In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 univercity of bonab

2 Assistant Professor, Department of Islamic Education, Farhangian University, Urmia, Iran

QURAN-2009-2837(R1)

Abstract

Nowadays, the precise and principled understanding of the orientalists’ viewpoints and their research methods in studying the Qur’ān as well as the scientific criticism of these viewpoints based on robust religious and intellectual principles are undeniable necessities. Literary criticism is a critical method that has been applied by the orientalists to the qur’ānic studies. One of the scholars that has used this method – of course via an intertextual approach – to study the qur’ānic verses is Gerald Hawting, the British Qur’ān researcher. Hawting’s literary criticisms against the Qur’ān are in three directions, namely the appearance of the Qur’ān in a sectarian atmosphere, the dialectical nature of the qur’ānic verses, and the temporal lateness of the Qur’ān compared to its audience. These three dimensions can be rejected based on the intellectual and narrative reasons, as follows. First, the mere connection of the Islamic world with the monotheistic religions that had appeared before it is not a reason for the effectiveness of those religions on the appearance of the Qur’ān. Moreover, unlike other sacred Scriptures, the Qur’ān does not have a human nature and its text involves various types of miraculous qualities such as eloquence, sublimity of meaning, and freedom from any disagreement in expression. All these wonders derive from its divine and non-human nature. The comparison of the dialectic nature of the Qur’ān and that of the Judo-Christian Bibles is false, as in the Qur’ān, that type of dialectics suggested by Hawting has not been used to address the audience.

