دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2
2
2014
03
21
تجلی خدای گفتگو در کاربرد قرآنی «قُل»
9
23
FA
احد
فرامرز قراملکی
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران
ghmaleki@ut.ac.ir
گونهای از خطاب قرآن، خطاب با قل است که 332 بار آمده است. چنین خطابی ساختار ششبخشی دارد و از حیث پیام قل، فراپیام و مخاطب آن گوناگون است. کاربرد قل در آیات مکی بیش از آیات مدنی است. تناسب بین پیام و مخاطب آن و رصد کردن فراپیام و نیز جستجو از سرّ کاربرد قرآنی قل مسایل تحقیق حاضر است. خطاب قل، بر حسب مخاطب آن پیام، مضمونهای گوناگونی از مسایل فقهی و اخلاقی مؤمنان تا پاسخ به اشکالها و خردهگیریهای یهود، کافران، مشرکان و منافقان دارد. خطاب با قل فضای گفتگوی نزدیک خدا و انسان را ترسیم میکند. ترویج فضای گفتگوی نزدیک بر اصول اخلاقی و مبانی کلامی استوار است. مهمترین مبنای کلامی آن، نظریه اسلامی اوصاف باریتعالی بویِژه سه صفت سمیع، بصیر و مکلّم بودن را است. این سه صفت را میتوان در تعبیر جامع خدای گفتگو جمع کرد. این دیدگاه، فرضیههای دیگر، چون خطاب تشریف و تاکید رد انگاره بشری بودن قرآن نیز فرا میگیرد.
قل,خطاب تشریف,پیام و فراپیام,خدای گفتگو,اوصاف باریتعالی,فرهنگ گفتگو
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1076.html
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1076_684981db34a7df7f65581e4a7328ee7e.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2
2
2014
03
21
ایمان زایی عقل در قرآن کریم، تحلیلی معناشناختی
22
43
FA
سید محمدعلی
علوی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
میان دو نظرگاه پیوند یا گسست ایمان و عقل هرچند بسیاری از متفکران غربی جانب گسست بلکه تضاد آن دو را گرفته اند امّا دیدگاه مبتنی بر معارف قرآن و عترت (ع) سازگاری آن دو بلکه پیوند گسست ناپذیرشان را تأکید می نماید. در این نظرگاه ایمان ریشه در خردورزی انسان داشته و بر دوش عقل پویایی و تکامل می یابد. در این باب، تحلیل معنا شناختی این پیوند و بویژه چرایی و مکانیسم ایمان زایی عقل در قرآن کریم که کمتر مورد توجّه و مداقّه پژوهندگان بوده است اهمیتی مضاعف دارد. از معنا شناسی عقل، ایمان و واژگان و مفاهیم مرتبط و تعیین کننده در فهم پیوند آن دو در آیه 100 سوره یونس و سایر آیات قرآن کریم بدست می آید که: «عقل» که جویندگی و ادراک و التزامی است که انسان نسبت به «حق» دارد در مسیر «آیات» که حاملان و رسولان حق اند با پای تذکّر، تفکّر و تدبّر به گمشده خود که «أمن و آرامش» است دست می یازد و خردمند شاهدِ «ایمان» را که سامانی است سراسر امن و امان و اطمینان، در روان و زبان و کردار، به سبب شناخت و التزام خود به حق، در آغوش می کشد و این سامان، به خاطر ثبات و آرامشی است که «حق» در ذات خود داراست و پویایی و فزونی «ایمان» مرهون پویایی و فزونی در حق جویی و حق مداری «عقل» است.
