@article { author = {}, title = {Index of Vol. 6}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {2}, pages = {1-2}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {10.30473/quran.2015.1928}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه علمی شماره 6}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1928.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1928_6d3450d83b7ec52621139e9c24ae24ec.pdf} } @article { author = {qasem pour, mohsen and haji akbari, fatemeh}, title = {Comparative Study of Sheikh Tusi and Fakhr Razi's Interpretation and its Impact on Abrogation}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {2}, pages = {7-22}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تطبیقی مبانی تفسیری شیخ طوسی و فخر رازی و تاثیر آن در موضوع نسخ}, abstract_fa = { فخر رازی و شیخ طوسی گرچه به لحاظ کلامی دارای دو خاستگاه فکری‌اند اما با توجه به رویکرد عقل گرایانه خود در تفسیر در قلمرو نسخ دارای دیدگاه‌های خاصی‌اند این رویکرد عقل گرایانه برخاسته ازمبانی تفسیری این دو مفسر بزرگ مسلمان است. مبانی تفسیری که در حکم پیش فرض ها و اصول بنیادین مفسرآن قرآن است، در نحوه کیفیت تفسیری مفسر بازتاب می یابد. صرف نظر از جنبه‌های گونه گون مبحث نسخ - که از دیرباز محل بحث محققان علوم اسلامی بوده - آنچه در این مقاله کانون بحث و بررسی است؛ چگونگی تاثیر این مبانی تفسیری در تفسیر آیات ناظر بر ناسخ و منسوخ است. بر اساس، مبانی مهمی مانند حکیمانه بودن خدا و فعل او یعنی قرآن حکیم، جاودانگی قرآن و تاثیر آن با توجه به عنصر مصلحت در نسخ و سرانجام خود اصل و مبنای ناسخ و منسوخ داشتن قرآن، آیات موسوم به ناسخ و منسوخ تفسیری خاص یافته است. اولا نتیجه این تفسیر این است که دامنه این آیات بسیار محدود است هردو مفسر چیزی کمتر از ده آیه را شامل چنین آیاتی می­دانند؛ ثانیا هر دو مفسر در پرتو مبانی مانند حکیمانه بودن خدا و قرآن و جاودانگی آموزه­ای آن و نوع رابطه­ای که این مبنا با نسخ از حیث عنصر مصلحت دارد، دارای نقاط اشتراکی هستند. اما از­آن­سو، در موردی که به تفاوت دیدگاه کلامی آنان مربوط می­شود مانند اهمیت اصل عدل به عنوان مولفه اساسی مبنای عقلی در تفسیر آیات اختلاف دارند.}, keywords_fa = {شیخ طوسی,فخر رازی,مبانی تفسیری,حکیمانه بودن,آیات ناسخ و منسوخ}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1929.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1929_dd9610d110775176f93fc61a26f20cd6.pdf} } @article { author = {ameri nia, mohammad baqer and ferahati, abbas ali}, title = {Evaluation of Nasr Hamed Abu Zeid's Linguistic Theory on the Quran}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {2}, pages = {23-42}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی نظریه زبان‌شناختی نصر حامد ابوزید درباره قرآن}, abstract_fa = {غیروحیانی بودن الفاظ قرآن کریم نظریه‌ای است که برخی روشنفکران معاصر و در رأس آنها، نصر حامد ابوزید، بدان پرداخته‌اند. نظریه حامد ابوزید در این باره با استناد به آیات 193 و 194 سوره شعراء، مساله تعدد قرائات، حدیث نزول قرآن بر هفت حرف، داستان عبدالله ابن ابی‌سرح و نظریه کلام نفسی ساخته و پرداخته شده ‌است. در مطالعه پیش رو ضمن اشاره به سابقه تاریخی این دیدگاه، کوشیده‌ایم با استنتاجات تفسیری و کلامی نشان دهیم که خوانش نصر حامد ابوزید از این مسائل وافی به مقصود نیست. خوانش ناقص و تفسیر یک ‌سویه آیات، عدم توجه به تاریخ تعدد قرائات و مواجهه گزینشی با نقل‌های تاریخی در این‌باره، قرائت خاص از حدیث هفت حرف و استناد به داستان مجعول ابن ابی-سرح، برخی از مشکلات نظریه وی درباره وحی قرآنی است. خوانشی دیگرگون از این مسائل، نه تنها به اثبات نظریه غیرلفظی بودن وحی قرآنی، که به اثبات نطریه معارض آن می‌انجامد که در این مطالعه مورد توجه واقع است.