In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

“Comparative interpretation” as a new phenomenon requires intellectual evaluation, methodology and epistemology. Analytical evaluation of present beliefs indicates nothing but an unrefined understanding of "Comparison" element which connects them. Superficial understanding of "Comparison" and unfamiliarity with qualities of comparative study experiences in other epistemological realms, leads present beliefs to failed efforts, so as not to provide appropriate or no response to plenty of interpretational questions and they are even unable to identify the borders between this specific interpretation and other types of interpretation or comparative disinter-pretational studies. A part of such disabilities originates from considering "Comparison" as
an instrument for interpretation. Comparative interpretation as an emerging megalanguage in area of quranic interpretational studies is an ambiguous megalanguage and still confront with a lots of problems. A part of such disabilities originates from considering "Comparison" as an instrument for interpretation.

Keywords

ألمعی، زاهر بن عواض، (1405ق)، دراسات فی التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم، ریاض: فرزدق.
بشیر صدیق، حسن، (1416ق)، التفسیر التطبیقی منهج علمی لدراسه النص القرآنی، خارطوم: دارالسودانیه للکتب.
پاکتچی، احمد، (1391)، روش تحقیق با تکیه بر حوزه قرآن و حدیث، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)،
الخالدی، صلاح عبدالفتاح، (1422ق)، التفسیر الموضوعی بین النظریه و التطبیق،ط2، عمان: دار النفائس.
خرمشاهی، بهاء الدین، (1377)، دانشنامه قرآن و قرآن‏پژوهی، ج 1، تهران: نشر دوستان ـ ناهید.
خلیل احمد، ابراهیم، (1409ق): محمد فی التوراة و الإنجیل و القرآن، قاهره: دارالمنار.
 بی­نا، (بی­تا): دایره المعارف بزرگ قرآن کریم، ج 8.
رضایی اصفهانی، محمد علی، (1389): روش شناسی مطالعات تطبیقی در تفسیرقرآن، تحقیقات علوم قرآن و حدیث،1/35-56.
الرومی، فهد بن عبدالرحمن بن سلیمان،(1419ق): بحوث فی أصول التفسیر و مناهجه، ط4، ریاض: مکتبه التوبه.
سگال، رابرت (ویراستار)، (بی­تا)، راهنمای دین‏پژوهی، ترجمه محسن زندی و محمد حقانی اصل، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
شنوقه، السعید، (بی‌تا)، التأویل و التفسیر بین المعتزله و السنه، قاهره: المکتبه الازهریه
طباطبایی، ولید بن مساعد، (1415ق)، فصول من التفسیر الموضوعی، کویت: دارالتجدید.
عبدالرحیم، عبدالجلیل، (1412ق)، التفسیر الموضوعی للقرآن فی کفتی المیزان، عمان: بی‌نا.
عمری، احمد جمال، (1406ق)، دراسات فی التفسیر الموضوعی للقصص القرآنی، قاهره: مکتبه الخانجی.
غالب، حسن، (1424ق)، مداخل جدیده للتفسیر، بیروت: دارالهادی.
فرامرز قراملکی، احد، (1380)، روش‏شناسی مطالعات دینی، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
الفرماوی، عبدالحیّ، (بی‌تا)، التفسیر الموضوعی مع هدی القرآن، بی‌جا: بی‌نا.
القطبی الموسوی، علی، (1432ق)، موسوعة التفسیر المقارن، مالمو/ السوید: دار الفکر الحر.
مسلم، مصطفی، (1418ق)، مباحث فی التفسیر الموضوعی،ط2، دمشق: دارالعلم.
مسلم، مصطفی، (1426ق)، مباحث فی التفسیر الموضوعی، ط4، دمشق: دارالقلم.
المشنی، مصطفی ابراهیم، (1427ق)،"التفسیر المقارن؛ دراسه تأصیلیه"، مجله الشریعه و القانون، 26، صص137-205.
نجارزادگان، فتحالله، (1388)، بررسی تطبیقی
مبانی تفسیر قرآن در دیدگاه  فریقین
، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
نجارزادگان، فتح الله، (1383)، تفسیر تطبیقی، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
Segal, Robert A. (2001) “In Defense of the Comparative Method,” numen 48: 339-373; Holy, Ladislav, ed. Comparative Anthropology. Oxford: Blackwell, 1987.
 