مفردات قرآن,معناشناسی,ایمان زایی,عقل,ایمان,حق
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1077.html
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1077_411fec8795e2bd0f8800b6e58e6e9643.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2
2
2014
03
21
تفسیر اجتماعی قرآن؛ چالش تعریف و ویژگیها
46
66
FA
شادی
نفیسی
0009-0009-4339-8091
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
shadinafisi@ut.ac.ir
تفسیر اجتماعی از رویکردهای بسیار مهم تفسیری است که در دوره معاصر پدیدار گشته و بسیاری از اثار تفسیری مطرح، با این رویکرد نگاشته شده است. با اینهمه، بحث از تفسیر اجتماعی با چالشهای جدیای در عنوان، تعریف و ویژگیها روبروست. از این جریان تفسیری در هر یک از تفسیرپژوهیها با عنوانی متفاوت یاد شده است. تمدنی، اجتماعی، عقلانی، تربیتی و حرکتی عناوین مختلفی هستند که برای آن به کاررفتهاند، درعین حال این عناوین در برخی از نگاشتههای جریان شناسانه، به عنوان جریانهای موازی قلمداد شدهاند. در مقام تعریف نیز معمولا تفسیر پژوهان توضیحاتی اجمالی در مورد آن ارائه دادهاند که عامترین آنها مناسب-ترین تعریف انتخاب شده است. در بحث از ویژگیهای تفسیر اجتماعی، محققان بیش از همه متاثر از دیدگاه ذهبی در این موضوع بودهاند. در تحقیق حاضر، با توجه به تعریف برگزیده از تفسیر اجتماعی کوشیدهایم ویژگیهای تفسیر اجتماعی را در دو محور پیراستن چهره اسلام از نقائص و اثبات توانمندی آن ساماندهی کنیم؛ همچنان که به مشکلاتی که در بررسی این ویژگیها مطرح است پرداختهایم و استفاده از ویژگیهای مکمل را پیشنهاد کردهایم. <br /> <br /><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">تفسیر اجتماعی از رویکردهای بسیار مهم تفسیری است که در دوره معاصر پدیدار گشته و بسیاری از اثار تفسیری مطرح، با این رویکرد نگاشته شده است. با اینهمه، بحث از تفسیر اجتماعی با چالشهای جدی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">ای در عنوان، تعریف و ویژگی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">ها روبروست. از این جریان تفسیری در هر یک از تفسیرپژوهیها با عنوانی متفاوت یاد شده است. تمدنی، اجتماعی، عقلانی، تربیتی و حرکتی عناوین مختلفی هستند که برای آن به کاررفته</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">اند، درعین حال این عناوین در برخی از نگاشتههای جریان شناسانه، به عنوان جریان</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">های موازی قلمداد شده</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">اند. در مقام تعریف نیز معمولا تفسیر پژوهان توضیحاتی اجمالی در مورد آن ارائه داده</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">اند که عامترین آنها مناسب</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">ترین تعریف انتخاب شده است. در بحث از ویژگی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">های تفسیر اجتماعی، محققان بیش از همه متاثر از دیدگاه ذهبی در این موضوع بوده</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">اند. در تحقیق حاضر، با توجه به تعریف برگزیده از تفسیر اجتماعی کوشیدهایم ویژگی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">های تفسیر اجتماعی را در دو محور پیراستن چهره اسلام از نقائص و اثبات توانمندی آن ساماندهی کنیم؛ همچنان که به مشکلاتی که در بررسی این ویژگی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">ها مطرح است پرداختهایم و استفاده از ویژگی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; font-weight: normal;" lang="AR-SA">های مکمل را پیشنهاد کردهایم.</span>
روشهای تفسیری,تفسیر اجتماعی,تفسیر عقلی,تفسیر تربیتی
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1078.html
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1078_4a40fdc868b6397b0b813eeb5e65b513.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2
2
2014
03
21
تفسیر مقارن/ تطبیقی؛ فرازبانی لغزان و لرزان
65
82
FA
سید هدایت
جلیلی
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی
jalilish@gmail.com
انسیه
عسگری
دانشجوی دکتری و عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه
asgari.nc@gmail.com
«تفسیر مقارن/ تطبیقی» بهمثابه ایده و پدیدهای نو، نیازمند پرسش و سنجش منطقی، روششناختی و معرفتشناختی است. سنجش تحلیلیِ تلقیهای موجود، نشان میدهد جز درکی خام از عنصر «مقارنه» که آنها را به یکدیگر پیوند داده است، درک و درد مشترکی درباره این تفسیر وجود ندارد. درک بسیط از مقارنه و تکیه صِرف بدان و بیبهرهگی و بیگانگی از چند و چون تجارب مطالعات مقایسهای در سایر قلمروهای معرفتی، تلقیهای موجود را به کوششهای نافرجام و ناتمامی بدل ساخته است، به طوری که پرسشهای تفسیرپژوهانه بسیاری را چنان که باید پاسخ درخوری نداده یا اساساً بیپاسخ نهادهاند و حتی در نشان دادن مرز میان این تفسیر با سایر گونههای تفسیری و حتی مطالعات مقارن غیرتفسیری ناتوانند. بخشی از این ناتوانیها نیز به اتکاء به یک ابزار تفسیری (مقارنه)، بهمثابه یک مؤلفه تفسیر بازمیگردد. تفسیر مقارن/ تطبیقی بهمثابه یک فرازبانِ نوپدید در ساحت تفسیرپژوهی قرآن، فرازبانی لرزان و لغزان و همچنان با دشوارههای بسیاری روبهروست.
