دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38046120170923The Effectiveness of Nahj al-Balaghah from the Quran in Ontological Metaphorsاثرپذیری حکمتهای نهجالبلاغه از قرآن کریم در انعکاس انواع استعارههای هستیشناختی1128470610.30473/quran.2017.4706FAسیده مطهرهحسینیدانشجوی دکتری قرآن و حدیث دانشگاه قمعبدالهادیفقهی زادهاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانJournal Article20170823Metaphor is one of the most important literary industries that in the modern linguistic approach have been considered as the pillar of thinking. In this approach, metaphor is not unique to language and vocabulary, but a large part of the process of human thought is metaphorical; hence, it is used in all languages, and to any conception of a domain is said to be based on another. In this essay, this issue has been examined in the language of the Quran and in the words of Amir al-Mu'minin Ali (pbuh). The types of conceptual metaphors have been used in the new approach (existential, directional, and structural) to the Quran. In this essay only the existential metaphor has been dealt with. Existential or ontological metaphors are formed based on our experiences of objects and individuals and are divided into three types of phenomena or material metaphor, metaphor of the container, and personality metaphor. To find the goals of metaphor in Quranic verses have been used ideas of the commentators. The study of the metaphors used in the words of Imam Ali (AS) shows that these metaphors are derived from the conceptual metaphors of the Qur'an or its manifestation, and in many cases, the explanation of the Quranic concepts, indicating that Amir al-Mu'minin had the highest perception of the Qur'an, and the scope of the metaphor in the words of Amir al-Mu'minin is the Quranic guidance beam and reflects the Qur'anic worldview and culture.استعاره یکی از مهمترین صنایع ادبی است که در رویکرد نوین زبانشناسی از ارکان اندیشه قلمداد شده است. در این رویکرد استعاره منحصر در زبان و واژگان نیست بلکه بخش عمدهای از فرایند اندیشه انسان استعاری است؛ از این رو در همه زبانها به کار رفته است و به هر نوع مفهومسازی از یک حوزه براساس حوزهای دیگر گفته میشود. در این جستار این موضوع در زبان قرآن و کلام امیرالمؤمنین علیهالسلام مورد بررسی قرار گرفته است. گونههای استعارههای مفهومی در رویکرد جدید (وجودی، جهتی و ساختاری) بهوفور در قرآن به کار رفته است در این نوشتار فقط به استعاره وجودی پرداخته شده است. استعارههای وجودی یا هستیشناختی براساس تجربههای ما از اشیاء و اشخاص شکل گرفته و به سه نوع استعاره پدیدهای یا مادی، استعاره ظرف و استعاره شخصیتبخشی تقسیم میشود. برای یافتن اهداف استعاره در آیات قرآن از آراء مفسران بهره گرفته شده است. بررسی استعارههای به کاررفته در کلام حضرت علی علیهالسلام نشان میدهد که این استعارهها برگرفته از استعارههای مفهومی قرآن یا تجلی آن و در بسیاری از موارد تبیین مفاهیم قرآنی است و بیانگر این مطلب است که آن حضرت بالاترین درک از قرآن را داشته و اندیشه و بنیادهای فکری خویش را از قرآن اخذ نموده و گستره استعاره در کلام حضرت، پرتو هدایت قرآنی و بازتاب جهانبینی و فرهنگ قرآن است.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38046120170923The Metaphysical Model in the Historical Evolution of the Commentators' View in "Allahu Noor al-samawat wa al-arḍ"الگوی مابعدالطبیعی سازی در تطور تاریخی دیدگاه مفسران در تفسیر «الله نور السموات و الارض»2950470810.30473/quran.2017.4708FAاحدفرامرز قراملکیاستاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهرانفاطمه ساداتکتابچیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانJournal Article20170823The application of light to God in Q24:35 brought about its incompatibility with divine purity. The issue of this research is a historical review of the commentators' viewpoint to discover the pattern of evolution of their views and foundations. By the 5th century, commentators have solved the issue of incompatibility with permissive and metaphorical