Document Type : Research Paper
Authors
1 The Islamic Azad University, Central Tehran
2 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Islamic Azad University, Central Tehran
Abstract
During the 2th to 5th centuries, the rhetorical and literary discussions of the Qur'an, under the influence of discursive and religious approaches, have attracted the interest of a number of scholars and rhetoricians, and considerable works were written in that era. The apogee of these works resulted in the emergence of theory Nazm (order) outlined by Jurjāni, Iranian linguist, who has explained it in books called Asrār al-Balāga and Dalā’il al-I’jāz. During the 6th century which is regarded as one of golden periods of interpretation among Iranians, this theory indicated has gained a wide reputation and some exegetes, inspired by this theory, engaged in the linguistic and rhetorical interpretation of the Qur'an. One of the most important exegetes of this century is Imam Fakhr al-Rāzi who has written Mafātih al-Qayb; one of whose fundamental features is its linguistic and rhetorical discussions. In this paper, the authors have tried to investigate and explain his influence from Jurjāni's theory of order. Accordingly, after introducing this theory from Jurjāni and Fakhr al-Rāzi's point of view, the authors have examined six important issues of theory of order (namely priority and posteriority, omission and mention, disconnection and connection, Hasr and Ghasr (horismus), emphasis and definition and Tankir) in the interpretation of Surat Al-An’ām mentioned in Mafātih al-Qayb and they have come to this conclusion that Fakhr al-Rāzi, in addition to being influenced by the theory of order and inspired by Jurjāni, himself has also made innovations in expressing rhetorical implications.
Keywords
- احمد، فائزة سالم صالح یحیی. 1412ق/ 1192م، «علم المعانی فی التفسیر الکبیر للفخر الرازی و أثره فی الدراسات البلاغیة»، 2 ج، ریاض، جامعة ام القری، رسالۀ دکتری.
- التفتازانی، مسعود بن عمر. (1431ق/ 2010). مختصر المعانی مع الحاشیة شیخ الهند محمود بن حسن، کراچی: مکتبة البشری.
- الجرجانی، عبدالقاهر بن عبدالرحمن. (1395). دلائل الاعجاز فی المعانی و البیان، تحقیق ابو قهر محمود محمد شاکر، قم: انتشارات مُند.
- الحمصی، نعیم. (1400ق/ 1980م). فکرة الاعجاز القرآن من البعثة النبویة إلی عصرنا الحاضر، چ 2.
- خرمشاهی، بهاءالدین. (1377). دانشنامۀ قرآن و قرآنپژوهی، 2 ج، تهران: دوستان؛ ناهید.
- خلیف، فتحالله. (1389ق/ 1969م). فخرالدین الرازی، مصر: دار المعارف.
- الرازی، فخرالدین. (1401ق/ 1981م). تفسیر الفخر الرازی المشتهر بالتفسیر الکبیر و مفاتیح الغیب، 32 ج، بیروت: دار الفکر.
- _____. (1424ق/ 2004م). نهایة الایجاز فی درایة الاعجاز، تحقیق نصرالله حاجی مفتی اوغلی، بیروت: دار صادر.
- الزمخشری، جارالله. (1430ق/ 2009). تفسیر الکشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل، 4 ج، تحقیق خلیل مأمون شیحا، بیروت: دار المعرفۀ، چ 3.
- شفاعی، زهرا. (1389). فخر رازی و تفسیر کبیر، تهران: خانۀ کتاب.
- ضیف، شوقی. (1390). تاریخ و تطور علوم بلاغت، ترجمۀ محمدرضا ترکی، تهران: سمت.
- الطباطبائى، السید محمد حسین. (1417ق). المیزان فى تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، چ 5.
- الطبرسى، فضل بن حسن. (1372ش). مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تحقیق محمد جواد بلاغى، تهران: ناصر خسرو، چ 3.
- عبدالحمید، محسن. (1394ق/ 1974). فخرالدین الرازی مفسراً، بغداد: دار الحریة.
- عبدالرئوف، حسین. (1390). سبکشناسی قرآن کریم: تحلیل زبانی، ترجمۀ پرویز آزادی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
- فقهیزاده، عبدالهادی. (1393). پژوهشی در نظم قرآن، تهران: سخن، ویراست 2.
- مشرف، مریم. (1386). «نظم و ساختار در نظریۀ بلاغت جرجانی»، پژوهشنامه علوم انسانی، ش54، تابستان 1386، ص 403ـ416
- المطعنی، عبدالعظیم ابراهیم محمد. (1388). ویژگیهای بلاغی بیان قرآنی، تهران: سخن.
- هلال، ماهر مهدی. (1977). فخرالدین الرازی بلاغیاً، بغداد: منشورات وزارة الاعلام فی الجمهوریة العراقیة.