In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 University student

2 Member of the faculty of Kashan University

3 Member of the facultv of Kashan University

Abstract

Abu Hamed Muhammad Qazzali, the great Muslim Mystic and thinker, is known for his views in the field of morality and Quranic anthropology. He always dealt with the study of the definition, instances and functions of felicity as one of common human concerns. He was specialized in the subject of felicity. Understanding his theory requires several components. First, in his opinion, true knowledge should theoretically and practically lead human beings toward true happiness and salvation which is felicity in the Hereafter. Another component is the close relationship with true felicity between understanding the soul and the Exalted God, on the one hand, and the knowing of the world and the Hereafter on the other. The third component that provides the Hereafter Happiness is the study of Islamic foundations that are somehow related to the religion of Islam in which practicing personal, social and religious rules is presented. Finally, dealing with morality and humanly virtue is the last important component in Ghazzali's theory of felicity. All these are inspired from Quranic teachings.
This Quranic adaptation by Ghazzali is studied in this article in an analytical and descriptive method

Keywords

  • قرآن کریم
  • ابراهیمی دینانی؛ غلامحسین، 1366، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، تهران، حکمت
  • ابن بابویه، محمد بن علی، 1362، الخصال، قم جامعة المدرسین
  • ابن سیده، علی بن اسماعیل، 1421، المحکم و المحیط الاعظم، بیروت، دارالکتب العلمیة
  • ابن عربی، محیی الدین، بیتا، الفتوحات المکیة، بیروت، دار الصار
  • ابن فارس، احمد بن فارس، 1404ق، معجم مقائیس اللغة، مصحح: عبدالسلام، هارون، قم، مکتبة الاعلام الاسلامی
  • ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، 1419، تفسیرالقرآن العظیم، بیروت، دارالکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون
  • ابن منظور، محمد بن مکرم،1414ق، لسان العرب، مصحح: میردامادی، جمال‌الدین، بیروت، دارالفکر للطباعة النشر و التوزیع - دار صار
  • ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، 1408، روض‌الجنان و روح‌الجنان فی تفسیرالقرآن، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی
  • آلوسی، محمود بن عبدالله، 1415ق، روح المعانی فی تفسیرالقرآن العظیم و السبع المثانی، بیروت، دارالکتب العلمیة
  • حجازی، محمد محمود، 1413، التفسیر الواضح، بیروت، دارالجلیل
  • رازی، فخرالدین محمد بن عمر، 1420، مفاتیح‌الغیب، بیروت، دار احیاءالتراث العربی
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412، مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دارالقلم - الدارالشامیه
  • زحیلی، و هبه، 1411، التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة، دمشق، دارالفکر
  • زمخشری، محمود بن عمر، 1407ق، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل، بیروت، دارالکتاب العربی
  • شوکانی، محمد، 1414، فتح القدیر، دمشق، دار ابن کثیر
  • صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، 1383،شرح اصول الکافی، مصحح: خواجوی، محمد، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی
  • طالقانی، محمود، 1362، پرتوی از قرآن، تهران، شرکت سهامی انتشار
  • طباطبایی، محمدحسین،1390، المیزان فی تفسیرالقرآن، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات
  • طبرسی، فضل بن حسن، 1412، مکارم‌الاخلاق، قم، الشریف الرضی
  • طبرسی، فضل بن حسن، 1372، مجمع‌البیان فی تفسیرالقرآن، تهران، ناصرخسرو
  • طبری، محمد بن جریر، 1412، جامع‌البیان فی تفسیرالقرآن، بیروت، دارالمعرفة
  • طوسی، محمد بن حسن، بیتا، التبیان فی تفسیرالقرآن، بیروت، دار احیاءالتراث العربی
  • غزالی، محمد بن محمد، 1386،ترجمه احیاء علوم الدین، به کوشش حسین خدیوجم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
  • غزالی، محمد بن محمد، 1416 مجموعه رسائل الامام الغزالی، بیروت، دارالفکر
  • غزالی، محمد بن محمد، بیتا، احیاءالعلوم، بیروت، دارالکتب العلمیة
  • غزالی، محمد بن محمد، بیتا، الاربعین فی اصول‌الدین، بیروت، دارالکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون
  • غزالی، محمد بن محمد، بیتا، مقاصدالفلاسفه، محقق: دنیا، سلیمان، قاهره، دارالمعارف
  • غزالی، محمد بن محمد، بیتا، میزان العمل، محقق: دنیا سلیمان، قاهره، دارالمعارف
  • غزالی، محمد بن محمد،1383، کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیوجم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
  • قرطبی، محمد بم احمد، 1364، الجامع لاحکام القرآن، تهران، ناصرخسرو
  • کلینی، محمد بن یعقوب، 1429، الکافی، قم، دارالحدیث
  • مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، 1403، بحارالانوار، بیروت، دار احیاءالتراث العربی