interpretations. The quest for a truth-oriented interpretation of the light on God from the fifth century begins with Tha'alabi and Abdul Qahir Jurjani's ideas. This effort is found by mystical and philosophical commentators such as Ghazali, Meybudi, Suhriwardi, Ibn Arabi and Mulla Sadra find the ontological foundations. The prevailing model in truth-imagining interpretation is the metaphysical concept of light. In this process, by analyzing the conventional notion of light into two parts of the core (the real meaning) and the shell (the apparent meaning), is considered as the main concept of light. Accordingly, the inclusion circle of the sensory concept is wider and includes other instances of both sensory and non-sensory. In the next step, the truth of light is taken into account, and the Almighty God is raised as the highest order of light, which is imitation in relation to him. In this study, we can find the stages of development of the metaphysicalization of the concept of light.اطلاق نور بر خدا در آیه 35 سوره نور مسأله ناسازگاری آن با تنزیه الهی را به میان آورده است. مسأله این تحقیق بررسی تاریخی دیدگاه مفسران جهت کشف الگویِ تطور دیدگاهها و مبانی آنها است. مفسران تا قرن 5 مسأله ناسازگاری را با تفسیرهای مجازانگارانه و استعارهنگر حل کردهاند. تلاش برای تفسیر حقیقیتانگارانه اطلاق نور بر خدا از قرن پنجم با آراء کسانی مانند ثعلبی و عبدالقاهر جرجانی آغاز میشود. این تلاش به دست مفسران عرفانی و فلسفی مشرب چون غزالی، میبدی، سهرودی، ابن عربی و ملاصدرا مبانی هستیشناختی مییابد. مدل رایج در تفسیر حقیقتانگارانه، مابعدالطبیعی سازی مفهوم نور است. در این فرآیند، با تحلیل مفهوم عرفی نور به دو بخش هسته -معنای حقیقی- و پوسته – معنای ظاهری- مفهوم آشکار بودن و آشکار کردن غیر، بهعنوان مفهوم اصلی و هستهای نور دانسته میشود. بر این اساس دایره شمول مفهوم حسی گستردهتر میگردد و شامل دیگر مصادیق اعم از حسی و غیر حسی میشود. در گام بعد، حقیقت نور دارای مراتب لحاظ میگردد و خدای متعال بهعنوان بالاترین مرتبه نور مطرح میشود که دیگر مراتب در نسبت با او مجازی بیش نیستند. در این پژوهش با مطالعه تاریخی تفسیر صدر آیه نور میتوان به مراحل تکامل فرآیند مابعدالطبیعی سازی مفهوم نور دست یافت.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38046120170923Reinterpretation of “Al-Ḥamdu lillāhi Rabb al-ʿĀlamīn” On the Basis of Intertextual Relations of Quran and the Bibleبازتفسیر «الحمد لله رب العالمین» بر پایۀ روابط بینامتنی قرآن و عهدین5176470910.30473/quran.2017.4709FAحامدخانی (فرهنگ مهروش)دانشیار گروه الهیات، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانJournal Article20170823“Al-Ḥamdu lillāhi Rabb al-ʿĀlamīn,” (Quran 1: 2), is one of those Quranic verses that almost nobody in Islamic World has been hesitated in its prevalent meaning, especially in late Islamic centuries. We can say that approximately all Muslims have been supposing that its meaning would have been from the very time of the prophet Muhammad: “All the praises and thanks be to Allah who is the Lord of the worlds.” This study examines the formation process of this understanding and aims to explain this verse to be an Arabic equivalent for an old passage in the New Testament (1 timothy 1: 17) or even a statement in old Jewish literature (the book of Tobbit 8: 5); as well as some Muslim scholars at the 1st century A.H. mentioned. It seems that we can understand it better in the light of its intersexual relationships and present a more precise interpretation of it.