Document Type : Research Paper
Authors
1 Rafiatolmostafa
2 The Center of slamic sciences Rafiatolmostafa
Abstract
Abstract:
This research focuses on the analytic-descriptive investigation of the word "ezhar"or " explanation" by scrutinizing its cognates. The root of "ezhar" is "al_zahr" which means " clarity" opposite the word " covert and ambiguity". However "ezhar" causes this clarity. This can be clearly associated with the words " prophet", "religion", " extinguishing", and" completion". Religion explanation is the prophets' responsibility who is the vicegerent of God. However this is a multilateral responsibility, the cultural conquest is preferred to conquest by war and killing. Moreover this fact is illuminated by investigating the verses in Quran due to their cohesion and coherence.
For instance the word"the great jihad" is used for reasoning with Qur'an and conquest over other religions and perverse beliefs and thoughts. The realization of God's promises are the prophet's followers. The supereminence of God's tradition is in a way that although the apparent conquest sometimes belongs to the athiests, the real and permenant honor and wisdom belongs to God. This reality is completely explained in the relationship between "explanation" and "conquest".
As a result muslims are strongly aware that the resonsibility of religion explanation, due to its major importance, is the prophet's duty.
Key words: predominence, dignity, conquest, Qur'an
Keywords
- قرآن کریم
- ابن بابویه. محمد بن على. (1395ق) کمال الدین و تمام النعمه. تهران: اسلامیه. چاپ دوم.
- ـــــــــــ . (1413ق) من لا یحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. چاپ دوم.
- ابن درید. (1988 م) محمد بن حسن. جمهرة اللغه. بیروت: دار العلم للملایین. چاپ اول.
- ابن سیده. على بن اسماعیل. (بی تا) المخصص. بیروت: دار الکتب العلمیه. چاپ اول.
- ابن فارس. احمد بن فارس. (1404ق) معجم مقاییس اللغه. قم: مکتب الاعلام الاسلامی. چاپ اول.
- ابن منظور. محمد بن مکرم. (1414ق) لسان العرب. بیروت: دار صادر. چاپ سوم.
- ابنابىحاتم. عبدالرحمن بن محمد. (1419ق) تفسیر القرآن العظیم( ابن ابى حاتم). ریاض: مکتبه نزار مصطفى الباز. چاپ سوم.
- ابنعاشور. محمدطاهر. (1420ق) تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور. بیروت: مؤسسه التاریخ العربی. چاپ اول.
- ازهرى. محمد بن احمد. (1421ق) تهذیب اللغه. بیروت: دار احیاء التراث العربی. چاپ اول.
- اشکورى. محمد بن على. (1373ش) تفسیر شریف لاهیجى. تهران: دفتر نشر داد. چاپ اول.
- امین. نصرتبیگم. (بی تا) تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن. بی جا: بی نا. چاپ اول.
- آلوسى. محمود بن عبدالله. (1415ق) روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. بیروت: دار الکتب العلمیه. چاپ اول.
- بحرانى. هاشم بن سلیمان. (1416ق) البرهان فى تفسیر القرآن. تهران: انتشارات بنیاد بعثت.
- بیضاوى. عبد الله بن عمر. (1418 ق) أنوار التنزیل و أسرار التأویل. بیروت: انتشارات دار احیاء التراث العربى. چاپ اول.
- جوادی آملی. عبدالله. (1387ش) تسنیم تفسیر قرآن کریم. قم: مرکز نشر اسراء.
- جوهرى، اسماعیل بن حماد. (1376ق) الصحاح. بیروت: دار العلم للملایین. چاپ اول.
- حمیرى. نشوان بن سعید. (1420ق) شمس العلوم. دمشق: دار الفکر. چاپ اول.
- راغب اصفهانى. حسین بن محمد. (1374ش) مفردات الفاظ قرآن. تهران: مرتضوی. چاپ دوم.
- روبینز. آر . آچ. (1385ش) تاریخ مختصر زبان شناسی. ترجمه علی محمد حق شناس. تهران: نشر مرکز. چاپ هفتم.
- زمخشرى. محمود بن عمر. (1386ش) مقدمه الأدب. تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران. چاپ اول.
- ــــــــــ . (1407ق) الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل. بیروت: دار الکتاب العربی. چاپ سوم.
- شریعتی. غلام محمد. (1395ش) نقش معنا شناسی زبان در تفسیر قرآن. ق: وثوق. چاپ اول.
- صفوی. کوروش. (1383ش) درآمدی بر معناشناسی. تهران: سوره مهر. چاپ دوم.
- طباطبایى. محمدحسین. (1402ق) المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات. چاپ دوم.
- طبرسى. فضل بن حسن. (1372 ش) مجمع البیان فى تفسیر القرآن. تهران: انتشارات ناصر خسرو.
- ــــــــــ . (1412ق) تفسیر جوامع الجامع. قم: حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت. چاپ اول.
- طریحى. فخر الدین بن محمد. (1375ش) مجمع البحرین. تهران: مرتضوی. چاپ سوم.
- طوسى. محمد بن حسن. (بی تا) التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. چاپ اول.
- عسکرى. حسن بن عبدالله. (1400ق) الفروق فی اللغه. بیروت: انتشارات دار الآفاق الجدیده.
- فخر رازى. محمد بن عمر. (1420ق) التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). بیروت: انتشارات دار احیاء التراث العربی. چاپ سوم.
- الفراهیدی. خلیل ابن احمد. (1410ق) کتاب العین. قم: انتشارات هجرت. چاپ دوم.
- فیض کاشانى محمد بن شاه مرتضى. (1415ق) تفسیر الصافی. تهران: مکتبه الصدر. چاپ دوم.
- فیومى. احمد بن محمد. (1414ق) المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى. قم: موسسه دار الهجرة. چاپ دوم.
- قرشى بنایى. على اکبر. (1412ق) قاموس قرآن. تهران: انتشارات دار الکتب الاسلامیه. چاپ ششم.
- قمى مشهدى. محمد بن محمدرضا. (1368ش) تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى. چاپ اول.
- مدنى. على خان بن احمد. (1384ش) الطراز الأول. مشهد: موسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث. چاپ اول.
- مغنیه. محمدجواد. (1424ق) التفسیر الکاشف. قم: دار الکتاب الإسلامی.