In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 university of qom

2 shahid chamran university of ahwaz

Abstract

Choosing pronoun reference in part of the 190th verse of surah e A'raf “They ascribe partners to Him concerning that which He has given them” causes challenges among interpreters of both sects: referring pronoun of the verb "جعلا" to Adam and Eve how will compatible with infallibility of Adam(PBUH). Many narrative texts are showing these challenges tracking back to Islamic first centuries. Both sects' interpreters chose different approaches for explanation of this verse. Theories like Polytheism of Adam and Eve (PBUH), Polytheism of Quraysh ancestors, Polytheism of human kind are seen among exegesis approaches of both sects. This article by critics and analysis of exegesis approaches has chosen the theory of Polytheism of Adam and Eve (PBUH) as selected approach . According to similar verses and interpretive narrations and rational reasons, Quranic and narrative of infallibility of Adam (PBUH), it seems that the verse is seeking to explain the story of childbearing of Adam and Eve, but in the part of “جعلا له شرکاء" pointed to end of Polytheist children of these two

Keywords

  • قرآن کریم ترجمه فولادوند.
  • ابن‌ابى‌حاتم، عبدالرحمن بن محمد،(1419 ق) تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: اسعد محمد الطیب، عربستان: مکتبة نزار مصطفى الباز.
  • ابن بابویه، محمد بن على‏،(1372 ش)، عیون أخبار الرضا علیه السلام، مترجم: حمید‌رضا مستفید و على اکبر غفارى، ، تهران: نشر صدوق‏.
  • ابن‌جوزى، ابوالفرج عبدالرحمن بن على، (1422 ق)، زاد المسیر فی علم التفسیر، تحقیق: عبدالرزاق المهدی، بیروت: دار الکتاب العربی.
  • ابن‌عاشور، محمد بن طاهر، (بی‌تا)، التحریر و التنویر، بی‌جا: بی­نا.
  • ابن‌کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو،(1419 ق)، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: محمد حسین شمس الدین، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • آلوسى، سید محمود،(1415ق)، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: على عبدالبارى عطیة، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • بلخى، مقاتل بن سلیمان، (1423 ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق: عبد الله محمود شحاته، بیروت: دار إحیاء التراث.
  • راد، علی،(1397ش)،«تحلیل انتقادی نگره تمارض ابراهیم علیه السلام بر پایه روایات امامیه»، حدیث حوزه، سال هشتم، شماره دوم.
  • زمخشرى، محمود، (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی.
  • سبحانی، جعفر،(1413ق)، الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل، مقرر: حسن مکی عاملی، قم: مؤسسة الإمام الصادق علیه‌السلام.
  • سمرقندى، نصربن محمد بن احمد، (بی‌تا)، بحرالعلوم، بی‌جا: بی‌نا.
  • سید قطب، ابن ابراهیم شاذلی،(1412 ق)، فی ظلال القرآن، بیروت- قاهره: دارالشروق.
  • سیوطى، جلال الدین، (1404 ق)، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
  • طباطبایى، سید محمد حسین، (1417 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم.
  • طبرسى، احمد بن على،(1381 ش)، الإحتجاج ‏، مترجم: بهراد جعفرى، تهران: اسلامیه.
  • طبرسى، فضل بن حسن،(1372 ش)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تحقیق: با مقدمه محمد جواد بلاغى، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
  • طبرى، ابو جعفر محمد بن جریر،(1412 ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه.
  • طوسى، محمد بن حسن،(بی‌تا)، التبیان فى تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى
    و تحقیق احمد قصیرعاملى، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
  • عیاشی، محمد بن مسعود،(1380ق)، کتاب التفسیر، مصحح: هاشم رسولی، تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة.
  • فخر رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر،(1420 ق)، مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
  • فراء، یحیى بن زیاد،(بی­تا)، معانی القرآن، تحقیق: احمد یوسف نجاتى، مصر: دارالمصریه للتألیف و الترجمه.
  • قمى، على بن ابراهیم، (1367 ش)، تفسیر قمى، تحقیق: سید طیب موسوى جزایرى، قم: دار الکتاب.
  • مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏،(1403 ق)، بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • مکارم شیرازى، ناصر،(1374 ش)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  • هیتو، محمدحسن (1421ق). المعجزه القرآنیه الاعجاز العلمی و الغیبی، بیروت: مؤسسة الرسالة.