In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

In the linguistics of the text of a story, in which different characters are present, according to Bakhtin's theory of polyphony, it conveys different words arising from different beliefs, the rule of polyphony and freedom of expression. An approach that is a tool for expressing reality and highlighting texts. For example, in Qur'anic stories, quoting the words of characters who have different and sometimes anti-right beliefs is a sign of the rule of "polyphony" and the Qur'an's approach to freedom of expression. In this article, he has gone to Surah Yusuf (7), which contains "Ahsan Al-Qasas" (Yusuf / 3) and is full of different words, and with a descriptive-analytical method, and explaining the key words of this story, he has analyzed the polyphonic phenomenon in this story. And it is shown that in the dialogue of this story; Expressions such as Ya Abate" and " Ma'aza Allah" in the words of Yusuf (AS) and "Ya Bonay" and "Sawwal" and "ejtaba" in the; Yaqub's remarks and some of Yusuf's brothers' emphatic sayings, the interpretation of "Akrami" and "Masva" in the beloved speech of Egypt and the phrase "Hita Lak" of Zuleykha arise from different beliefs and worldviews and the quotation of these same words is the same. Without exception, one of the aspects of the Qur'an's expressive miracle is in showing the rule of polyphony in this story, and it conveys the Qur'an's approach to freedom of expression.

Keywords

  • قرآن مجید ، ترجمه حسین انصاریان
  • قرآن مجید ترجمه ناصر مکارم شیرازی
  • قرآن ترجمه مهدی فولادوند
  • بنت الشاطی، عائشه عبد الرحمن(1376ش)، الإعجاز البیانی للقرآن ، ترجمه حسین صابری، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
  • حسینی، سید حسین(1393ش) مقاله «آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیة ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾»مجله معارف قرآنی، دوره 5 سال 1393، دانشگاه علامه طباطبائی ص 90-71)
  • رازی، فخر الدین(1990م) التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب، بیروت، دارالکتب العلمیة.
  • سلیمی ، ابراهیم و فاطمه سکوت( 1391) مقاله گفتکو مداری و جند صدایی، مجله ﭘﮋوﻫشی ادﺑﯿﺎت ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺟﻬﺎن ﺷﻤﺎره 17، صص91-77.
  • صالحی، پیمان (1396ش)،مقاله« بررسی و تحلیل داستان حضرت یوسف در قرآن کریم در چارچوب الگوی سیمپسون»، مجله زبان و تفسیر قرآن، شماره 2، ص 94-69)
  • صالحی ، حمیدرضا و محمود عباسی(1390ش)، مسأله کرامت انسانی وفصل الخطاب اندیشه دینی، فصلنامه اخلاق پزشکی، شماره 16.
  • طباطبائی محمد حسین(1394ق)، المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه محمد باقر محمودی، قم، انتشارات جامعه مدرسین.
  • طویرات، فوزیة( 2017م)تجلیات السیاق و بیآن أقسامه و تجلیات تطبیقه فی القرآن، الجزائر: جامعة بو ضیاف.
  • عاصی،میشال و امیل بدیع یعقوب، 1987م المعجم المفصل فی اللغة و الأدب، بیروت: دارالعلم للملایین.
  • عمید ، حسن(1393)، فرهنگ عمید، تهران: انتشارات آگاه.
  • غلفان، مصطفی، 2010، فی اللسانیات العامه، بنغازی، دارالکتب الجدیدة.
  • میر باقری، سید کاظم(1397ش) مقاله «حق آزادی بیان از منظر قرآن کریم»، مجله علوم سیاسی، باقر العلوم، شماره 81، ص 32-7)
  • میرحسینی، سید محمدو حجت رنجی(1396ش) تحلیل معنایی واژه مراودة در قرآن، مجله آموزه های قرآنی، مشهد: دانشگاه علوم رضوی، شماره 25 ، ص 114-91.
  • نامور مطلق، بهمن(1387ش)، مقاله باختی«، گفتگومندی و چند صدایی مطاله پیشابینامتنیت باختینی، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 57، تهران: پژوهشگاه عل.م انسانی، ص 414-387.