجه دین» در صدد تبیین فرایند تحمیل پیشفرضها، در تأویلهای ناصرخسرو از آیات قرآنی است. در این رهگذار مشخص خواهدشد که برداشتهای این تأویلگر اسماعیلی از متن و واژة دینی «قرآن» گرفته تا آیاتی از سورة «توحید» و «عبس» و «نحل» و «شمس» و «تین» و «کوثر» و... همه در خدمت توجیه هستیشناسی و امامشناسی خاص اسماعیلی قرار گرفته است. شگردشناسی این فرایند فهم و تأویل، لغزیدن این متکلم اسماعیلی را از حوزة هرمنوتیک متذکرانة دینی به ورطة هرمنوتیک بدگمانی و دچارشدن به پیامدهای آن، اثبات میکند.