In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 university of Qom

2 Faculty member of the University of Religions and denominations

QURAN-2007-2789(R1)

Abstract

After translating philosophical texts to Arabic language and the entrance of philosophy to the Islamic society, some refused the philosophy as a foreign knowledge which not only is not compatible with religion, but as well stands against it occasionally. Philosophers for standing against these objections tried to show philosophy not only has no opposition against religion, but also we can prove many religious teachings by philosophy. With this motivation, they gradually enter the philosophical point of view for interpreting Quran and claimed Quran has underneath layers that are trying to transfer deep meanings and compatible with the understanding of knowledgeable men that these meanings can only be discovered by philosophy. Their point of view about interpretation and philosophical interpretations has had some opponents that has criticized that from different aspects. One of these aspects is studying the consequences of this approach. We can point out some of these consequences including semantic change in quranic words, tending toward interpretations contrary to appearances, ignoring emotional and feeling elements in Quran, falling away from Quran main target( guidance and self-purification); showing understanding of Quran difficult and the necessity for other references in order to understand Quran.

Keywords

  • قرآن کریم.
  • نهج البلاغه.
  • آئینه‌وند، صادق. (1385).دین و فلسفه از نگاه ابن‌رشد. تهران: نشرنی.
  • آلوسی، شهاب‌الدین محمود. (1415).روح المعانی. تحقیق علی عبدالباری. بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابن‌درید، محمد بن حسن. (1988). جمهرة اللغة. بیروت: دارالعلم للملایین.
  • ابن‌رشد. (2007). الکشف عن مناهج الأدلة فی عقائد الملة. با مدخل، مقدمه و شروح محمد عابد الجابری. بیروت: مرکز الدراسات الوحدة العربیة.
  • ابن‌سینا. (1400). رسائل ابن‌سینا. قم: انتشارات بیدار.
  • ابن‌عاشور، محمدالطاهر. (بی‌تا). التحریر والتنویر. بیروت: مؤسسة التاریخ.
  • ابن‌فارس، احمد. (1404).معجم مقائیس اللغة. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
  • ابن‌منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب. بیروت: دارصادر.
  • احمد امین. بی‌تا (الف). ضحی الإسلام. بیروت: دارالکتاب العربی.
  • ـــــــ . بی‌تا (ب). ظهر الإسلام، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • ارشد ریاحی، علی. (1388، پاییز و زمستان) «نقد و بررسی تاثیر برخی از آرای فلسفی صدرا در فهم او از آیات قرآن»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث. شماره 12. صص49-66.
  • ارشد ریاحی، علی. (1385، بهار). «نقدی بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا و تأثیر آن در فهم او از آیات قرآن»، مقالات و بررسی‌ها. شماره 78. صص13-31.
  • امین، نصرت‌بیگم. بی‌تا.مخزن العرفان. بی‌جا: بی‌نا.
  • بابایی، علی‌اکبر و دیگران. (1392).روش‌شناسی تفسیر قرآن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • بهشتی، سیدمحمد. (1380، آبان). «تأملی بر عالم خلق و عالم امر». گلستان قرآن. شماره 88. صص17-21.
  • تستری، ابومحمد سهل بن عبدالله. (1423).تفسیر التستری. تحقیق محمد باسل عیون السود. بیروت: دارالکتب العلمیة‍.
  • ثعلبی نیشابوری. (1422). الکشف و البیان عن تفسیر القرآن. تحقیق ابومحمد بن عاشور. بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
  • جوادی آملی، عبدالله. (1382).قرآن در قرآن. قم: مرکز نشر اسراء.
  • خمینی، سیدروح‌الله. (1378). آداب الصلوة. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  • ـــــــ. (1382). شرح حدیث جنود عقل و جهل.تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  • خویی، سیدابوالقاسم. (1386). البیان فی تفسیر القرآن. تهران: دارالثقلین.