}, keywords_fa = {وحى قرآنى,وحى لفظى,نزول معنایى,نصر حامد ابوزید}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1930.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1930_942381ddfdf0fdb2ebab098a983be5bd.pdf} } @article { author = {hoseini, mohammad reza and fathollahi, ali}, title = {Foundations of Historical Approach to the Interpretation of Quran}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {2}, pages = {43-60}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {  ابنحبیب،محمد (بی‌تا).کتابالمحبر،بیروت:دارالآفاقالجدیده. ابنکثیر،اسماعیلبنعمر (1419). تفسیرالقرآنالعظیم، بیروت:دارالکتبالعلمیة. ابنمنظور،محمدبنمکرم (1414).  لسانالعرب،بیروت:دارصادر. ابنهشام،عبدالملک (1975). السیرة النبویة،بهکوششطهعبدالرئوفسعد،بیروت. بلاغی،محمدجواد (1420).آلاءالرحمنفیتفسیرالقرآن،قم:بنیادبعثت. بنتالشاطی،عایشه (1404).الاعجازالبیانیللقرآن،قاهرة:دارالمعارف. جوهری،اسماعیلبنحماد (بی‌تا).الصحاحتاجاللغویوصحاحالعربیة،بیروت:دارالعلمللملایین. راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دار العلم. زرقانی،محمدعبدالعظیم (بی‌تا).مناهلالعرفانفیعلومالقرآن،بی‌جا:داراحیاءالتراثالعربی. زرکشی،محمدبنعبدلله (1410).البرهانفیعلومالقرآن، بیروت،دارالمعرفة. زمخشری،محمود (1407).الکشافعنحقائقغوامضالتنزیل،بیروت:دارالکتابالعربی. سالم،عبدالعزیز (1380). تاریخعربقبلازاسلام،ترجمهباقرصدری‌نیا،تهران:شرکت انتشاراتعلمی. سجستانی،عبداللهبنابیداود (1405).المصاحف،بیروت:دارالکتبالعلمیة. سیوطی،عبدالرحمنبنابیبکر (1421).الإتقانفیعلومالقرآن، بیروت: دارالکتابالعربی. شاطبی،ابراهیمبنموسی (1420).الموافقاتفیاصولالشریعة،بیروت:مؤسسة الکتبالثقافیة. شهرستانی،محمدبنعبدالکریم (1376).مفاتیحالاسرارومصابیحالابرار،تهران:نشرمیراث مکتوب. صفار،محمدبنحسن (1404). بصائرالدرجات،قم:منشوراتمکتبه آیۀ اللهالمرعشی. طباطبایی،محمدحسین (بی‌تا).المیزانفیتفسیرالقرآن،بیروت:مؤسسة الاعلمیللمطبوعات. طبرسی،فضلبنحسن (بی‌تا).مجمعالبیانفیتفسیرالقرآن،بیروت:دارالکتبالحیاة. طبری،محمدبنجریر (1408).تاریخالامموالملوک،بیروت:دارالکتبالعلمیة. طوسی،محمدبنحسن (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن،بیروت: داراحیاءالتراثالعربی. عاملی،جعفرمرتضی (1410).حقائقهامة حولالقرآنالکریم،قم:جماعة المدرسین. علی،جواد (1968). المفصلفیتاریخالعربقبلالاسلام،بیروت:بی‌نا. فارسی، جلال الدین (1361). پیامبری و انقلاب، قم: امید. فخررازی،محمدبنعمر (1420).مفاتیحالغیب،بیروت:داراحیاءالتراثالعربی. فروخ،عمر (1984).تاریخالجاهلیة،بیروت:دارالعلمللملایین. فوزی،ابراهیم (1983).احکامالاسریفیالجاهلیة والاسلام،بیروت:دارالکلمیللنشر. فیضکاشانی،ملامحسن (1402).الصافیفیتفسیرالقرآن،بیروت:مؤسسة الاعلمیللمطبوعات. فیومی،احمدبنمحمد (1405).المصباحالمنیر،قم:دارالهجرة. مجلسی،محمدباقر (1403).بحارالانوارالجامعةلدررأخبارالائمة الاطهار،بیروت:مؤسسة الوفاء. مسعودی،علیبنالحسین (بی‌تا).