Ember, Melvin. (1991) “The Logic of Comparative Research,” Behavior Science Research 25: 143-153.
-        ألمعی، زاهر بن عواض، (1405ق)، دراسات فی التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم، ریاض: فرزدق.
-        بشیر صدیق، حسن، (1416ق)، التفسیر التطبیقی منهج علمی لدراسه النص القرآنی، خارطوم: دارالسودانیه للکتب.
-        پاکتچی، احمد، (1391)، روش تحقیق با تکیه بر حوزه قرآن و حدیث، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)،
-        الخالدی، صلاح عبدالفتاح، (1422ق)، التفسیر الموضوعی بین النظریه و التطبیق،ط2، عمان: دار النفائس.
-        خرمشاهی، بهاء الدین، (1377)، دانشنامه قرآن و قرآن‏پژوهی، ج 1، تهران: نشر دوستان ـ ناهید.
-        خلیل احمد، ابراهیم، (1409ق): محمد فی التوراة و الإنجیل و القرآن، قاهره: دارالمنار.
-         بی­نا، (بی­تا): دایره المعارف بزرگ قرآن کریم، ج 8.
-        رضایی اصفهانی، محمد علی، (1389): روش شناسی مطالعات تطبیقی در تفسیرقرآن، تحقیقات علوم قرآن و حدیث،1/35-56.
-        الرومی، فهد بن عبدالرحمن بن سلیمان،(1419ق): بحوث فی أصول التفسیر و مناهجه، ط4، ریاض: مکتبه التوبه.
-        سگال، رابرت (ویراستار)، (بی­تا)، راهنمای دین‏پژوهی، ترجمه محسن زندی و محمد حقانی اصل، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
-        شنوقه، السعید، (بی‌تا)، التأویل و التفسیر بین المعتزله و السنه، قاهره: المکتبه الازهریه
-        طباطبایی، ولید بن مساعد، (1415ق)، فصول من التفسیر الموضوعی، کویت: دارالتجدید.
-        عبدالرحیم، عبدالجلیل، (1412ق)، التفسیر الموضوعی للقرآن فی کفتی المیزان، عمان: بی‌نا.
-        عمری، احمد جمال، (1406ق)، دراسات فی التفسیر الموضوعی للقصص القرآنی، قاهره: مکتبه الخانجی.
-        غالب، حسن، (1424ق)، مداخل جدیده للتفسیر، بیروت: دارالهادی.
-        فرامرز قراملکی، احد، (1380)، روش‏شناسی مطالعات دینی، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
-        الفرماوی، عبدالحیّ، (بی‌تا)، التفسیر الموضوعی مع
هدی القرآن
، بی‌جا: بی‌نا.
-        القطبی الموسوی، علی، (1432ق)، موسوعة التفسیر المقارن، مالمو/ السوید: دار الفکر الحر.
-        مسلم، مصطفی، (1418ق)، مباحث فی التفسیر الموضوعی،ط2، دمشق: دارالعلم.
-        مسلم، مصطفی، (1426ق)، مباحث فی التفسیر الموضوعی، ط4، دمشق: دارالقلم.
-        المشنی، مصطفی ابراهیم، (1427ق)،"التفسیر المقارن؛ دراسه تأصیلیه"، مجله الشریعه و القانون، 26، صص137-205.
-        نجارزادگان، فتحالله، (1388)، بررسی تطبیقی
مبانی تفسیر قرآن در دیدگاه  فریقین
، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
-        نجارزادگان، فتح الله، (1383)، تفسیر تطبیقی، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
-          Segal, Robert A. (2001) “In Defense of the Comparative Method,” numen 48: 339-373; Holy, Ladislav, ed. Comparative Anthropology. Oxford: Blackwell, 1987.
-          Ember, Melvin. (1991) “The Logic of Comparative Research,” Behavior Science Research 25: 143-153.