In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Quran and Testaments

Authors

1 Doctor of Persian Language and Literature, Kashan University (Lecturer of the seminary and university)

2 Associate Professor and Faculty Member, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University

Abstract

One of the most important topics in the field of scientific and research works is the methodological critique of those works. Tafsir "Al-Hadi Al-Haq Al-Mubin" is one of the outstanding and distinguished works in the field of religious interpretation and studies, which has been prepared with the aim of getting deeper familiarity with the contents of the Holy Quran. Sheikh Hassan Sarrafzadeh (RA), as a creative and masterful commentator, has been able to act very methodically in this field and to express his religious studies in the best possible way in a simple, expressive, understandable and reasoned language for the public. This famous and simple living cleric, in addition to teaching at different levels and training outstanding students, was also able to create numerous scientific works, of which "Tafsir al-Hadi al-Haq al-Mubin" is an example, and six volumes of it have been published so far. In his commentary, he has used many commentary sources, including Shiite and Sunni commentaries, and the originality of his sources shows his accuracy and good attention to the details and subtleties of the Qur'an. Verbal as well as writing and editing materials are included in this study. Using descriptive-analytical method based on field and oral interviews, the authors have tried to critique and methodology of this interpretive collection, and provide a better and better familiarity for Quranic scholars. However, this great world should be introduced to the audience as one of the valuable heritage of Islamic civilized culture.