روشهای تفسیری,تفسیر مقارن,تفسیر تطبیقی,فرازبان تفسیری
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1079.html
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1079_5ef2a513e19cdbb9aad85ca8c5f67be4.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2
2
2014
03
21
کارکرد تصویر هنری در سور مسبحات
85
96
FA
محمد جواد
سعدی
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور
m_sadi@pnu.ac.ir
سید مصطفی
مناقب
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور
falsafe_42@yahoo.c0m
رحمت الله
عبدالله زاده
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور
abdollahzadeh_arani@yahoo.com
محمد هادی
امین ناجی
0000-0001-7810-9645
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور
mh_aminnaji@pnu.ac.ir
قاسم
جعفری
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور
jafariqasem@yahoo.com
تصویرگری و تصویرپردازی یکی از وجوه اعجاز هنری قرآن کریم بشمار میرود. قرآن کریم با بهره گیری از آواها، حروف، واژگان و ترکیبات موجود، در ذهن مخاطبان خود تصویری زنده و پویا از تمام پدیدهها به نمایش گذاشته است که با ذهنی آفرینش گر و موهبتی الهی میتوان تصاویر موجود در آیات را درک نمود. تصاویر قرآن همه دارای معیار است و رکن اصلی همه این تصاویر، هماهنگی آنها با هدف هدایتی قرآن است که برای فهم بهتر این تصاویر باید به الفاظ و دلالتهای لغوی و معنوی آنها و نواخت موسیقیایی جملات و صورتها و سایههای الفاظ هم آهنگ توجه نمود. یکی از زیباترین تصویرگریها و تصویرسازیهای قرآن کریم، در سُوَر مسبّحات (اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی) متجلّی است. <br />باید گفت وحدت اندیشه با اهتمام به تسبیح و تحمید و جایگاه ویژه پیامبر و اهل بیت(ع)، انفاق و نقش برجسته آن در کمال آدمی، در سایه دو صفت حکیم و عزیز بر تصاویر این سُوَر حاکم است و هر یک از این تصاویر در عین برخورداری از یک استقلال شخصیّتی، واجد نوعی ارتباط درونی با سایر تصاویر است. این مقاله به بخشی از اعجاز قرآن کریم از مجرای کارکرد تصویر هنری سُوَر مسبّحات پرداخته است. در تصویرگریهای سُوَر مسبّحات تسبیح خدای متعال از سوی تمامی موجودات به شکل واضح نمایان است و از سوی دیگر عزّت و حکمت، رنگ غالب این تصاویر میباشد. <br /> <br /><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr';" lang="AR-SA">تصویرگری و تصویرپردازی یکی از وجوه اعجاز هنری قرآن کریم بشمار میرود. قرآن کریم با بهره گیری از آواها، حروف، واژگان و ترکیبات موجود، در ذهن مخاطبان خود تصویری زنده و پویا از تمام پدیدهها به نمایش گذاشته است که با ذهنی آفرینش گر و موهبتی الهی میتوان تصاویر موجود در آیات را درک نمود. تصاویر قرآن همه دارای معیار است و رکن اصلی همه این تصاویر، هماهنگی آنها با هدف هدایتی قرآن است که برای فهم بهتر این تصاویر باید به الفاظ و دلالتهای لغوی و معنوی آنها و نواخت موسیقیایی جملات و صورتها و سایههای الفاظ هم آهنگ توجه نمود. یکی از زیباترین<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>تصویرگریها و تصویرسازیهای قرآن کریم، در سُوَر مسبّحات (اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی) متجلّی است. </span> <br /><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; font-weight: normal;" lang="AR-SA">باید گفت وحدت اندیشه با اهتمام به تسبیح و تحمید و جایگاه ویژه پیامبر