دومین آیۀ قرآن کریم - الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین - از آیاتی است که مسلمانانِ عصر حاضر کمتر در معنایش تردید میکنند. معمولاً احساس میشود که از همان دوران پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوالهوسلم بر همین معنایی حمل میشده است که در اغلب تفاسیر و ترجمههای معاصران میتوان دید: «ستایش مخصوص خدایی است که پروردگار جهانیان است». میخواهیم در این مطالعه با مرور روند شکلگیری چنین فهمی از آیه، سبب تفسیر اجزاء مختلفش را در قالب کنونی بازشناسیم و احتمال ترجمه و تفسیر آن به دیگر اَشکال را بیازماییم. سپس بکوشیم براساس آن تفاسیر، عبارات مشابه محتمل را در آثار دینی پیش از اسلام بیابیم. بناست نشان دهیم که این عبارت عیناً در عهد جدید ذکر شده است و چهبسا بتوان ردّی از آن در ادبیات مکتوب یا شفاهی قوم یهود نیز بازجست؛ همچنان که از گذشتههای دور، دانشورانی مسلمان به وجود چنین روابط بینامتنی میان سورۀ حمد و ادبیات کتاب مقدس اشاراتی گذرا کردهاند. به نظر میرسد که میتوان با تکیه بر این روابط بینامتنی در معنای آیه بازاندیشی کرد یا دستکم به تفسیر دقیقتری از آن راه جست.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38046120170923Review and Critique of the Theory of "Divine Seeing" in Surābādī's Exegesisبررسی و نقد نظریه «رؤیت الهی» در تفسیر سورآبادی7790471010.30473/quran.2017.4710FAمحمودواعظیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانعلیحسننیااستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهدمحمودصیدیاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شاهدJournal Article20170823One of the Quranic topics - that many debates about it - is the question of God's seeing or non-seeing. Islamic scholars were divided into two categories in this regard. The Ash'arites proved the various arguments of God's seeing, and on the contrary, the Mu'tazilites do not allow such a thing. Surābādī is one of the scholars who has raised many arguments in proving God's seeing according to the principles of the Ash'arites. His arguments to prove this view are divided into three general sections: the Quran, the Hadith and the reason. Due to the fact that some of the Qur'anic verses and hadiths deny the seeing of God and, on the other hand, on the basis of rational reasons, this requires the material and physical being of God, the reasons for Surābādī are facing serious challenges and their credibility is undermined.یکی از مباحث قرآنی- کلامی که بحثهای بسیاری در مورد آن شده، مسأله رؤیتپذیری یا رؤیتناپذیری خداوند است. متفکران اسلامی در این مورد به دو دسته کلی تقسیم شدند. اشاعره با استدلالهای گوناگونی رؤیت خداوند را اثبات مینمودند و درمقابل معتزله بهطورکلی چنین امری را محال دانستند. سورآبادی یکی از متفکرانی است که بحثهای زیادی در اثبات رؤیت خداوند با توجه به مبانی کلام اشاعره مطرح نموده است. استدلالهای او در اثبات این دیدگاه به سه بخش کلی؛ قرآنی، حدیثی و عقلی تقسیم میشود. با توجه به اینکه برخی از آیات قرآنی و احادیث رؤیت خداوند را انکار و ابطال میکنند و از جهت دیگر طبق براهین عقلی چنین امری مستلزم مادی و جسمانی بودن خداوند است، دلایل سورآبادی با چالشهای جدی مواجه میشوند و اعتبار آنها مورد خدشه واقع میشود.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38046120170923The Lexical Coherence Analysis of Sura "al-Ankabut"تحلیل انسجام واژگانی در سوره عنکبوت91110471110.30473/quran.2017.4711FAعباساقبالیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشانروحاللهصیادینژاددانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشانمحمد حسینفاضلیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشانJournal Article20170823Among the important issues of Holliday and Raghih Hassan's linguistics are the coherence of the text. Anyway, the coherence of phonetic, lexical, grammatical, and semantic between the text and its elements will be greater; that text will be more durable. Therefore one can say that one of the reasons for the persistence of the Holy Qur'an is the consistency that exists between its elements and some of the Qur'anic literary researches. In this essay, by means of a descriptive-analytic method, "lexical coherence" has been identified in the sura "al-Ankabut". The achievements of this research are that in the Qur'an there are many types of coherence, including the coherence of the words that are in common use in the language of the text, with their dispersion at the level of the text, has led to the coherence of the text, and it turns out to repeat the word "Allah" in forms verbal and