Keywords

-ادموند سی، شورت(1392).روش شناسی مطالعات برنامه درسی. ترجمۀ مهر محمدی و همکاران،تهران:سمت
-ارسطو(1371). فن خطابه، باترجمۀ پرخیده ملکی،تهران: اقبال.
-ایمان، محمد تقی(1388). مبانی پارادایمی روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
-آسایش، حسین؛ مشیری، سید رحیم(1384). روش شناسی و تکنیکهای تحقیقات علمی در علوم انسانی با تاکید بر جغرافیا. تهران: قومس، چاپ دوم.
-آقانعمتی،حسن(1393). « آموزه های اخلاقی و تربیتی در مصباح الهدایه». استاد راهنما محمدرضا حسنی جلیلیان، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان.
-بابایی، علی اکبر(1385). مکاتب تفسیری. جلد اول، تهران: سمت، چاپ دوم.
-بابایی، علی­اکبر؛ عزیزی­کیا، غلامعلی؛ روحانی راد، مجتبی(1379). روش شناسی تفسیر قرآن. زیر نظر محمود رجبی، تهران: سمت.
-برسلر،چارلز(1389). درآمدی برنظریه­ ها و روش­های نقد ادبی. با ترجمۀ مصطفی عابدینی فرد، تهران: نیلوفر.
-برومند،محمد تقی(بی­تا). روش­شناسی. منطق، علم؛ تهران: دنیا.
-پارسانیا،حمید(1390). روش­شناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا.
-پاشاصالح،علی(1383). آداب سخن. تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم.
-پوراسماعیل، احسان؛ میرزایی، مرتضی؛ نظری، فاطمه( 1397). « گونه شناسی روش تفسیر قرآن به قرآن در روایات تفسیری امام صادق علیه السلام». دانش­نامه علوم قرآن و حدیث، سال پنجم، شماره 9، صص45-76.
- جعفریان، رسول(1368). تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا قرن هفتم هجری. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
- حموی، یاقوت بن عبدالله(بی تا). معجم البلدان. بیروت-لبنان: دار الصادر. 
-خندان،علی اصغر(1381). مغالطات. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
-دهقان طرزجانی،محمود(1387). نظریه­های تبلیغات. تهران: دانشکدۀ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
- راوندی،محمدبن علی بن سلیمان(1386). راحه الصدور و آیه السرور فی تاریخ آل سلجوق. تصحیح محمد اقبال، تهران: اساطیر.
-ربانی­بیرجندی، محمدحسن(1389). سبک­شناسی مفسران(روش­شناسی سیزده تفسیر قرآن). تهران: سفیر اردهال.
-رضایی اصفهانی، محمدعلی(1390). منطق تفسیر قرآن2: (روش­ها و گرایش­های تفسیری قرآن). چاپ چهارم،قم: مرکز بین­المللی ترجمه و نشر مصطفی(ص).
-- زارع،حسین؛مصطفایی،علی(1393). بررسی ساختار عاملی مقیاس استدلال منطقی آنا تامسون، روشها و مدلهای روانشناختی. سال چهارم، شماره پانزدهم، صص1-12.
-زرین­کوب، عبدالحسین(1361).  نقد ادبی. دورۀ دوجلدی، تهران: امیرکبیر، چاپ سوم.
-سبحان،جعفر(1416ه.ق). الایمان و الکفر. قم: موسسه امام صادق(ع).
--سهراب زاده، مهران(1392). روش شناسی،معانی و کاربرد روش­ها در تحقیقات کیفی. تهران: سخنوران.
-شعبانی ورکی، بختیار(1385). منطق پژوهش در علوم تربیتی و اجتماعی: جهت­گیری نوین. مشهد: به­نشر.
--صاد، علی(1399ه.ق). روش نقد. قم: هجرت.
-صادقی تحصیلی،طاهره؛ خسروی شکیب ،محمد؛دریکوند،عصمت(1395). تحلیل لایه­های منطقی استدلال در تمثیل­های مرزبان نامه. شماره 40، صص51-79.
-صراف­زاده کاشانی، حسن( 1386). تفسیر الهادی الی الحق المبین: سلسله مباحث تفسیری سوره احزاب.جلد ششم، کاشان: مرسل.
-________________(1378). تفسیر الهادی الی الحق المبین: مشتمل بر سوره های حمد، قدر، توحید. جلد اول، قم: دفتر نشر برگزیده.
-________________(1380). تفسیر الهادی الی الحق المبین: خطابات خدا در قرآن به اهل ایمان. جلد دوم، قم: دارالغدیر.
-________________(1381). تفسیر الهادی الی الحق المبین: سوره های علق و نصر. جلد سوم، کاشان: سفیر فرهنگ.
-________________(1382). الهادی الی الحق المبین: سلسله مباحث تفسیری سوره های ضحی، انشراح، کوثر و عصر. جلد چهارم، قم: خاطرات قلم.
-_______________(1384). تفسیر الهادی الی الحق المبین: تفسیر سورۀ نور. جلد پنجم، کاشان: مرسل.
-ضیایی،ثریا؛رادفر،حمیدرضا؛نوری،سولماز(1399). « نظریۀ اقناع رسانه­ای و بازنمایی آن در عملکرد اطلاعاتی کتابخانه ها». دوفصلنامه علمی-پژوهشی  رسانه و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی». سال دهم. شماره اول. صص79-100.
-گلدزیهر، ایگناس(1384). گرایش­های تفسیری در میان مسلمانان. ترجمه سید ناصر طباطبایی، تهران: ققنوس، چاپ دوم.
-عمیدزنجانی، عباسعلی(1379). مبانی و روش­های تفسیر قرآن. تهران: سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ چهارم.
-علوی مهر، حسین(1389). روش­ها و گرایش­های تفسیری. قم: اسوه، چاپ دوم.
-فتح­الهی، ابراهیم(1380). متدولوژی. تهران: دانشگاه پیام­نور، چاپ پنجم.
-_________ (1394). متدولوژی علوم قرآنی. تهران: دانشگاه امام صادق علیه السلام، چاپ سوم.
-فرامرز قراملکی، احد(1380). روش­شناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
-____________ (1388). روش­شناسی فلسفۀ ملاصدرا.  تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
-- فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی(1387). معتصم الشیعه فی احکام الشریعه. تحقیق مسیح توحیدی وحدت؛ به اشراف  محمد امامی کاشانی، تهران: المدرسه العلیا للشهید المطهری.
-قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا؛ ایزدپرست، لیلا(1394). روش­شناسی نقد و بررسی کتاب. تهران: جامعه شناسان.
- قزوینی، محمد مراد بن عبدالرحمان(1373). ترجمۀ آثار البلاد و اخبار العباد. تصحیح سید محمد شاهمرادی، جلد دوم، تهران: دانشگاه تهران.
- کاشانی، ملافتح الله(1346). تفسیر منهاج الصادقین‌ فی الزم المخالفین. مقدمه و پاورقی حاج میرزا ابو الحسن شعرانی و تصحیح علی اکبر غفاری، تهران: کتابفروشی اسلامیه، چاپ سوم.
- لاری بی، کریستنسن(1387). روش­شناسی آزمایشی. مترجم علی دلاور، تهران: رشد.
- مقدسی، ابوعبدالله  محمد بن احمد(1361ش). احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم. ترجمه علینقی منزوی، تهران: شرکت مولفان و مترجمان ایران.
-ملکیان، مصطفی(1372). درس گفتار تفکر نقدی(روش نقد اندیشه ها).ج3، بی­جا: بی نا.
- موحدی محب، عبدالله(1387). نگاهی به فیض گذری بر وافی. مجله تخصصی مرکز پژوهشی  کاشان­شناسی دانشگاه کاشان، سال چهارم. شماره چهارم و پنجم. صص 49-69.
-موسوی، سیدرضا(1390). «سبک تفسیری علامه طباطبایی (ره) در المیزان». فصلنامه قرآن کوثر، قرآن و علوم و معارف قرآنی. شماره 39. صص 117-129.
-مولف ناشناس(1403ه.ق). حدود العالم من المشرق الی المغرب. به کوشش منوچهر ستوده، تهران: کتابخانه طهوری.
-میرجانی،حمید(1389). استدلال منطقی به مثابۀ روش پژوهش. صفه، دورۀ 20، شماره 50،صص35-50.
--نراقی،حسن(1364). کاشان در جنبش مشروطۀ ایران. تهران: ایران، چاپ دوم.
-نظر بیگی، مریم(1395).  «بررسی تطبیقی روش­شناسی تفسیر موضوعی قرآن و ارائۀ تعریفی نو از آن»، استاد راهنما دکتر محسن قاسم­پور. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان.
-والزر، مایکل(1387). تفسیر و نقد اجتماعی، ترجمه مرتضی بحرانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی.
-یزدان­پناه، یدالله(1393). مبانی و اصول عرفان نظری.  نگارش عطا انزلی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه، چاپ پنجم.