التنبیة والاشراف،تصحیحعبداللهاسماعیلالصاوی،قم:مؤسسة نشرالمنابعالثقافیة الاسلامیة. معرفت، محمد هادی (1415ق). التمهید فی علوم القرآن. قم: موسسه النشر الاسلامی. مفید،محمدبنمحمد (1413الف).الأمالی،بهکوششعلیاکبرغفاریوحسین استادولی،قم:کنگره شیخمفید. مفید،محمدبنمحمد (1413ب). الفصولالمختارة،قم:کنگرهشیخمفید. نوری،یحیی (1360).جاهلیتدراسلام،تهران:مرکزانتشاراتبنیادعلمیاسلامی. واحدی،علیبناحمد (1411).اسبابالنزول،بیروت:دارالکتبالعلمیة. یعقوبی،احمدبنابییعقوب (بی‌تا)،تاریخالیعقوبی،بیروت:دارصادر.}, keywords = {}, title_fa = {مبانی رویکرد تاریخی در تفسیر قرآن کریم}, abstract_fa = {قرآن کریم دارای آیات تاریخی فراوانی است که، توجه به تاریخ عصر جاهلی و شناخت شرایط عصر نزول و حوادث صدر اسلام در فهم و تفسیر بسیاری از آیات آن از ضرورت و اهمیت فراوانی برخوردار است. در واقع، آگاهی از تاریخ که قرآن به گونه‌ای اشاره وار از آن یاد کرده، موجب روشنی مفاهیم آیات مربوط به این نوع می‌گردد؛ شناخت آداب و رسوم مختلف عصر جاهلی مانند آداب و رسوم عبادی و مناسک حج، آداب و رسوم اجتماعی و خانوادگی و آداب و رسوم اقتصادی و تجاری در فهم و تفسیر آیات مرتبط با آن نقش دارد. آن سان که آگاهی از تاریخ عصر نزول نیز نقش مهمی در حل تناقض ظاهری آیات، رفع ابهام از چهره آیات، شناخت آیات مکی و مد نی و ترتیب نزول، و شناخت احکام ثابت و متغیر و ناسخ و منسوخ دارد. به گو نه‌ای که در بسیاری از موارد، بدون اطلاع از تاریخ، فهم و تفسیر آیات، ناممکن می‌گردد یا مفاد آنها در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند. }, keywords_fa = {تفسیر,اسباب نزول,ترتیب نزول,تاریخ جاهلیت,تاریخ اسلام}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1931.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1931_b53d95bb7cf0095836f90c61d028bf29.pdf} } @article { author = {karimi banadkooki, mahmood and hedayat zadeh, mohammad sadegh}, title = {Principles of Feminist Thinking in the Interpretation of the Quran; Introduction and Evaluation}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {2}, pages = {61-74}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصول گرایش فمینیستی در تفسیر قرآن کریم؛ معرفی و ارزیابی}, abstract_fa = {تفسیر اجتماعی به عنوان یکی از گرایش‏های تفسیری در سده اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‏است. یکی از زیرشاخه‏های این گرایش تفسیری که در چند دهه گذشته ظهور و بروز چشمگیری در جهان اسلام داشته، گرایش فمینیستی در تفسیر قرآن کریم است. در این مقاله، در گام نخست پس از معرفی اجمالی جریان فکری فمینیسم اسلامی در جهان اسلام، مهمترین اصول این گرایش تفسیری در مقابل تفاسیر سنتی یعنی پرهیز از تحمیل عقیده مردسالاری، آزادی عقل در فهم قرآن، اصل عدم تضاد میان بخشهای مختلف قرآن و اصول بنیادین آن مانند برابری جنسیتی و... بررسی می‏شود. در گام بعدی اصول پیش‏گفته مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته که از جمله آنها می‏توان به بی اساس بودن اتهام جهت‏گیری مردسالارانه به سنت تفسیری، لغزیدن در ورطه تفسیر ‏به ‏رأی، آرای افراطی زن‏سالارانه در تفسیر و... اشاره کرد.}, keywords_fa = {تفسیر اجتماعی,گرایش تفسیری,فمینیسم اسلامی,تفسیر فمینیستی,برابری جنسیتی}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1932.