- ابن عاشور، محمد بن طاهر (1984 م)، التحریر و التنویر، دارالکتب التونسیه، تونس.
- اردکانی، محمدعلی (1388)، تحفه الأولیا، ترجمه اصول کافی، مصحح مسعودی عبد الهادی، دارالحدیث، قم.
- ترمذی، محمد بن عیسی (1996 م)، الجامع الکبیر، دار العرب الاسلامی، بیروت.
- جوادی آملی، عبدالله (1378)، قرآن در قرآن، مرکز نشر اسراء، قم.
- حر عاملی، محمد بن حسن (1391 ق)، وسائلالشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، مکتبه الاسلامیه، تهران.
- دراز، محمد عبدالله (1985 م)، النباء العظیم، دارالثقافه، دوحه.
- رازی فخرالدین (محمد بن عمر)، (1420ق) مفاتیحالغیب، دار احیاءالتراث العربی، بیروت.
- راغب اصفهانی (1412 ق)، المفردات فی غریب القرآن، دارالعلم، دمشق.
- سعیدی روشن، محمدباقر (1385) قرآن نزول تاریخی، حضور فراتاریخی، فصلنامه علمی - پژوهشی دانشگاه قم، ش 28.
- صدر، محمدباقر (1406ق)، الأسس المنطقیه للاستقراء، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت.
- صدر، موسی (1379)، راز ورمز ژرفای قرآن، پژوهشهای قرآنی، ش 21 و 22.
- صدوق (1378 ش)، عیون اخبار الرضا، جهان، تهران.
- صفار محمد بن حسن (1404 ق)، بصائر الدرجات، مکتبه المرعشی، قم.
- طباطبائی، سید محمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات جامعه مدرسین، قم.
- طیب حسینی، سید محمود (1395)، چندمعنایی در قرآن کریم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ سوم، قم.
- عارفیان، حمید (1382)، جاودانگی قرآن و حقیقت وحی، پژوهشهای قرآنی، ش 35 و 36.
- غزالی، ابو حامد محمد (2005 م)، احیاء علوم الدین، دار ابن حزم، بیروت.
- غزالی، محمد (1992 م)، کیف نتعامل مع القرآن، مکتب الوفاه، مصر.
- کلینی، محمد بن یعقوب، (1407 ق) الکافی (تصحیح علیاکبر غفاری)، در الکتب الاسلامیه، تهران.
- گلی، جواد (1396)بررسی اصالت و کارایی دیدگاه جوادی آملی درباره تعارض علم و دین، پژوهشهای علم و دین.
- مراغی، احمد بن مصطفی (بی تا)، تفسیر المراغی، دار احیاءالتراث العربی، بیروت.
- مظاهری سیف، حمیدرضا (1383)، نظریه قرآن درباره چیستی علم، معرفت، ش 83.
- معرفت، محمدهادی (1387 ش)، التفسیر الاثری الجامع، التمهید، قم.
- ملاصدرا، محمد (بی تا)، اسفار اربعه، بنیاد حکمت صدرا، تهران.
- مؤدب، سید رضا (1388 ش)، مبانی تفسیر قرآن، دانشگاه قم.
- نصر، سید حسین (1359)، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، خوارزمی، تهران.
- یثربی، سید یحیی (1393)، ناگفتههایی از قرآن، انتشارات امیرکبیر، تهران.