و اهل بیت(ع)، انفاق و نقش برجسته آن در کمال آدمی، در سایه دو صفت حکیم و عزیز بر تصاویر این سُوَر حاکم است و هر یک از این تصاویر در عین برخورداری از یک استقلال شخصیّتی، واجد نوعی ارتباط درونی با سایر تصاویر است. این مقاله به بخشی از اعجاز قرآن کریم از مجرای کارکرد تصویر هنری سُوَر مسبّحات پرداخته است. در تصویرگریهای سُوَر مسبّحات تسبیح خدای متعال از سوی تمامی موجودات به شکل واضح نمایان است و از سوی دیگر عزّت و حکمت، رنگ غالب این تصاویر میباشد.</span>
سُوَر مسبّحات,تصویرسازی هنری,اعجاز قرآن,پیامبر,اهل بیت,عزیز,حکیم,انفاق
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1080.html
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1080_e20e9f374b0cb42815067707bf9ad7f8.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2
2
2014
03
21
علامه طباطبایی و زبان نمادین و انشایی در قرآن
95
114
FA
محمد
محمدرضایی
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران
mmrezai391@yahoo.com
سیدعلی
علم الهدی
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور تهران
alamolhoda@pnu.ir
ناصر
محمدی
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور تهران
مریم
شریف پور
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور
maryam_2102@yahoo.com
زبان دین یکی از مباحث مهم در فلسفه دین میباشد. این دانش به دلیل اهمیت بحث معنا و نقش کلیدی گزارههای کلامی در توجیه و صدق گزارههای دینی، به بحث از توصیف و توجیه گزارههای کلامی میپردازد. پرداختن به صدق و کذب گزارههای کلامی و سپس معناداری یا بی معنایی و در دهههای اخیر، معرفت بخشی یا غیر معرفت بخشی آنها (شناختاری یا غیر شناختاری) از مسائل این علم بوده است. در این بین، رهیافتهای زبان دینی، به دو گروه عمده شناختاری (ناظر به واقع و توصیفگر واقعیتها) و غیر شناختاری تقسیم میشوند. رهیافتهای زبانی چون نمادین دانستن متون دینی، رمزی، اسطورهای، استعارهای یا کنایهای دانستن آن از قسم غیر شناختاری میباشند. علامه طباطبایی فیلسوف و مفسر برجسته جهان تشیع، ساختار زبان قرآن را بر مبنای عرف عام دانسته، که البته با عرف عام تفاوتهایی نیز دارد و از آنجا که در زبان عرف عقلا از رمز، استعاره، کنایه و نماد برای تفهیم بهتر و سریعتر مطلب استفاده میشود، خداوند نیز در قرآن در مواردی این صناعات ادبی را جهت تقریب ذهن از محسوس به معقول به کار برده است؛ اما کل زبان قرآن را (اخبار، انشاء، نماد، رمز و کنایه و ...) شناختاری، ناظر به واقع و معنادار میداند. وی به هیچ عنوان، کاربرد زبان اسطوره را در هیچ کجای قرآن نپذیرفته و آن را با حق و حقیقت بودن قرآن و هدف آن در تناقض میداند. <br /> <br /><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; mso-bidi-language: FA; font-weight: normal;" lang="FA">زبان دین یکی از مباحث مهم در فلسفه دین میباشد. این دانش به دلیل اهمیت بحث معنا و نقش کلیدی گزارههای کلامی در توجیه و صدق گزارههای دینی، به بحث از توصیف و توجیه گزارههای کلامی میپردازد. پرداختن به صدق و کذب گزارههای کلامی و سپس معناداری یا بی معنایی و در دهههای اخیر، معرفت بخشی یا غیر معرفت بخشی آنها (شناختاری یا غیر شناختاری) از مسائل این علم بوده است. در این بین، رهیافتهای زبان دینی، به دو گروه عمده شناختاری (ناظر به واقع و توصیفگر واقعیتها) و غیر شناختاری تقسیم میشوند. رهیافتهای زبانی چون نمادین دانستن متون