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1932_09b0b4ade6d960e266596784563a9995.pdf} } @article { author = {zandi, bahman and mirtaqi, seyyed hosein}, title = {Phonetics of Ibn al-Jazari in his Book "al-nashr fi qeraat al-ashr"}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {2}, pages = {75-90}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آواشناسی ابن جزری در کتاب النشر فی القراءات العشر}, abstract_fa = {این مقاله در صدد ارائه برخی آرا و نظرات ابن جزری نویسنده کتاب النشرفی القراءات العشر در زمینه مباحثی از تجوید و بررسی آنها از دیدگاه آواشناسی جدید می باشد. یافته ها نشان می دهد که ابن جزری از اندام های گفتار ، تنها از حفره حلق و دیگر اندام های گویایی بالای این حفره نام برده است وبه نقش اندام های تنفسی و واک ساز در تولید آواها اشاره نکرده است . در کتاب النشر همخوان ها دقیق تر و مفصل تر از واکه ها توصیف شده اند . از نظر توصیف جایگاه ها و شیوه های تولید همخوان ها تشابهات زیادی میان توصیفات ابن جزری و آواشناسی جدید وجود دارد .ابن جزری مانند برخی دیگر از پیشینیان به تمایز بین آواهای واکدار و بی واک پی برده است . در کتاب النشر به واحد زبرزنجیری درنگ توجه گردیده و این پدیده با اصطلاحات سکت و وقف مطرح گردیده است ، همچنین به فرایندهای آوایی با اصطلاحات گوناگونی اشاره شده است . ابن جزری توصیفی از واکه های کوتاه ارائه نکرده است . توصیف وی از واکه های بلند و مرکب ، توصیفی اجمالی و کوتاه می باشد .}, keywords_fa = {آواشناسی,قرآن,علم التجوید,ابن جزری,النشر فی قرائات العشر}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1933.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1933_60ac9544a4b87e770c468a5e94eae623.pdf} } @article { author = {mahdavi nejad, mohammad hosein and okhovvat, mehdi}, title = {Meaning Spirit Result of Quran; Effective in Understanding of Religious Propositions}, journal = {Journal of Qur'anic Interpretation and language}, volume = {3}, number = {2}, pages = {91-106}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3804}, eissn = {2538-614X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روح معنا ره‌آوردِ بدیع قرآن؛ مؤثر در فهم گزاره‌های دین}, abstract_fa = {توجه به زبان دین در فلسفه دین به دلیل چگونگی مسأله معنا درباره فهم گزاره‌های دینی و تحلیل اعتقادات مبتنی بر این گزاره‌هاست. آنچه در این میان مهم است و در حل بسیاری از مسائل می‌تواند مورد بهره قرار گیرد، مسأله ارتباط میان لفظ و معنا، دلالت آنها و نیز معنای واژگانی است که در متون دینی به کار رفته است، به طوری که امروزه زبان‌شناسان معاصر در سمانتیک یا علم دلالت الفاظ، بحث مستقلی را برای واژگان اختصاص داده‌اند. با عنایت به این مهم و نیز واژه‌شناسی‌ای که در متون دینی و زبان دین به ویژه کلام وحی مطلق؛ قرآن، به کار رفته و با توجه به اعجاز بیانی قرآن که مربوط به ساختار لفظی آن است و بسیار در فهم گزاره‌های آن  مؤثر است؛ نوشتار زیر در پی تبیین و بررسی مبنای ساختار‌شناسی الفاظ با توجه به مبنای خاص قرآن در بیان معنا و مفهوم این گزاره‌ها و کیفیت دلالت آنها از طریق دلالت لفظ بر روح معنا است.}, keywords_fa = {وضع,روح معنا,گزاره‌های وحی,زبان دین,قرآن}, url = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1934.html}, eprint = {https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1934_081dc48743bd12333e43f3de89687d53.pdf} }