In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Ulum Quran and Hadith Sciences, Ahvaz Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran

2 Associate Professor and Faculty Member of the Faculty of Theology and Islamic Studies, Shiraz University

3 PhD student in Quranic and Hadith Sciences, shahid chamran university,ahvaz,, ahvaz,,iran

QURAN-2103-2920(R1)

Abstract

The knowledge of reading is one of the sciences required by the interpreter in explaining and understanding the divine meaning. The historical course of the knowledge of readings and the view of commentators on this knowledge indicates the difference between the views of commentators and thinkers on the readings of the Holy Quran. In some periods of history, we see a literary view of readings and in some periods, we encounter a hadith approach to the recitation of the Holy Quran. On the other hand, in addition to the type of views on the knowledge of reading, reading in different interpretations has functions that seem to be considered in contemporary interpretations, especially Shiite interpretations. Shiite commentators, based on the words of the Ahl al-Bayt (AS), have considered the recitation of the Qur'an as one and the difference between the narrators. Therefore, some Shiite commentators try to prefer the famous recitation with different methods and methods. According to this issue, in the present article, Tafsir al-Furqan, which is one of the contemporary interpretations, is analyzed by descriptive-analytical method in order to explain the interpreter's approach to the difference of readings and to analyze the reading preference in this interpretation. The results show that the commentator has a hadithic approach to recitation and prefers only the famous and common recitation of Hafs from Asim and in all cases tries to justify and prefer this recitation and the narrations in this regard are his main document in the discussion. Is readings.

Keywords

  • قرآن کریم
  • ابن بابویه، محمدبن علی، (1367)، من لا یحضرالفقیه، تهران: نشر صدوق.
  • ابن الباذش، احمدبن علی، (1403)، الاقناع فی القراءات السبع، دمشق: دارالفکر.
  • ابن جزری، محمدبن محمد، (بی‌تا)، النشر فی قرائات العشر، تحقیق محمد علی الضباع، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابن حزم، علی بن احمد، (1321)، الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، قاهرة: مکتبة الخانجی.
  • ابن خالویه، حسین بن احمد، (1421)، الحجة فی قراءت السبع، تحقیق دکتر عبدالعال سالم مکرم، بیروت: موسسة الرسالة.
  • ابن زنجله، عبدارحمان بن محمد، (1402)، حجة القراءات، بیروت: موسسة الرسالة.
  • ابن شریح، ابی عبدالله محمد، (1221)، الکافی فی القرائات السبع، تحقیق احمد محمود عبدالسمیع، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابن مجاهد، ابوبکر احمدبن موسی، (1988)، السبعة فی القراءات، مصر: دارالمعارف.
  • ابوالعلاء عطار، حسن بن احمد، (1414)، غایة الاختصار فی قراءات العشرة ائمة الامصار، تحقیق دکتر اشرف محمد فؤاد طلعت، جدة: موسسة علوم القرآن.
  • بخاری، محمدبن اسماعیل، (1401)، صحیح البخاری، بیروت: دارالفکر.
  • حاکم نیشابوری، حافظ ابی عبدالله، (بی‌تا)، المستدرک علی الصحیحین، بیروت: دارالمعرفة.
  • حجتی، سیدمحمدباقر، (1386)، مقدمه‌ای بر تاریخ قراءات قرآن کریم، تهران: انتشارات اسوه.
  • دانی، ابوعمرو، (1930)، التیسیر فی القرائات السبع، تحقیق اتوبرتزل، استانبول: مطبعة الدولة.
  • دمیاطی، شهاب لدین، (1407)، اتحاف فضلاء البشر فی القراءت الاربعة عشر، تحقیق دکتر شعبان محمداسماعیل، بیروت: عالم الکتب.
  • سیوطی، جلال الدین، (1993)، الدر المنثور، بیروت: دارالفکر.
  • شاهین، عبدالصبور، (1382)، تاریخ قرآن، ترجمه حسین سیدی، مشهد: به نشر.
  • صادقی تهرانی، محمد، (1365)، الفرقان فی تفسیرالقرآن بالقرآن، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
  • طباطبایی، سید محمد حسین، (1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • طبرسی، فضل بن حسن، (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
  • طبری، جعفربن محمد، (1412)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالمعرفة.
  • طوسی، ابوجعفر بن محمد بن حسن، (بی‌تا)، تهذیب الاحکام، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
  • فراء، ابوزکریاء یحیی بن زیاد، (بی‌تا) معانی القرآن، مصر: دارالمصریة للتالیف والترجمة.
  • فراتی، عبدالوهاب، (1393)، روحانیت و تجدد با تاکید بر جریان‌های فکری –سیاسی حوزه علمیه قم، بی‌جا: بی‌تا.
  • فیض کاشانی، محمدمحسن، (1406)، الوافی، اصفهان: کتابخانه امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام.
  • قثامی، ناصربن مسعود، (1433)، القراء المدرجة مفهوم‌ها و أثرها، ریاض: دارالکنوز للنشر.
  • قرطبی، عبدالوهب بن محمد، (1427)، المفتاح فی اختلاف القراءة السبعة المسمین بالمشهورین، تحقیق دکتر حاتم صالح، دمشق: دارالبشائر.