Keywords

  • قرآن کریم.
  • کتاب مقدس.
  • آربری، آرتور (1423 ق)، دراسة لترجمة معانی القرآن الکریم إلی الإنجلیزیة القرآن مترجمًا للمستشرق الانجلیزی، ترجمه هیثم بن عبد العزیز احمد ساب، مدینه، مجمع الملک فهد لطباعه المصحف الشریف.
  • ابن‌ابی‌حاتم، عبدالرحمن بن محمد (1419 ق)، تفسیر القرآن العظیم، ریاض، مکتبة نزار مصطفی الباز.
  • ابن‌حجر عسقلانی، احمد (بی‌تا)، فتح الباری فی شرح صحیح البخاری، بیروت، دارالمعرفه.
  • ابن‌رشد، محمد بن احمد (۱۹۷۹ متلخیص‌ کتا‌ب‌ ٲرسطوطا‌لیس‌ فی‌ الجدل‌، قاهره، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
  • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1385 ق)، الشفاء؛ المنطق، قاهره، بی‌نا.
  • ابن‌فارس، احمد (1404 ق)، معجم مقاییس اللغه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
  • ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1414 ق)، لسان العرب، بیروت، دارالفکر.
  • ابن‌هشام، عبدالملک (بی‌تا)، سیرة النبویّه، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
  • اسپینوزا، باروخ (۱۳۷۸ ش)، «مصنف واقعی اسفار پنجگانه»، ترجمه علیرضا آل بویه، هفت آسمان، ش ۱، بهار، 89-103.
  • افلاطون (1380 ش)، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
  • باربور، ایان (1362 ش)، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
  • بدوی، عبدالرحمن (1383 ش)، دفاع از قرآن در برابر آرای خاورشناسان، ترجمه سید حسین سیدی، مشهد، به‌نشر.
  • بلاغی، محمدجواد (بی‌تا)، آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن، قم، وجدانی.
  • بنت‌الشاطی، عائشه (1404 ق)، الإعجاز البیانی للقرآن، قاهره، دارالمعارف.
  • بوکای، موریس (بی‌تا)، مقایسه‌ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم، ترجمة ذبیح الله دبیر، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • جصاص، احمد بن علی (1405 ق)، الفصول فی الأصول، بیروت،‌ دارالکتب العلمیه.
  • خوئی، سید ابوالقاسم (بی‌تا)، البیان فی تفسیر القرآن، قم، موسسة احیاء آثار الامام الخوئی.
  • دورانت، ویلیام جیمز (1365 ش)، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام، تهران، بی‌نا.
  • رامیار، محمود (1363 ش)، تاریخ قرآن، تهران، امیرکبیر.
  • زبیدی، محمد بن محمد مرتضی (1414 ق)، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، دارالفکر.
  • زرکشی، بدرالدین (1410 ق)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دارالمعرفة.
  • زیباکلام، صادق (1390 ش)، جامعه‌شناسی به زبان ساده، تهران، روزنه.
  • سلیمانی، عبدالرحیم (1385 ش)، آشنایی با ادیان کتاب مقدس، قم، انجمن معارف اسلامی.
  • سلیمانی، عبدالرحیم (1379 ش)، «نقادی کتاب مقدس»، هفت آسمان، ش 8، زمستان، ص 97-110
  • سیدمرتضی، علی بن حسین (۱۴۰۵ ق)، رسائل الشریف المرتضی، قم، دارالقرآن الکریم.
  • سیوطی، جلال‌الدین (1421 ق)، الإتقان فی علوم القرآن، بیروت، دارالکتاب العربی.
  • صدوق، محمد بن علی (1398 ق)، التوحید، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • صلیبی، کمال سلیمان (۱۹۹۸ م)، خفایا التوراه و اسرار شعب اسرائیل، بیروت، بی‌نا.
  • طباطبایی، محمدحسین (1390 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
  • طبرسی، فضل بن حسن (1372 ش)، مجمع البیان لعلوم القرآن، تهران، ناصر خسرو.
  • طبری، محمد بن جریر (1362 ش)، تاریخ الأمم و الملوک، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، نشر اساطیر.
  • طبری، محمد بن جریر (1412 ق)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، بیروت، دار المعرفة.
  • طوسی، محمد بن حسن (بی‌تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
  • طوسی، محمد بن حسن (1407 ق)، الخلاف فی الأحکام، قم، موسسه النشر الاسلامی.
  • طوفی حنبلی، سلیمان بن عبد القوی (1408 ق)، علم الجذل فی علم الجدل، ویسبادن، فرانز شتاینر.
  • عیاشی، محمد بن مسعود (1380 ق)، تفسیر العیاشی، تهران، المطبعه العلمیه.
  • غراب، احمد (1411 ق)، الرؤیة الإسلامیة للاستشراق، لندن، بی‌نا.
  • فارابی، محمدبن محمد (۱۹۸۶ م)، المنطق عند الفارابی، بیروت، دارالمشرق.
  • فخر رازی، محمد بن عمر (1420 ق)، مفاتیح الغیب، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
  • فراهیدی، خلیل بن احمد (1405 ق)، کتاب العین، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
  • فوک، یوهان (بی‌تا)، تاریخ حرکة الاستشراق، ترجمة عمر لطفی العالم، بیروت، دارالمدار الإسلامی.
  • فولکیه، پل (1362 ش)، دیالکتیک، ترجمه مصطفی رحیمی، تهران، آگاه.
  • قرطبی، محمد بن احمد (1364 ش)، الجامع لأحکام القرآن، تهران، ناصر خسرو.
  • قمی، علی بن ابراهیم (1363 ش)، تفسیر القمی، قم، دار الکتاب.
  • کاپلستون، فردریک چارلز (1368 ش)، تاریخ فلسفه، ترجمه جلال الدین مجتبوی، تهران، سروش.
  • کلینی، محمد بن یعقوب (1407 ق)، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیه.
  • کیوپیت، دان (1376 ش)، دریای ایمان، ترجمة حسن کامشاد، تهران، طرح نو.
  • گالووی، آلن (بی‌تا)، پانن برگ: الهیات تاریخی، ترجمه مراد فرهادپور، تهران، موسسه فرهنگی صراط.
  • لین، تونی (1386 ش)، تاریخ تفکر مسیحی، ترجمة روبرت آسریان، تهران، فرزان روز.
  • محمد عبد المحسن، عبد الراضی (1421 ق)، الغارة التنصیریة علی أصالة القرآن، مدینه، مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف.
  • معرفت، محمد هادی (1415 ق)، التمهید فی علوم القرآن، قم، مؤسسة النشر الاسلامی.
  • میشل، توماس (1381 ش)، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
  • نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (1367 ش)، اساس الاقتباس، تهران، دانشگاه تهران.
  • نووی، محی‌الدین (1405 ق)، شرح‌المسلم، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
  • واقدی، محمد بن عمر (1414 ق)، المغازی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
  • هوردرن، ویلیام (1368 ش)، راهنمای الهیات پروتستان، طاطهوس میکائلیان، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
  • هیک، جان (1372 ش)، فلسفه دین، ترجمة بهزاد سالکی، تهران، انتشارات بین المللی الهدی.
  • هیکل، محمد حسین (1962 م)، الشرق الجدید، قاهره، مکتبة النهضة المصریة.
  • Bilal (2006), «origin, organization and influences on the Qur'an», in The Quran: an Encyclopedia, Edited by Oliver Leaman, Landon, Routledge, pp. 474-480
  • Hawting, G. R. (1984), «The origin of Jedda and the problem of Su‘ayba», Arabica: Journal of Arabic and Islamic Studies, no.31, pp. 318-326.
  • ________ (1990), «The 'sacred offices' of Mecca from Jahiliyya to Islam», Jerusalem Studies in Arabic and Islam, no.13, pp. 62-84.
  • ________ (1997), «John Wansbrough, Islam, and monotheism», Method & Theory in the Study of Religion, no.9i, pp. 25-38.
  • ________ (2003), «Qur’ānic exegesis and history», With reverence for the word: medieval scriptural. exegesis in Judaism, Christianity, and Islam, Oxford, Oxford University Press, pp. 408-421.
  • ________ (2011), «Has God sent a mortal as a messenger?" (Q 17:95): messengers and angels in the Qur’ān», New perspectives on the Qur’ān: the Qur’ān in its historical context, no.2, edited by Gabriel Said Reynolds, London, Routledge, pp. 372-389.
  • ________ (2001 a), «Atonement», Encyclopaedia of the Qur’ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, vol. 1, pp. 186-188.
  • ________ (2001 b), «Calf of Gold», Encyclopaedia of the Qur’ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, vol. 1, pp. 273-276.
  • ________ (2002), «Idolatry and Idolaters», Encyclopaedia of the Qurān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, vol. 2, pp. 475-480.
  • ________ (2004 a), «Parties and Factions», Encyclopaedia of the Qur’ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, vol. 4, pp. 24-27.
  • ________ (2004 b), «Pre-Islamic Arabia and the Quran», Encyclopaedia of the Qur’ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, vol. 4, pp. 253-261.
  • Rippin, Andrew (1985), «Literary analysis of Qur'tln, tafsīr, and sīra: the methodologies of John Wansbrough», Approaches to Islam in religious studies. University of Arizona Press, pp. 151-163.
  • Wansbrough, John (1977), Quranic Studies, Oxford. Oxford University Press.
  • Wansbrough, John (1978), The Sectarian Milieu: Content and Composition Of Islamic Salvation History, Oxford. Oxford University Press.