دینی، رمزی، اسطورهای، استعارهای یا کنایهای دانستن آن از قسم غیر شناختاری میباشند. علامه طباطبایی فیلسوف و مفسر برجسته جهان تشیع، ساختار زبان قرآن را بر مبنای عرف عام دانسته، که البته با عرف عام تفاوتهایی نیز دارد و از آنجا که در زبان عرف عقلا از رمز، استعاره، کنایه و نماد برای تفهیم بهتر و سریعتر مطلب استفاده میشود، خداوند نیز در قرآن در مواردی این صناعات ادبی را جهت تقریب ذهن از محسوس به معقول به کار برده است؛ اما کل زبان قرآن را (اخبار، انشاء، نماد، رمز و کنایه و ...) شناختاری، ناظر به واقع و معنادار میداند. وی به هیچ عنوان، کاربرد زبان اسطوره را در هیچ کجای قرآن نپذیرفته و آن را با حق و حقیقت بودن قرآن و هدف آن در تناقض میداند.</span>
زبان قرآن,زبان نمادین,زبان انشائی,رمز,اسطوره,علامه طباطبایی
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1081.html
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1081_aabe7d8ebc45eb43c54c67bad36be35c.pdf
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
2322-3804
2538-614X
2
2
2014
03
21
«مُسَجِّل»؛ پیشنهادی ناصحیح و غیر عالمانه
115
128
FA
عبدالهادی
فقهی زاده
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
faghizad@ut.ac.ir
حسام
امامی دانالو
0000-0002-5687-3092
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
hesam.e.danaloo@gmail.com
جیمز بلمی، از اسلامپژوهان غربی، با استناد به برخی اختلافهای مفسران ذیل آیه صد و چهارم از سوره «الانبیاء»، به این نتیجه حیرتانگیز دست یافته است که لفظ «سجل» در سوره «الانبیاء»، بر اثر اشتباه کاتبان وحی، از «مسجِّل» به «سِجِلّ» تغییر کرده است و در نتیجه باید به اصل نخستین خود بازگردانده شود. از این رو در مقاله حاضر بر آنیم که ضمن گزارش کلی دیدگاه بلمی در این باره، با استفاده از منابع علمی به نقد دیدگاه او بپردازیم و مواضع خلل و ضعف استدلال او را بشناسانیم. حقایقی از تاریخ قرآن، تواتر شفاهی متن قرآن، حاکمیت قرائت بر کتابت قرآن و نه بر عکس، ظرافتهای نحوی خاص، از جمله دلایلی به شمار میروند که در این مقاله بر عدم صحت دیدگاه جیمز بلمی و نااستواری پیشنهادهای او اقامه شدهاند. <br /> <br /><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Badr'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 0pt; mso-bidi-language: FA; font-weight: normal;" lang="FA">جیمز بلمی، از اسلامپژوهان غربی، با استناد به برخی اختلافهای مفسران ذیل آیه صد و چهارم از سوره «الانبیاء»، به این نتیجه حیرتانگیز دست یافته است که لفظ «سجل» در سوره «الانبیاء»، بر اثر اشتباه کاتبان وحی، از «مسجِّل» به «سِجِلّ» تغییر کرده است و در نتیجه باید به اصل نخستین خود بازگردانده شود. از این رو در مقاله حاضر بر آنیم که ضمن گزارش کلی دیدگاه بلمی در این باره، با استفاده از منابع علمی به نقد دیدگاه او بپردازیم و مواضع خلل و ضعف استدلال او را بشناسانیم. حقایقی از تاریخ قرآن، تواتر شفاهی متن قرآن، حاکمیت قرائت بر کتابت قرآن و نه بر عکس، ظرافتهای نحوی خاص، از جمله دلایلی به شمار میروند که در این مقاله بر عدم صحت دیدگاه جیمز بلمی و نااستواری پیشنهادهای او اقامه شدهاند.</span>
مصاحف,قرائات,جیمز بلمی,سِجِلِّ,مُسَجِّل
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1082.html
https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_1082_205b7b51d674bfa9fabc36c8cac7c814.pdf