In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Quranic and Hadith Sciences, University of Tehran

2 Dean of the Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran

Abstract

Regarding to the mission of the commentators of the Holy Quran in expressing the meaning, interpretations and exegesis of the verses of the Holy Quran, in this study, views and ideas of those commentators regarding the expression and understanding of several verses of the Quran that have criticized the fundamental Christian doctrinal thoughts and ideas have been explored and evaluated. Explaining and assessing the views of various Quranic commentators on this subject can lead to a better understanding of these verses of the Holy Quran and clarify some ambiguities and questions about them; In addition, it introduces a range of critical views of the Christian faith that have received little attention, because despite some flaws, shortcomings, and inadequacies, many of the criticisms of the Quranic commentators are noteworthy and justifiable. In this research, drawing on various interpretations, and based on an analytical method, questions about verses such as An-Nisa:157, as well as Al-Ma'idah:17,73 and 116 have been investigated. Other criticisms of Quranic commentators on Christian teachings have been also examined.

Keywords

Main Subjects

  • ابن‌تیمیة، احمد بن عبدالحلیم، (بی‌تا). التفسیر الکبیر. تحقیق عبدالرحمن عمیرة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابن‌حزم، علی بن احمد، (1416 ق). الفصل فی الملل و الأهواء و النحل. بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابن‌شهر آشوب، محمد بن علی، (1369 ق). متشابه القرآن و مختلفه. قم: بیدار.
  • ابن‌عاشور، محمدطاهر، (1420 ق). تفسیر التحریر و التنویر. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
  • ابن‌عرفة، محمد بن محمد، (2008 م). تفسیر ابن عرفة. بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابن‌عطیة، عبدالحق بن غالب، (1422 ق). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. تحقیق محمد عبدالسلام عبدالشافی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابن‌قتیبة، عبدالله بن مسلم، (1423 ق). تأویل مشکل القرآن. بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ابوحیان، محمد بن یوسف، (1420 ق). البحر المحیط فی التفسیر. بیروت: دارالفکر.
  • آزادیان، مصطفی، (1382). «علامه طباطبایی و آموزه گناه نخستین». معرفت. ش 74. ص 22-27.
  • آلوسی، محمود بن عبدالله، (1415 ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و سبع المثانی. تحقیق علی عبدالباری عطیه، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • بحرانی، هاشم بن سلیمان، (1415 ق). البرهان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة البعثة.
  • بغوی، حسین بن مسعود، (1420 ق). تفسیر البغوی المسمی معالم التنزیل. تحقیق عبدالرزاق مهدی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • بقاعی، ابراهیم بن عمر، (1427 ق). نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور. تحقیق عبدالرزاق غالب مهدی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • بلاغی، عبدالحجة، (1386 ش). حجة التفاسیر و بلاغ الإکسیر. قم: حکمت.
  • تقوی، حسین، (1392). «تثلیث مریمی یا تثلیث روح القدسی؛ کدام یک مورد انکار قرآن». معرفت ادیان. سال پنجم، ش 1. ص 27-43.
  • حقی برسوی، اسماعیل بن مصطفی، (بی‌تا). تفسیر روح البیان. بیروت: دارالفکر.
  • دروزه، محمد عزت، (1421 ق). التفسیر الحدیث. بیروت: دارالغرب الإسلامی.
  • رشیدرضا، محمّد، (1414 ق). تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار. بیروت: دارالمعرفة.
  • رضایی اصفهانی، محمدعلی، (1387 ش). تفسیر قرآن مهر. قم: پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن.
  • ریشهری، محمد، (1429 ق). موسوعة العقائد الإسلامیة. قم: دارالحدیث.
  • زمخشری، محمود بن عمر، (1407 ق). تفسیر الکشاف. تحقیق حسین احمد، مصطفی، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر، (1421 ق). الإتقان فی علوم القرآن. تحقیق فوّاز احمد زمرلی، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • شاه‌عبدالعظیمی، حسین، (1363 ش). تفسیر اثنی عشری. تهران: میقات.
  • شعراوی، محمد متولی، (1991 م). تفسیر الشعراوی. بیروت: اخبار الیوم.
  • شوکانی، محمد، (1414 ق). فتح القدیر. دمشق: دار ابن‌کثیر.
  • شهرستانی، محمّد بن عبدالکریم، (1387 ش). تفسیر الشهرستانی المسمی مفاتیح الأسرار و مصابیح الأبرار. تهران: مرکز البحوث و الدراسات للتراث المخطوط.
  • شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، (1415 ق). الملل و النحل. تحقیق امیرعلی مهنا و علی حسن فاعور، بیروت: دارالمعرفة.
  • صادقی تهرانی، محمد، (1388 ش). ترجمان فرقان. قم: شکرانه.
  • صادقی تهرانی، محمّد، (1406 ق). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنة. قم: فرهنگ اسلامی.
  • صادقی تهرانی، محمد، (1419 ق). البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن. قم: مکتبة محمد الصادقی الطهرانی.
  • طباطبایی، محمدحسین، (1390 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
  • طیب، عبدالحسین، (1369 ش). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: اسلام.
  • فخررازی، محمد بن عمر، (1420 ق). التفسیر الکبیر. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • قاسمی، جمال‌الدین، (1418 ق). محاسن التأویل. تحقیق محمد باسل عیون سود، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • قرشی، علی‌اکبر، (1375 ش). تفسیر احسن الحدیث. تهران: بنیاد بعثت.
  • قرطبی، محمّد بن احمد، (1364 ش). الجامع لأحکام القرآن. تهران: انتشارات ناصر خسرو.
  • کلینی، محمد بن یعقوب، (1392 ق). الأصول من الکافی. ترجمه و شرح محمدباقر کمره‌ای، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
  • ماتریدی، محمد بن محمد، (1426 ق). تأویلات أهل السنة. تحقیق مجدی باسلوم، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  • ماسون، دنیز، (1389 ش). قرآن و کتاب مقدس درون مایه‌های مشترک. ترجمه فاطمه سادات تهامی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
  • مراغی، احمد مصطفی، (بی‌تا). تفسیر المراغی. بیروت: دارالفکر.
  • مغنیة، محمدجواد، (1424 ق). تفسیر الکاشف. قم: دارالکتاب الإسلامی.
  • مک‌گراث، آلیستر، (1393 ش). درسنامه الهیات مسیحی. ترجمه بهروز حدادی و دیگران، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  • مهائمی، علی بن احمد، (1403 ق). تفسیر القرآن المسمی تبصیر الرحمن و تیسیر المنان. بیروت: عالم الکتب.
  • میشل، توماس، (1395 ش). کلام مسیحی. ترجمه حسین توفیقی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  • ناس، جان بایر، (1393 ش). تاریخ جامع ادیان. ترجمه علی اصغر حکمت، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • هوشنگی، لیلا، (1396 ش). تاریخ و عقاید نسطوریان. تهران: نشر حکمت سینا.