دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391
محمد حسن صانعی پور
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 9-22
چکیده
در این مقاله با گذر از مسئلة «ما أدری» بودن لیلة القدر و در مواجهه با مسئلة «پیچیدگی» حاکم بر این شب و با تکیه بر توان ادراکی محدود بشری، از بین ابعاد بیکران این لیلة بعد معنوی ـ ارزشی آن با استفاده از تحلیل معناشناختی مفرده «مبارک» ـ که در متن قرآن دارای «روابط جانشینی» با «القدر» است ـ و تحلیل درون متنی مفرده ...
بیشتر
در این مقاله با گذر از مسئلة «ما أدری» بودن لیلة القدر و در مواجهه با مسئلة «پیچیدگی» حاکم بر این شب و با تکیه بر توان ادراکی محدود بشری، از بین ابعاد بیکران این لیلة بعد معنوی ـ ارزشی آن با استفاده از تحلیل معناشناختی مفرده «مبارک» ـ که در متن قرآن دارای «روابط جانشینی» با «القدر» است ـ و تحلیل درون متنی مفرده «نزول» در قرآن و ترسیم فرآیند «نزول» ملائکه ـ بهعنوان مهمترین اتفاق در این شب و کلیدیترین فعل از سوره قدر در شناخت ماهیت و چیستی ظرف زمانی «لیلة القدر» ـ معناکاوی میشود تا فهم بهتری از ماهیت دوساحتی «لیلة القدر» که در بیان روایات به «بطنان العرش» تعبیر شده است، بهدست آید. لذا فهم «لیلة القدر» نیازمند «جهش معرفت شناختی» بین دو ساحت معنایی غیبی و عرشی (القدر) و شهادتی و فرشی (لیلة) این واژه است که کاربرد فراوانی در فهم و تفسیر اینگونه مفردات قرآنی دارد.
محمود کریمی؛ محمد حسن رستمی؛ محسن دیمه کار گراب
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 23-40
چکیده
هر چند به نظر میرسد آیه «إِنِّى جاعِلٌ ِفِى الْأرْضِ ِخَلِیفَةً» در سورة بقره تنها طلیعه و مقدمه داستان خلقتِ حضرت آدمعلیهالسلام است، لکن این آیه مشتمل بر نکات تفسیری ـ کلامى ارزشمندی است که برخی از آنها از دیرباز به اجمال و پراکنده در آثار علمى ...
بیشتر
هر چند به نظر میرسد آیه «إِنِّى جاعِلٌ ِفِى الْأرْضِ ِخَلِیفَةً» در سورة بقره تنها طلیعه و مقدمه داستان خلقتِ حضرت آدمعلیهالسلام است، لکن این آیه مشتمل بر نکات تفسیری ـ کلامى ارزشمندی است که برخی از آنها از دیرباز به اجمال و پراکنده در آثار علمى فریقین بهویژه امامیه بیان شده ولی هیچگاه تبیین نشده است. نوشتار حاضر بر آن است تا ابعاد تفسیری ـ کلامی این آیه را در میراث علمى امامیه و اهل سنت، مورد بررسی قرار گیرد؛ ابعادی همچون هدف از آفرینش خلیفه در زمین، لزوم وجود خلیفه در زمین و ضرورت ِنیاز به امام، تقدم وجود خلیفه بر دیگران، اختصاص تعیین خلیفه به خداوند، لزوم عصمت خلیفه و امام و غیرهم. این موارد مهمترین مباحث کلامى است که برخی از محدّثان و مفسّران متکلّم با استناد به آیه مذکور به آنها اشاراتی داشتهاند. در آثار علمى اهل سنت نیز در خصوص این آیه، تنها به مباحث معدودی همچون عصمت ملائکه، علم یکی از شروط خلافت، و برترى آدمعلیه السلام بر ملائکه اشاره شده که این استفاده اندک از آیه، ناظر به تفاوت مبانى کلامى اهل سنت با امامیه در موضوعِ امامت است. پاسخ به دیدگاه اسماعیلیه در خصوص تعارض غیبت امام با «قراردادن خلیفه در زمین» و نیز اشاره به استفاده فقهی برخی از فقیهان امامی و اهل سنت از این آیه در خصوص مشروعیت ِقضاوت و تعلق زمین به خلیفه خدا از دیگر مباحث مطرح ِشده در این نوشتار بهشمار مىآید.
فتحیه فتاحیزاده؛ زهره اهوارکی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 41-48
چکیده
در بحث از تفاوتهای بیانی آیات مشابه، این سؤال مطرح میشود که چه عواملی سبب ایجاد چنین تفاوتهایی شده است. چه چیز سبب میشود تا لفظی در یک آیه مقدم و در آیه مشابهش مؤخر شود و یا واژهای از یک آیه حذف و در آیه مشابهش ذکر شود و.... بهطور کلی میتوان گفت این تفاوت اسلوبها به سه عامل باز میگردد که عبارتند از: سیاق معنایی، سیاق لفظی و ...
بیشتر
در بحث از تفاوتهای بیانی آیات مشابه، این سؤال مطرح میشود که چه عواملی سبب ایجاد چنین تفاوتهایی شده است. چه چیز سبب میشود تا لفظی در یک آیه مقدم و در آیه مشابهش مؤخر شود و یا واژهای از یک آیه حذف و در آیه مشابهش ذکر شود و.... بهطور کلی میتوان گفت این تفاوت اسلوبها به سه عامل باز میگردد که عبارتند از: سیاق معنایی، سیاق لفظی و تفنن در کلام. سیاق معنایی و لفظی حکمت اختصاص هر لفظ به سوره را توضیح میدهد و تفنن در کلام، تنها وجود اختلاف در آیات را تبیین میکند.
