In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 tehran joonob. pu

2 University professor

Abstract

One of the mysteries of eternity of Holy Quran is that it addresses people in general. It means that Quran audiences do not belong to a particular time. The reason for it can be found in Quran reality. The Quran in its holy verses has invited people to think. Despite its differences in individual, thought is considered as a general thing. Therefore, according to some elders, induction method and experience are expressed as methods of Quran.One of the mysteries of eternity of Holy Quran is that it addresses people in general. It means that Quran audiences do not belong to a particular time. The reason for it can be found in Quran reality. The Quran in its holy verses has invited people to think. Despite its differences in individual, thought is considered as a general thing. Therefore, according to some elders, induction method and experience are expressed as methods of Quran.

Keywords

- ابن عاشور، محمد بن طاهر (1984 م)، التحریر و التنویر، دارالکتب التونسیه، تونس.
- اردکانی، محمدعلی (1388)، تحفه الأولیا، ترجمه اصول کافی، مصحح مسعودی عبد الهادی، دارالحدیث، قم.
- ترمذی، محمد بن عیسی (1996 م)، الجامع الکبیر، دار العرب الاسلامی، بیروت.
- جوادی آملی، عبدالله (1378)، قرآن در قرآن، مرکز نشر اسراء، قم.
- حر عاملی، محمد بن حسن (1391 ق)، وسائل‌الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، مکتبه الاسلامیه، تهران.
- دراز، محمد عبدالله (1985 م)، النباء العظیم، دارالثقافه، دوحه.
- رازی فخرالدین (محمد بن عمر)، (1420ق) مفاتیح‌الغیب، دار احیاءالتراث العربی، بیروت.
- راغب اصفهانی (1412 ق)، المفردات فی غریب القرآن، دارالعلم، دمشق.
- سعیدی روشن، محمدباقر (1385) قرآن نزول تاریخی، حضور فراتاریخی، فصلنامه علمی - پژوهشی دانشگاه قم، ش 28.
- صدر، محمدباقر (1406ق)، الأسس المنطقیه للاستقراء، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت.
- صدر، موسی (1379)، راز ورمز ژرفای قرآن، پژوهش‌های قرآنی، ش 21 و 22.
- صدوق (1378 ش)، عیون اخبار الرضا، جهان، تهران.
- صفار محمد بن حسن (1404 ق)، بصائر الدرجات، مکتبه المرعشی، قم.
- طباطبائی، سید محمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات جامعه مدرسین، قم.
- طیب حسینی، سید محمود (1395)، چندمعنایی در قرآن کریم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ سوم، قم.
- عارفیان، حمید (1382)، جاودانگی قرآن و حقیقت وحی، پژوهش‌های قرآنی، ش 35 و 36.
- غزالی، ابو حامد محمد (2005 م)، احیاء علوم الدین، دار ابن حزم، بیروت.
- غزالی، محمد (1992 م)، کیف نتعامل مع القرآن، مکتب الوفاه، مصر.
- کلینی، محمد بن یعقوب، (1407 ق) الکافی (تصحیح علی‌اکبر غفاری)، در الکتب الاسلامیه، تهران.
- گلی، جواد (1396)بررسی اصالت و کارایی دیدگاه جوادی آملی درباره تعارض علم و دین، پژوهش‌های علم و دین.
- مراغی، احمد بن مصطفی (بی تا)، تفسیر المراغی، دار احیاءالتراث العربی، بیروت.
- مظاهری سیف، حمیدرضا (1383)، نظریه قرآن درباره چیستی علم، معرفت، ش 83.
- معرفت، محمدهادی (1387 ش)، التفسیر الاثری الجامع، التمهید، قم.
- ملاصدرا، محمد (بی تا)، اسفار اربعه، بنیاد حکمت صدرا، تهران.
- مؤدب، سید رضا (1388 ش)، مبانی تفسیر قرآن، دانشگاه قم.
- نصر، سید حسین (1359)، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، خوارزمی، تهران.
- یثربی، سید یحیی (1393)، ناگفته­هایی از قرآن، انتشارات امیرکبیر، تهران.