In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 Payam-e-noor university

2 member of faculty of payame noor univercity

3 payame noor Assistance professor

QURAN-2108-3001(R1)

Abstract

Fuzzy thinking and the theory of complex systems are intertwined in the principle of incompatibility. According to this principle, which was introduced in 1973, due to the complexity of a system, our ability to express accurate and meaningful statements is reduced. In this case, the propositions will move away from certainty, black and white, and transparency and will become fuzzy propositions. In this article, we have shown with an analytical method that the revelatory language of the Qur'an with its characteristics, especially among the topics related to the language of religion in the contemporary era, can be read in the model space of complex systems. In this case, according to the principle of incompatibility, the basic approach in explaining and analyzing the revelatory language of the Qur'an will be fuzzy thinking, as a result of which our descriptive propositions from the language of the Qur'an will become intermediate, doubtful, gray, opaque and nonlinear.

Keywords

  • قرآن کریم ترجمه محمد مهدی فولادوند
  • ایزوتسو، ت. (1361). خدا و انسان در قرآن. مترجم: احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  • دیمیتروف، و. (1382). «بکارگیری منطق فازی در تشریح پیچیدگی‌های اجتماعی». تدوین: جواهریان دانش و مردم، 34-45.
  • سلحشوری، ا.؛ خنکدار طاسی، م. (1392). «چالش‌هاوافق‌های نظریه پیچیدگی در تربیت دینی». راهبرد فرهنگ، 117-139.
  • شعبانعلی، م. (1395). مقدمه‌ای بر سیستم‌های پیچیده. تهران: متمم.
  • غفاری نسب، ا.؛ ایمان، م. (1392). «مبانی فلسفی نظریه سیستم‌های پیچیده». فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، 41-59.
  • قرائی سلطان آبادی، ا. (1394). «فهم قرآن در پرتوی نظم شبکه‌ای یا فراخطی». پژوهش‌های زبان شناختی قرآن، 41-60.
  • قرائی سلطان آبادی، ا. (1396). «تبیین فهم آیه
    اکمال دین بر اساس نظم فراخطی قرآن». پژوهش‌های زبان شناختی قرآن، 153-176.
  • قیطوری، ع. (1385). «قرآن و گذر از نظم خطی؛ یک بررسی زبان شناختی». زبان وزبان شناسی، 17-32.
  • مطیع، مهدی، احمد پاکتچی و بهمن نامور مطلق، (۱۳۸۸) «درآمدی بر اسـتفاده از روشـهای معناشناسـی در مطالعات قرآنی«، پژوهش دینی، شمار، ۱۸ بهار و تابستان.
  • مورن، ا. (1379). درآمدی بر اندیشه پیچیده. مترجم جهاندیده، تهران: نشر نی.
  • موسوی، س.؛ صادقیان، ر. (1395). «بررسی منطق فازی و کاربرد آن در مسائل پیچیده». ماهنامه پژوهش ملل، 77-89.
  • نکونام، ج. (1388). تفسیر تاریخی قرآن. پژوهش دینی.
  • وکیلی، ش. (1396). نظریه سیستم‌های پیچیده. تهران: نشر افکار.
  • DIMITROV، (2002). Introduction to Fuzziology. University of Western Sydney Richmond، NSW 2753، Australia.
  • (2009). No Man Is An Island. NATURE PHISIC، 5، 1.
  • manson، s (2001). Simplifying Complexity: A Review of Complexity Theory. Geofrum، 405-414.
  • zadeh، (1973) Outline of a New Approach to the Analysis of Complex Systems and Decision Processes. IEEE Trans. Syst. Man Cybern