In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Quran and Hadith, University of Tehran

2 Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, University of Tehran

Abstract

In the first verses of Surah Faslat, God speaks of the revelation of the Book and the details of the verses and the glad tidings and warnings of them, and after that, He turned away a large number of infidels with the phrase: In other verses, he refers to the history of the people of 'Aad and Thamud. They prefer guidance and are afflicted with torment.
However, before telling the story of the people of Aad and Thamud, God speaks of the destiny of a day on earth and its equality for the questioners and the importance of the question in enjoying a day.
This article intends to classify and analyze the verses of Surah Fussilat based on the favorable situation (the flow of truth) and the unfavorable situation (pseudo-false current) to discover how to activate human cognitive tools such as "hearing" and "seeing" and thus Man's mediator uses his inner "question" and "desire" in order to reach the desired situation so that man can benefit from the verses of the Qur'an and its functions, including: "guidance", "healing" and "remembrance" and with Increase your interest in understanding the facts by asking questions in "perseverance" and "forgiveness". Otherwise (the tendency of the question to arrogance and general favoritism), he will leave the cycle of cognition and science and a veil will be drawn between him and the facts.

Keywords

ابن‌فارس، احمد‌بن فارس، (1404)، معجم مقاییس اللغه، قم، چاپ: اول.
ابن‌منظور، محمد‌بن مکرم، (1414)، لسان العرب، بیروت، چاپ: سوم.
ایازى، سید محمد على، (1380). چهره پیوسته قرآن، تهران، نشر هستى نما.
ایچیسون، جین، (1371)، مبانی زبان شناسی، ترجمه محمد فائض، تهران، موسسه انتشارات نگاه.
بازرگان، عبدالعلى، (1372). نظم قرآن، بی‌جا، پژمان.
باقری، مهری، (1378)، مقدمات زبان شناسی، تهران، نشر قطره.
بی‌یرویش، مانفرد، (1374)، زبان شناسی جدید، ترجمه محمد رضا باطنی، تهران، آگاه.
پالمر، فرانک، (1374)، نگاهی تازه به معناشناسی، ترجمه کورش صفوی، تهران، کتاب ماد.
حجازى، محمدمحمود، (1390). الوحدة الموضوعیه فى القرآن‌الکریم، قاهره، دارالکتب الحدیثه.
حوى، سعید، (1991). الاساس فى التفسیر، قاهره، دارالسلام.
خامه‌گر، محمد، (1382). ساختار هندسى سوره‌هاى قرآن، بی‌جا، شرکت چاپ و نشر بین الملل.
درّاز، محمد عبد‌الله، (1390). النباء العظیم، کویت، دارالقلم.
درویش، محیى‌الدین‏، (1415)،  اعراب القرآن و بیانه،‏ سوریه، دارالارشاد.
راغب اصفهانى، حسین‌بن محمد، (1412)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت، چاپ: اول.
روبینز. آر . آچ، (1385)، تاریخ مختصر زبان شناسی، ترجمه علی محمد حق شناس، تهران، نشر مرکز. چاپ هفتم.
صافى، محمود‌بن عبد‌الرحیم،1418ق، الجدول فى اعراب‌القرآن، بیروت، دار‌الرشید مؤسسة الإیمان.
صالح، صبحى، (بی‌تا). مباحث فى علوم‌القرآن، قم، انتشارات رضى.
صفایى، غلامعلى،‌ 1387ش، ترجمه و شرح مغنی‌الأدیب، قم، ‌ قدس.
صفوی، کورش، 1387ش، درآمدی بر معناشناسی، تهران، سوره مهر.
صفوی، کورش، 1384ش، فرهنگ توصیفی معناشناسی، تهران، فرهنگ معاصر.
صفوی، کوروش، 1392ش، «کدام معنا ؟»، علم زبان، سال اول، شماره اول.
طباطبایى، سید محمد‌حسین، 1417ق، ‏المیزان فى تفسیر‌القرآن‏، قم،جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسى، فضل بن‌حسن، 1372ش، ‏مجمع‌البیان فى تفسیر‌القرآن،‏ تهران، انتشارات ناصر خسرو.
عدالت نژاد، سعید، 1382ش، «روش سمانتیکی در مطالعات اسلامی»، تهران، تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
عسکرى، حسن بن عبدالله، 1400ق، الفروق فی اللغة، بیروت، چاپ: اول.
غزالى، محمد، (1413). نحو تفسیر موضوعى سور‌القرآن الکریم، قاهره، دار‌الشروق.
فقهى زاده، عبدالهادى، (1393). پژوهشى در نظم قرآن، تهران، نشر سخن.
قطان، مناع، 1403ق، مباحث فى علوم‌القرآن، بیروت، مؤسسة الرساله.
مختار عمر، احمد، 1386ش، معناشناسی، مترجم :حسین سیدی، مشهد، دانشگاه فردوسی.
مصطفوى، حسن، 1430ق، التحقیق فى کلمات‌القرآن الکریم، بیروت، چاپ: سوم.
معرفت، محمد‌هادى، 1415ق، التمهید فى علوم‌القرآن، قم، انتشارات جامعه مدرسین.