In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Authors

1 dtrdryd

2 dxrd bhbyh jnjijij miokokopk mkokplpl

Abstract

Abstract

Despite the effectiveness of the method of interpreting the Qur'an to the Qur'an for all chapters of the Qur'an, the use of this method of interpretation is more important due to ambiguities in some chapters and verses such as Surah Fatah. For example, the order of revelation of the two surahs of Fath and Ma'idah, the thematic and lexical similarities of the two surahs, will be an example of different concepts and interpretations of the verses of this surah. The general theme of the surah about the divine conquest and grace resulting from it is the behavior of the hypocrites, the polytheists and those exempt from war, the description of the Prophet and his followers. By examining and stating the Qur'anic reasons and narrations, it will be clear that in addition to covering the events of the conquest of Mecca, this surah speaks of serious concepts such as the introduction of the province and explaining the behavior and consequences of its proponents and opponents. This argument is based on evidences such as the revelation of Surah Fatah before Surah Ma'idah, the similarity of the content between the verses of these two types, the existence of the good news of Ghaffar Zanab Nabi, Nasr Aziz, talking about the hypocrites and the immortality of Islam and finally drawing the face of the Holy Prophet and his companions. He is in the Qur'an, the Bible and the Torah;

Keywords: Surah Fatah, Peace of Hudaybiyyah, Conquest of Mecca, Amir al-Mu'minin Province.

Keywords

Main Subjects

  • ابن‌ابی‌الحدید، عبدالحمید بن هبه الله، (1375) شرح نهج‌البلاغه، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران: نشر نی.
  • ابن‌عاشور محمد بن طاهر، (1984) التحریر و التنویر، تونس: دارالتونسیه للنشر.
  • ابن‌فارس، أحمد بن فارس، (‌1404)‌ معجم مقاییس اللغة، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، اول.
  • ابن‌منظور، محمد بن مکرم، (‌1414) لسان العرب، میردامادی، جمال‌الدین، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
  • ابن‌کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، (‌1419) تفسیر القرآن العظیم (ابن‌کثیر)، محمد حسین شمس الدین، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، اول.
  • آلوسی، سید محمود، (1415 ) روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه، اول.
  • بحرانی، سید هاشم، (1416) البرهان فی تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت، اول.
  • بیضاوی، عبدالله بن عمر، (1418 ) أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
  • ترمذی، محمد بن عیسی، (1403) سنن الترمذی، بیروت: دار الفکر.
  • حسکانی، عبید الله بن عبد الله، (1411) شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، محمودی، محمدباقر، تهران: التابعة لوزارة الثقافة و الإرشاد الإسلامی، مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة، اول.‌
  • حنبل، احمد بن محمد، (بی تا ) مسند احمد بن حنبل، بیروت: دار الصادر.
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412) مفردات ألفاظ القرآن‌، غلامرضا خسروی، خسروی حسینی، غلامرضا مرتضوی، بیروت- دمشق: دار القلم.
  • رشیدالدین میبدی، احمد بن ابی سعد، (1393) کشف الاسرار و عدة الابرار (معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری)، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
  • زمخشری، محمود، (‌1407) الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت‌دار الکتاب العربی سوم.‌
  • سید قطب بن ابراهیم، (1412) فی ظلال القرآن، بیروت: دارالشروق.
  • سیوطی، جلال الدین، (‌1404) الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی.‌
  • _____، (1392) الاتقان فی علوم القرآن، سید محمود طیب حسینی (دشتی)، قم، دانشکده اصول الدین، ششم.
  • شبر، سید عبد الله، (1412) تفسیر القرآن الکریم، بیروت، دار البلاغة للطباعة و النشر: اول.‌
  • صادقی تهرانی، محمد، (1365) الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
  • ­­­­_____، (‌1419) البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
  • صفار قمی، محمد بن حسن، (1404) بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّی الله علیهم، قم: مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی.
  • طباطبایی، سید محمد حسین، (1417) المیزان فی تفسیر القرآن، موسوی همدانی، سید محمد باقر، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  • طبرسی، فضل بن حسن، (‌1377) جوامع الجامع، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • ­­­­­_____، (1372) مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
  • طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، (‌1412) جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه.
  • طریحی، فخر الدین، (‌1375) مجمع البحرین، سید احمد حسینی، تهران: کتابفروشی مرتضوی.
  • طوسی، محمد بن حسن، (1389) التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول.
  • عاملی، علی بن حسین، (‌1413) الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز، محمودی، شیخ مالک، قم: دار القرآن الکریم.
  • فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، (1420) مفاتیح الغیب، بیروت:‌ دار احیاء التراث العربی.
  • فراهیدی، خلیل بن أحمد، (1409) العین، قم: نشر هجرت.
  • فیض کاشانی، ملأ محسن، (‌1415) تفسیر الصافی، تهران: انتشارات الصدر.
  • قاسمی، محمد جمال الدین، (1418) محاسن التاویل، محمد باسل عیون السود، بیروت: دار الکتب العلمیه.‌
  • قرشی بنایی، علی‌اکبر، (1412) قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
  • قمی، علی بن ابراهیم، (1367) تفسیر قمی، ‌ موسوی جزایری، سید طیب، قم: دار الکتاب.
  • کلینی، محمد بن یعقوب، (1407) الکافی، علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  • معرفت، محمد هادی، (1383) تاریخ قرآن، تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم اسلامی دانشگاه‌ها.
  • مسلم بن حجاج، (1412) صحیح مسلم، قاهره: دارالحدیث.
  • مکارم شیرازی، ناصر، (1374) تفسیر نمونه، تهران:‌ دار الکتب الإسلامیة.
  • منصور علی الناصف، (۱۳۸۱) التاج الجامع للاصول فی احادیث الرسول و علیه غایة المامول، تهران: المکتبة الاسلامیة.
  • میبدی، رشیدالدین؛ (1339) تفسیر کشف الاسرار وعدّه الابرار معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری، به کوشش: علی اصغر حکمت، تهران: دانشگاه تهران: چاپ اول.
  • نسائی، احمد بن شعیب، (1348) سنن نسائی، بیروت: دار الفکر.
  • واحدی نیشابوری، علی بن احمد، (1411) اسباب نزول القرآن، بیروت: دار الکتب العلمیة.