semantic, partial and general, account for 64% of lexical coherence in the sura "al-Ankabut". Also, in this sura, in accordance with its context, the words "disbelief" and "faith" and their subtitle are repeated more than other words, and this repetition is coherent and helps the reader to more easily communicate with the text and its meaning to understand. Opposite words as other elements of lexical coherence in this sura are frequent. The contradiction of the nouns with 23 cases and the contradiction of the verbs with 7 cases leads the reader out of passivity and directs the understanding and relation between verses and words.از جمله موضوعات مهم زبانشناسی نقشگرای هالیدی و رقیه حسن، انسجام و به هم پیوستگی متن است. هراندازه انسجام آوایی، واژگانی، دستوری و معنایی میان یک متن و عناصر آن بیشتر باشد؛ آن متن ماندگارتر خواهد بود. از این رو میتوان گفت یکی از دلایل ماندگاری قرآن مجید همین انسجامی است که میان عناصر آن برقرار است و مایه برخی از پژوهشهای ادبی ـ قرآنی گشته است. در این جستار با روش توصیفی– تحلیلی، «انسجام واژگانی» در سوره «عنکبوت» واکاوی شده است. از دستاوردهای این پژوهش آن است که در قرآن کریم انواع انسجامها چشمنواز است؛ از جمله انسجام واژگانی که در بافت زبانی به نحوی نمود مشترک دارند با پراکندگی خود در سطح متن باعث انسجامبخشی به پیکره متن شدهاند و معلوم شده تکرار واژه «الله» به صورتهای لفظی و معنایی، جزئی و کلی 64 درصد از انسجام واژگانی در سوره عنکبوت را به خود اختصاص داده است. همچنین در این سوره متناسب با بافت و سیاق سخن، الفاظ «کفر» و «ایمان» و زیرمجموعه آنها، بیشتر از واژههای دیگر تکرار میشوند و همین تکرار مایه انسجام گشته و به خواننده کمک میکند تا راحتتر با متن ارتباط پیدا کند و معنی آن را درک کند. واژگان متضاد بهمثابه عناصر دیگر انسجام واژگانی در این سوره پربسامدند تضاد اسمها با 23 مورد و تضاد فعلها با 7 مورد، خواننده را از حالت انفعالی خارج و به درک و ارتباط بین آیات و واژهها رهنمود میسازد.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38046120170923The Necessity of Inferring "Lifestyle" from the Qur'anضرورت استنباط «سبک زندگی» از قرآن111128471210.30473/quran.2017.4712FAسیدرضامودباستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمابراهیمرضایی آدریانیعضو هیأت علمی جامعة المصطفی واحد اصفهانJournal Article20170823"Lifestyle" is one of the vital issues of human societies and it covers various aspects of human life. On the other hand, the goal of the Holy Quran is to guide humanity and one of the key components of guidance is "lifestyle." The comprehensiveness and immortality of the Qur'an necessitates that it expresses what the human being needs in the direction of its growth and perfection, and so forth. In the Qur'an, there is the ability to offer a comprehensive plan for the living of all human beings with different tastes and conditions, and to provide the happiness of the world and the Hereafter. It is clear that in our time more than ever, humanity need this plan. This is where the necessity of "inferring the lifestyle from the Quran" is revealed, the purpose of which is to emphasize this issue and prove it. Therefore, this necessity has been proved after the generalizations and conceptualizations, with the help of intellectual and traditional reasons. In the following, the works of deducing the lifestyle from the Qur'an and the features of the Quranic teachings are described. Finally, some examples of Quranic teachings in the field of lifestyle are presented to clarify the practical aspect of this discussion. The result of this article is that the Holy Qur'an is the answer to all human needs in the field of lifestyle at any time and place, and the systematic extraction of this vast capacity from the Qur'an is a necessity for the Qur'anic researchers and Islamic scholars.