احسان الله درویشی؛ عزت الله مولایی نیا؛ سیما البوغبیش
چکیده
تعیین مرجع ضمیر در فراز «جَعَلا لَهُ شُرَکاءَ فِیما آتاهُما» از آیه 190 سوره اعراف، چالشی در میان مفسران فریقین پدید آورده است: بازگشت ضمیر فعل « جَعَلا» به حضرت آدم و حوا چگونه با عصمت حضرت آدم سازگاری خواهد داشت؟ متون روایی پرشمار ذیل آیه نشان از دیرینگی چالش در سدههای نخست اسلامی دارد. مفسران فریقین رهیافتهای گوناگونی ...
بیشتر
تعیین مرجع ضمیر در فراز «جَعَلا لَهُ شُرَکاءَ فِیما آتاهُما» از آیه 190 سوره اعراف، چالشی در میان مفسران فریقین پدید آورده است: بازگشت ضمیر فعل « جَعَلا» به حضرت آدم و حوا چگونه با عصمت حضرت آدم سازگاری خواهد داشت؟ متون روایی پرشمار ذیل آیه نشان از دیرینگی چالش در سدههای نخست اسلامی دارد. مفسران فریقین رهیافتهای گوناگونی در تبیین این آیه برگزیدهاند. نظریههایی همچون شرک آدم و حوا، شرک اجداد قریش، شرک نوع انسانها در میان رهیافتهای تفسیری فریقین دیده میشود. نوشتار حاضر با روش کتابخانهای به گردآوری رهیافتها پرداخته و پس از نقد و تحلیل رهیافتهای تفسیری بر اساس روش تحلیلی توصیفی، نظریه شرک نسل آدم و حوا را به عنوان رهیافت منتخب برگزیده است. با استناد به آیات مشابه و روایات تفسیری و نیز دلایل عقلی، قرآنی و روایی عصمت آدم علیهالسلام، به نظر میرسد آیه در صدد بیان داستان فرزندآوری حضرت آدم و حوا است اما در فراز «جَعَلا لَهُ شُرَکاءَ» به عاقبت اولاد مشرک این دو اشاره شده است.