In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Holy Quran is a massage form god for guiding people. Therefore, exegetists and religious researchers investigate on it to find the depth of its holy words since the revelation of the Quran, also many exact exegesis method have been innovated by them. The word of the Koran is not only verbal knowledge section, but next to the understanding of the meaning it can create impulse and change this knowledge to action. The discourse semiotic allows us to define this Holy word as the Divine discourse addressed to the readers, and with linguistic and textual components operations analysis based on tension and awareness, provide a method for defining indirect influences of the implied reader's soul and the cause of that impulse.  This research intended to Explaining the motivation besides the understanding of Holy Word in Surah Al-Rahman And in order to achieve this, after reviewing the research about this Surah With the choice of the discourse semiotic analytic method, it is tried to examine the Linguistic operations in this surah, and then analyzed tensive and knowledge axes of text of Surah in both level; in each Ayah and in the whole Surah. Finally, it’s concluded the tensive and knowledge effect of text on readers. Tensive model shoes that in some verses, God has speaker role and make emotional intensity and in some other causing cognitive rang in surah's discourse. In addition repeating of Aya "فبأی آلاء ربکما تکذبان" creates a rhythm and tune in surah's discourse that passage to stabilize the reminding and remembering the gifts in the mind and heart of the true believers.

Keywords

حجازی، بهجت السادات (1383). نیم نگاهی به عروس قرآن، موسسه معارف اسلامی امام رضا (علیه­السلام)، فصلنامه بینات، ش 41.
حمدی زقزوق، محمود (1381). انسان مخاطب کلام خدا در قرآن، موسسه معارف اسلامی امام رضا (علیه­السلام)، مجله بینات، ش 36.
خوش منش، ابوالفضل (1387). زبان قرآن کریم و کارکردهای آن، قم: پژوهش و حوزه، ش 3.
خوش منش، ابوالفضل (1391). ظرفیت‌های زبان قرآن در زمان حاضر، نشریه پژوهشهای قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، سال 45، ش 7.
سعیدی‌روشن، محمد باقر (1377). زبانشناسی قرآن، موسسه معارف اسلامی امام رضا (علیه­السلام)، مجله بینات، ش 17.
سعیدی‌روشن، محمد‌باقر (1383). تحلیل زبان قرآن و روش شناسی فهم آن، تهران: اندیشه اسلامی سازمان انتشاراتی موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، ناشر دیجیتالی: مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان، پژوهشگاه فرهنگ، ص35-36-46-186-216.
سعیدی‌روشن، محمد‌باقر(1386). شیوه‌شناسی زبان قرآن، دانشگاه الزهرا، تحقیقات علوم و قرآن و حدیث، سال چهارم، ش 8.
سعیدی‌روشن، محمد‌باقر (1390). زبان قرآن از منظر کارکرد‌شناسی، نهاد نمایندگی مقام معظم ‌رهبری در دانشگاه­ها، مطالعات تفسیری، ش 5.
شعیری، حمید رضا (1384الف). بررسی نقش بنیادی ادراک حسی در تولید معنا، دانشگاه شهید بهشتی، نشریه شناخت، ش 45 و 46.
شعیری، حمید رضا (1384ب). مطالعه فرآیند تنشی گفتمان ادبی، پژوهش ادبیات معاصر جهان، دانشگاه تهران: ش 25.
شعیری، حمید رضا. (1388). مبانی معناشناسی نوین، تهران: نشر سمت.
شعیری، حمید رضا. (1389). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. چاپ دوم.
شعیری، حمیدرضا (1389). نظام تنشی و ارزشی از دیدگاه نشانهمعناشناسی سیالالگویی جهت تحلیل گفتمان ادبی، عنوان صفحه: انسان‌شناسی و فرهنگ، عنوان وبسایت: انسان‌شناسی و فرهنگ، 12/12/92).
طالب‌زاده، سید حمید (1385). ادراک حسی در پدیدار شناسی مرلوپونتی، گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران: نشریه فلسفه، ش 12.
طباطبایی، محمد حسین (1374). ترجمه تفسیر المیزان (محمد باقر موسی)، قم: ناشر دفتر انشارات اسلامی.
قرائتی، محسن (1388). تفسیر نور، تهران: ناشر مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، جلد 9.
کریم پورقراملکی، علی (1383). جامعیت قرآن ازنظر مفسران، موسسه معارف اسلامی امام رضا (علیه‌السلام)، مجله بینات، ش 43.
مرلوپونتی، موریس (1375). اولویت ادارک و پیامدهای فلسفی آن، ترجمه مراد فرهادپور، نشریه فرهنگ، ش 18.
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1387). تفسیر نمونه. تفسیر و بررسی تازه‌ای درباره قرآن مجید با در نظر گرفتن نیازها، خواستها، پرسشها ، مکتب‌ها و مسائل روز، تهران: دارالکتب الاسلامیه، جلد 23، چاپ سی و ششم.
مکارم شیرازی و همکاران (1388). قرآن حکیم و شرح آیات منتخب، قم: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران.
میر، مستنصر (1386). خاستگاه هنر در دین: ویژگی‌ها و مؤلفه‌های زبانی قرآن کریم، ترجمه ابوالفضل حری، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زیبا شناخت، شماره 16.
Fontanille, Jacques  (1998). Sémiotique du discourse, Limoges: PULIM, P21-81.