  • الدوانی. (1411). ثلاث رسائل. مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوی.
  • الزرکشی، محمد بن عبدالله. (1990). البرهان فی علوم القرآن. بیروت: دارالمعرفة.
  • الزرقانی، محمد عبدالعظیم. بی‌تا.مناهل العرفان فی علوم القرآن. دارإحیاء التراث العربی.
  • سعیدی روشن، محمدباقر. (1385).تحلیل زبان قرآن و روش‌شناسی فهم آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • سمرقندی، نصر بن محمد. بی‌تا. بحرالعلوم. تحقیق ابوسعید عمر بن غلامحسن عمروی. بیروت: دارالفکر.
  • سهروردی، شهاب‌الدین یحیی.(1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  • سیدقطب. (1412).فی ظلال القرآن. بیروت؛ قاهره: دارالشروق.
  • الشهرزوری، شمس‌الدین. (1383). رسائل الشجرة الالهیة فى علوم الحقایق الربانیة تهران: مؤسسسه حکمت و فلسفه ایران.
  • شیرازی، قطب‌الدین. (1369).درة التاج. تصحیح سید محمد مشکوة. تهران: انتشارات حکمت.
  • صادقی تهرانی، محمد. (1365). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن. قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1390ق).المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسه اعلمی.
  • طبرسی، فضل ابن حسن. (1425).مجمع البیان.بیروت: مؤسسه الأعلمی.
  • طبری. (1412). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دارالمعرفة.
  • طوسی، خواجةنصیرالدین. (1375). شرح الاشارات و التنبیهات معالم حاکمات. قم: نشر البلاغه.
  • طوسی، محمدبن حسن. بی‌تا. التبیان فی تفسیر القرآن. تحقیق احمد قصیر عاملی. بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
  • العلوی، احمد بن زین‌العابدین. (1376).شرح کتاب القبسات. تحقیق حامد ناجى اصفهانی. تهران: موسسه مطالعات اسلامی.
  • غازانی، السیداسماعیل. (1381).فصوص الحکمة و شرحه. مقدمه و تحقیق على اوجبی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
  • غزالی، ابوحامد. (1416).مجموعة رسائل الامام الغزالی. بیروت: دارالفکر.
  • فاخوری، حنا؛ جر، خلیل. (1386).تاریخ فلسفه در جهان اسلامی. ترجمه عبدالمحمد آیتی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • فخر رازی،محمد بن عمر. (1384).شرح الاشارات و التنبیهات. مقدمهوتصحیحدکترنجف‏زاده. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
  • فخر رازی، محمد بن عمر. (1420).مفاتیح الغیب. بیروت. دارإحیاء التراث العربی.
  • فراهیدی، خلیل بن احمد. (1409).کتاب العین. قم: نشر هجرت.
  • فضل الله، محمدحسین. (1419).من وحی القرآن. بیروت: دارالملاک.
  • فیاض صابری، عزیزالله. (1386، تابستان). «حکمت فلسفی، مصداقی از حکمت در قرآن و حدیث». مجله تخصصی الهیات و حقوق. شماره24. صص49-61.
  • فیاضی، غلامرضا. (1390). هستی و چیستی در مکتب صدرایی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • فیض کاشانی، ملامحسن. (1415).تفسیر الصافی. تحقیق حسین اعلمی. تهران: انتشارات الصدر.
  • کاشانی، عبدالرزاق. (1380). مجموعه رسائل و مصنفات کاشانی. مقدمه وتصحیح و تعلیق مجید هادى ‌زاده، تهران: میراث مکتوب.
  • مقاتل بن سلیمان. (1423). تفسیر مقاتل بن سلیمان. تحقیق عبدالله محمد شحاته. بیروت: دارإحیاء التراث.
  • ملاصدرا.(1366). تفسیر القرآن الکریم. تحقیق محمد خواجوی. قم: انتشارات بیدار.
  • ملاصدرا. (1383).شرح اصول الکافی. تعلیق المولی علی النوری.تصحیح محمد خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  • ملاصدرا، صدرالدین‌محمد. (1363).مفاتیح الغیب. مقدمه و تصحیح محمد خواجوی. تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات فرهنگی.
  • موسی بن میمون. (2007).دلالة الحائرین. بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • میرداماد. (1381-1385).مصنفات میرداماد. به اهتمام عبدالله نورانی. تهران: انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
  • نصر، سیدحسین؛ لیمن، الیور. (1388). تاریخ فلسفه اسلامی. ترجمه جمعی از استادان فلسفه. تهران: انتشارات حکمت.
  • هواری، هود بن محکم.(1426). تفسیر کتاب الله العزیز. الجزائر: دار البصائر.
  • Spinoza, Baruch. (2007). Theological -Political Treatise. Cambridge university pres.