ابن عاشور، محمد بن طاهر. التحریر و التنویر. بی جا. بی تا
ابوعبیده، معمر بن مثنی.(1381ق). مجاز القرآن. تح: محمد فؤاد سزگین. قاهره: مکتبة الخانجی. لا ط
ابن منظور، محمد بن مکرم.( 1414ق). لسان العرب. بیروت: دار الصادر. الطبعة الثانیة
ابوعطیه اندلسی، عبدالحق.(1422ق). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز.تح: عبدالسلام عبدالشافی محمد.بیروت: دارالکتب العلمیة.چاپ اول
ابو دیب، کمال.( 1394). صور خیال در نظریۀ جرجانی. ترجمه فرهاد ساسانی و فرزان سجودی. تهران: نشر علم. چاپ اول
اندلسی، ابوحیان.(1420).البحر المحیط فی التفسیر.تح: محمدجمیل صدقی.بیروت: دارالفکر
بیضاوی، عبدالله.(1418).انوارالتنزیل و اسرار التاویل. تح: محمد عبدالرحمن المرعشلی.بیروت: داراحیاء التراث.چاپ اول
الجرجانی، عبدالقاهر. (1412ق ).اسرار البلاغة. تحقیق محمود محمد شاکر. القاهرة: المکتبة الخانجی. الطبعة الأولی
جرجانی.(1396). اسرار البلاغه.ترجمه د. جلیل تجلیل. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. چاپ ششم
راسخ مهند، محمد.(1394). درآمدی بر زبانشناسی شناختی: نظریه ها و مفاهیم. تهران:انتشارات سمت. چاپ پنجم
راغب اصفهانی، حسین.(1412).المفردات فی غریب القرآن.تح صفوان عدنان داوودی. بیروت، دمشق: دارالعلم، دارالشامیة.چاپ اول
طباطبائی، سید محمد حسن.( 1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر تبلیغات اسلامی جامعه مدرسین قم. چاپ پنجم
صفوی، کوروش.(1383). درآمدی بر معناشناسی. تهران: سورۀ مهر. (حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی)
العدل، سید عبدالمطلب.(1388).هیروگلیف در قرآن.ترجمه د. حامدصدقی، د.حبیب الله عباسی.تهران:انتشارات سخن
عثمان الحمدانی، ایاد عبدالودود.( 2004). التصویر المجازی أنماطه و دلالاته فی مشاهد القیامة. عراق، بغداد: دارالشؤون الثقافیة العامة. الطبعة الأولی
فولادوند، محمد مهدی.(1415ق). ترجمۀ قرآن. تهران: دار القرآن الکریم. چاپ اول
قرشی، سید علی اکبر.(1371).قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الاسلامیة. چاپ ششم
لیکاف، جورج؛ جانسون، مارک.(1394). استعاره هایی که با آنها زندگی می کنیم. ت: هاجر آقا ابراهیمی. تهران:نشر علم. چاپ اول
____ ، (1397). (به پیوست مقالۀ معاصر استعاره). ت: جهانشاه میرزابیگی. تهران: نشر آگاه. چاپ اول ویراست دوم
د. محمد داوود، محمد.(2002). القرآن الکریم وتفاعل المعانی و...:2ج.قاهره: دارالغریب
مکارم شیرازی، ناصر.(1374).تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیة. چاپ اول
مصطفوی، حسن.( 1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب
نیشابوری، نظام الدین محمد بن حسن.(1416).تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان. بی جا
د.نهر، هادی.( 2008م). علم الدلالة التطبیقی فی التراث العربی. عمان، إربد : عالم الکتب الحدیث. الطبعة الأولی
پایان نامه:
النوری الخرشه، احمد غالب.( 2008م).اسلوب الإنزیاح فی النص القرآن. جامعة مؤته
مقالات اینترنتی فارسی:
صفوی، کوروش. بحثی دربارۀ طرحهای تصویری از دیدگاه معناشناسی شناختی. نامه فرهنگستان. تابستان 1382. دوره6. ش 21: ص 85-65
مهدی عابدینی جزینی و همکاران. بررسی طرحواره های تصویری عذاب در قرآن از منظر زبانشناسی شناختی. مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث. پاییز 97. ش 39: ص 157- 127
مرتضی قائمی و اختر ذوالفقاری. طرحواره های تصویری در حوزۀ سفر زندگی دنیوی و اخروی در زبان قرآن. دوره 4 ش 3. پاییز 95 : ص 1-22
فاطمه دریس و همکاران. بررسی کاربست طرحواره های تصویری جانسون در قرآن کریم با تکیه بر اشاره های تربیتی و آموزه های اخلاقی در کلام وحی. مجله آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث. پاییز و زمستان 95: ص76-59
حسن مقیاسی. نقد و بررسی طرحواره های تصویری قرآن در نهج البلاغه. فصلنامه پژوهشنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان. تابستان 95. دوره 4 ش 14: ص 95-68
عالیه کرد زعفرانلو و فائقه ابراهیم. بررسی طرحواره های تصویری جانسون در آیات توصیف کننده بهشت و جهنم در چارچوب معناشناسی شناختی. فصلنامه ذهن. پاییز 98 ش 79: 152-119
مریم توکل نیا و ولی الله حسومی. بررسی طرحواره های تصویری حرف "فی" در قرآن با تکیه بر نظریۀ جانسون در معنی شناسی شناختی. دو فصلنامه تفسیر پژوهی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. بهار و تابستان 95. دوره 3 ش 5: ص 80-46
Evans,V & M. Green(2006). Cognitive linguictics an Introduction.Edinburgh university prees Ltd.
Johnson,M.(1987). The Body in the mind. The Bodily Basis of meaning,Imagination and Reason. Chicago: University of Chicago Press