Document Type : Research Paper
Author
azad university khorasgan esfahan
Abstract
The Qur'an, as a divine text, is composed of interconnected semantic layers. These layers, while having semantic integrity, are "detailed" in word order; Accurate understanding of these layers requires linguistic tools to guide the audience to its deepest layers and guide them to the deepest layers and bring them closer to semantic integration.A symbol is a sign of something sacred and descended from worlds beyond man, which manifests itself in the context of words in order to establish a connection between meaning and understanding between man and these transcendental meanings.In this research, an attempt has been made to create a deep connection between the verses of God's news attributes and their deep meaning with the audience and commentators with the help of symbols in order to prevent the division of their opinions and personal relationship to God under these verses.The result is that the Holy Qur'an, as a book that descended from the realm of the kingdom and the soul of the soul, was presented in the form of human words and in proportion to her thoughts in the human vessel.Based on this category, some verses were revealed under the news attributes of God (face, eye, iodine, equator on the throne, soul, above, hearing, sight); Because it benefits from the same combination, it has tended to interpret commentators and philosophers differentlng
Keywords
Main Subjects
- قرآن کریم
- آلوسی، محمود. (1415ق). روح المعانی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
- انوشه، حسن. (1376ش). فرهنگ نامه ادبی فارسی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
- ابن عطیه اندلسی. (1422ق). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. تحقیق: عبدالسلام عبدالشافی محمد، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم. (1995م). مجموع الفتاوی. تحقیق عبدالرحمن بن محمدبن قاسم. مدینة المنوّره: نشرملک فهد.
- بیضاوی، عبدالله. (1418ق). أنوارالتنزیل. بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
- باربور، ایان. (1374ش). علم و دین. ترجمه بهاءالدین خرمشاهی. تهران: نشردانشگاهی.
- پورنامداریان، تقی. (1375ش). رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- خرمشاهی، بهاء الدین. (1361ش). پوزیتیویسم منطقی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- روزبهان بقلی، روزبهان بن ابی نصر. (2008م). عرائس البیان فی حقائق القرآن. بیروت: دارالکتب العلمیة.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق صفوان عدنان داوودی. دمشق: دارالعلم الدار الشامیّه.
- زمخشری، محمود. (1407ق). الکشاف. بیروت: دارالکتاب العربی.
- سید علوی المالکی الحسنی، سید محمد. (1419ق). منهج السلف فی فهم النصوص بین النظریة و التطبیق. بی جا.
- شهرستانی، عبدالکریم. (1386ق). الملل و النحل. تصحیح احمد فهمی محمد. بی جا.
- شبر، عبدالله. (1410ق). تفسیر القرآن الکریم. بی جا: مؤسسه دارالهجرة.
- شیروانی، علی. (1391ش). مباحثی در کلام جدید. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- طباطبایی، محمدحسین. (1390ق). المیزان. بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
- ______. (1370ش). قرآن در اسلام. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
- طبرسی، فضل بن حسن. (1372ش). مجمع البیان. تهران: ناصرخسرو.
- طبری، محمدبن جریر. (1412ق). تفسیر الطبری. بیروت: دارالمعرفة.
- فخر رازی، محمد بن عمر. (1420ق). مفاتیح الغیب. لبنان: دارإحیاء التراث العربی.
- قائمی نیا، علیرضا. (1388ش). نقش استعاره های مفهومی در تفکر دینی. قبسات، 88 (54)، صص 160- 184.
- قوسی، مفرح. (1423ق). الموقف المعاصر من المنهج السلفی. الریاض: دارالفضیلة.
- قرطبی، محمد. (1364ش). الجامع لأحکام القرآن. تهران: ناصرخسرو.
- مطیع، مهدی. (1391ش). معنای زیبایی در قرآن. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
- مقاتل بن سلیمان. (1423ق). تفسیر مقاتل. بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
- مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1371ش). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
- مشیری، مهشید. (1369ش). نخستین فرهنگ الفبایی قیاسی زبان فارسی. تهران: سروش.
- هیک، جان. (1376ش). فلسفه دین. ترجمه بهزاد ساکی. تهران: انتشارات الهدی.
- Alston, William P.(1998).” Religious Language” Routledge Encyclopedia of Philosophy, Craig, Edward (ed). London and New York: Routledge.
- Tillich, Paul. (1958). Dynamics of Fait. London: Harper and Row.
- Randall, J. H. (1958). The Role of Knowledge in Western Religion. London: Beacon Press.