In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Prof. at PNU

QURAN-2110-3037(R1)

Abstract

One of the common approaches in the field of the language of religion is the common language. This theory has a long history. According to this theory, God has used the structure of the conventional language of the people in presenting Her purposes, and in this way has stated Her purpose.The study of the theory of the secularity of the language of the Qur'an from the perspective of Allameh Tabatabai is one of the aims and subject of this article. The main question of the research is what is Allameh Tabatabai's analysis of the customary theory of the language of the Qur'an?
Findings show that Allameh has accepted the theory of common language as a whole. But he considers the Qur'an to be beyond the ordinary and common understanding because of its inclusion of transcendental truths, its lack of deep knowledge and the existence of similarities and dogma of its language. According to Allameh Tabatabai, although the language of the Qur'an was revealed on the basis of customary parameters, it has fundamental differences with the language of custom. Due to its gradual descent and its inclusion of unseen concepts, customary principles and rules are necessary but not sufficient in interpreting the language of the Qur'an, Because it is metaphorical and has Suspicion of levels of perception and understanding.

Keywords

  • قرآن کریم
  • عبدالباقی، محمد فواد، (1384) المعجم المفهرس للقرآن الکریم، مؤسسه انصاریان
  • آریان، حمید(1396)، «بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن»، معرفت، سال26،ش235
  • ایزتسو، توشی هیکو(1368)، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم
  • جلیلیان، سعید، نصرت نیل‌ساز و علی حاجی خانی(1394)،«معناشناسی زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن»، پژوهشنامه معارف قرآنی، سال6، شماره21
  • جوادی آملی، عبدالله(1381)، دین­شناسی، قم، مرکز نشر اسراء
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد(بی تا)، مفردات الفاظ قرآن، قم، المکتبه المرتضویه
  • رضایی اصفهانی، محمد(1388)، «زبان قرآن عرف عام یا خاص»، پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، سال اول، شماره3
  • سالاری‌راد، معصومه و رسول رسولی‌پور(1386) «بررسی و تحلیل کارکرد زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی»، اندیشه نوین دینی،سال سوم
  • سعیدی روشن، محمدباقر(1383)، تحلیل زبان قرآن و روش‌شناسی فهم آن، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، چاپ اول
  • طباطبائی، سید محمد حسین(1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، مکتبه النشر الاسلامی، چاپ پنجم
  • طباطبائی، سید محمد حسین(1384)، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ بیستم
  • طباطبائی، سید محمد حسین(1361)، قرآن در اسلام، قم، دفتر انتشارات اسلامی
  • علوی، سید محمد(1381)، "قرآن، زبان تفکر"، مجله گلستان قرآن، ش126، سال سوم
  • فراستخواه، مقصود(1376)، زبان قرآن، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول
  • قدردان قراملکی، محمدحسن(1381)،«زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی» قبسات، شماره 25
  • موسوی اردبیلی، عبدالکریم(1376)، «مشکل ما در فهم قرآن»، نامه مفید، ش8
  • نکونام، جعفر(1377)، «نظریه عرفی بودن زبان قرآن»، مجله معرفت، ش24، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
  • _____ (1378)، «عرفی بودن زبان قرآن» صحیفه مبین، شماره 42
  • یول، جرج(1374)، نگاهی به زبان، ترجمه نسرین حیدری، تهران، سمت،چاپ اول.