«سبک زندگی» از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی بشر را پوشش میدهد. از دیگر سوی، هدف قرآن کریم هدایت بشر است و یکی از کلیدیترین مؤلفههای هدایت، «سبک زندگی» است. جامعیت و جاودانگی قرآن اقتضا میکند آنچه بشر در مسیر رشد و کمال خود به آن نیاز دارد را بیان کرده باشد و چنین نیز هست. در قرآن کریم این قابلیت وجود دارد که برای زندگی تمامی انسانها با سلیقهها و شرایط گوناگون برنامهای جامع ارائه کند و سعادت دنیا و آخرت آنها را تأمین کند. روشن است که در زمان ما بیش از هر زمان دیگری، بشریت تشنه چنین برنامهای است. اینجاست که ضرورت «استنباط سبک زندگی از قرآن» آشکار میگردد که هدف از نگارش این مقاله، تأکید بر این مقوله و اثبات آن است. از این رو پس از بیان کلیات و مفهومشناسی، با تمسک به دلایل عقلی و نقلی، این ضرورت به اثبات رسیده و در ادامه، آثار استنباط سبک زندگی از قرآن و ویژگیهای تشریعات قرآنی تشریح شده است. در پایان نیز نمونههایی از آموزههای قرآنی در حوزه سبک زندگی، ارائه شده تا جنبه کاربردی این بحث روشنتر گردد. نتیجه این مقاله آن است که قرآن کریم پاسخگوی تمامی نیازهای بشر در حوزه سبک زندگی در هر زمان و مکان است و استخراج روشمند این ظرفیت عظیم از قرآن، برای قرآنپژوهان و فرهیختگان یک ضرورت به حساب میآید.دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن2322-38046120170923The Relationship Between Divine Providence and Human Will in Interpreting of Q18:23-24واکاوی رابطه مشیت الهی و اراده انسان در تفسیر آیات 23 و 24 سوره کهف129146471310.30473/quran.2017.4713FAمهدیاکبرنژاددانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلامفرحتوحیدیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلامJournal Article20170823The quality of the communion of human will with the divine providence is one of the most complex issues that have always engulfed the minds of mankind. Many verses of the Holy Quran have emphasized the rule of the will of God over the universe-even on the arbitrary actions of man. These verses have convinced a group of commentators that man has no role in deeds - even in disbelief and faith - and that his will is subdued by the will of God. In contrast to another group of commentators,they favor human authority. Meanwhile, the important question is unanswered, that why is the emphasis of the Holy Quran on the rule of divine providence around the world. The present research seeks an answer to this question by interpretation of the verses "wa la taqulanna gishayin inni fa'ilun zalika ghadan – illa an yasha'a allah" from different point of view to these verses). In this regard, after discussing. The author examines the first interpretation that, by ignoring the will of man, manages the domination of the will of God in the world; then he looks at the interpretations that have not seen the verses in contradiction with the will of mankind; and concludes in the end, explains that believing in the meaning of these verses, by reinforcing the will of man, makes him better doing good deeds.کیفیت ارتباط اراده انسان با مشیت الهی از مسائل پیچیدهای است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. آیات بسیاری از قرآن کریم بر حاکمیت اراده خداوند بر عالم- حتی بر اعمال اختیاری انسان- تأکید نموده است. این آیات گروهی از مفسران را به این باور رسانیده که انسان در اعمال - و حتی در کفر و ایمان- خود نقشی نداشته و ارادۀ وی مقهور اراده خداوند است. در مقابل گروهی دیگر از مفسران از اختیار انسان جانبداری نمودهاند. در این میان سؤالی مهم بیپاسخ رها گشته و آن، چرایی تأکید قرآن کریم بر حاکمیت مشیت الهی در سراسر جهان میباشد. پژوهش حاضر- در جست و جوی پاسخی برای این سؤال- میکوشد با سنجش آراء تفسیری درباره آیات ﴿وَ لا تَقُولَنَ لِشَیْءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَدا * إِلاَّ أَن یَشاءَ اللَهُ﴾ از منظری متفاوت به این آیات نگریسته، پاسخ را بیابد. در این راستا نگارنده پس از بحث مفهومشناسی، نخست تفسیری را که - با نادیده گرفتن اراده انسان- بر تسلط اراده خداوند در جهان پای فشرده، مورد واکاوی قرار میدهد؛ سپس به مداقه در تفاسیری میپردازد که آیات را در تضاد با اراده انسان ندیدهاند؛ و در پایان به نتیجهگیری پرداخته، تبیین مینماید که باور به مفهوم این آیات با تقویت ارادۀ انسان وی را به انجام اعمال نیک راغبتر میسازد.