حمیدرضا فهیمی تبار
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 49-66
چکیده
بخش زیادی از قرآن روایت داستان امّتهای پیشین و انبیاء الهی است. جایگاه و نقش این داستانها بهعنوان یک منبع فقهی از جمله مباحث نظری آیات احکام است. از آنجاییکه زبان داستان زبان اخبار است این پرسش در بین فقیهان و مفسّران همواره مطرح بوده است که آیا آیات قصص میتواند مفهوم انشایی داشته باشد؟ آیا میتوان از قصص قرآن احکام فقهی ...
بیشتر
بخش زیادی از قرآن روایت داستان امّتهای پیشین و انبیاء الهی است. جایگاه و نقش این داستانها بهعنوان یک منبع فقهی از جمله مباحث نظری آیات احکام است. از آنجاییکه زبان داستان زبان اخبار است این پرسش در بین فقیهان و مفسّران همواره مطرح بوده است که آیا آیات قصص میتواند مفهوم انشایی داشته باشد؟ آیا میتوان از قصص قرآن احکام فقهی را استنباط کرد؟ در بخش اول این مقاله روایاتی ذکر کردهایم که در آنها اهل بیتعلیهم السلام از آیات داستانی برای استنباط احکام استفاده کردهاند. در بخش دوم به رهیافتهای مستخرج از روش اهل بیتعلیهمالسلام در تفسیر فقیهانه از قصص قرآنی پرداختهایم و نشان دادهایم آیات داستانی از جمله منابع قرآنی برای احکام فقهی است.
محمدرضا حاجی اسماعیلی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 67-86
چکیده
بازشناسی تفاسیر در حوزه روششناسی، ضرورت اجتنابناپذیر مطالعات جدید قرآنی است. توجه به ابعاد مختلف روششناسی تفسیر جهت دستیابی به روش صحیح تفسیر قرآن و نیز طبقهبندی تفاسیر بر مبنای معیارهای روششناسانه الزامهای روششناسی تفاسیر را بیش از پیش نمایان میسازد. اصلیترین پرسشهای مطرح در این دانش را میتوان چنین برشمرد: چه ...
بیشتر
بازشناسی تفاسیر در حوزه روششناسی، ضرورت اجتنابناپذیر مطالعات جدید قرآنی است. توجه به ابعاد مختلف روششناسی تفسیر جهت دستیابی به روش صحیح تفسیر قرآن و نیز طبقهبندی تفاسیر بر مبنای معیارهای روششناسانه الزامهای روششناسی تفاسیر را بیش از پیش نمایان میسازد. اصلیترین پرسشهای مطرح در این دانش را میتوان چنین برشمرد: چه راههایی برای شناخت قرآن وجود دارد؟ تفسیر چه نوع شناختی است؟ نسبت تفسیر با این گونههای شناخت چیست؟ در همین راستا محقّقان علوم قرآنی به تعریف گونههایی از شناخت قرآن از قبیل شناخت ترجمهای، تفسیری، تأویلی، بطنی، اشراقی، شهودی، تنزیلی، ابتدائی، مصداقی پرداختهاند. در این پژوهش تفسیر «اطیبالبیان فی تفسیر القرآن» اثر آیتالله سید عبدالحسین طیب از مفسّران معاصر تشیّع که در 14 مجلد به نگارش درآمده، بر مبنای معیارها و تئوریهای روششناسی بررسی گردیده است. اهمیت این پژوهش در قابلیتسازی سنجش تفسیر «اطیبالبیان» با استفاده از ملاکهای تعریف شده در علم روششناسی تفسیر قرآن بوده تا میزان تعهد مفسّر به روش مورد نظر خویش و تغییر یا عدم تغییر آن را در سراسر این تفسیر نمایان سازد.
رحمتالله عبداللهزاده آرانی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 87-98
چکیده
درک مفاهیم و بیان مقاصد آیات قرآن همواره مورد توجه مفسّران و قرآنپژوهان بوده است. در این زمینه قرآن نیز خود به تأمّل و تدبّر در آیات دعوت نموده و اینگونه بر فهمپذیر بودن کلام وحی پای فشرده است. از سوی دیگر، برخی روایات، از تفسیر به رأی و از آنچه از آن به «ضرب آیات به یکدیگر» نام برده شده، نهی نموده و گروهی بر این اساس، بهرهگیری ...
بیشتر
درک مفاهیم و بیان مقاصد آیات قرآن همواره مورد توجه مفسّران و قرآنپژوهان بوده است. در این زمینه قرآن نیز خود به تأمّل و تدبّر در آیات دعوت نموده و اینگونه بر فهمپذیر بودن کلام وحی پای فشرده است. از سوی دیگر، برخی روایات، از تفسیر به رأی و از آنچه از آن به «ضرب آیات به یکدیگر» نام برده شده، نهی نموده و گروهی بر این اساس، بهرهگیری معنای یک آیه از آیات دیگر را در دایره شمول نهی یاد شده قرار داده و آن را از مصادیق تفسیر به رأی شمردهاند. فیض کاشانی و علامه طباطبایی با تبیینی درخور از روایات «منع از تفسیر به رأی» و «ضرب آیات به آیات» به خوبی از عهده بیان عدم تعارض بین اینگونه روایات از یکسو و «ادله تدبّر در قرآن» از سوی دیگر برآمدهاند؛ اما آنچه پس از آن در نگرش هر یک رخ مینماید بهگونهای متفاوت از دیگری است. فیض کاشانی تدبّر در قرآن را زمینهای برای درک حقایق آیات و باطن الفاظ و عبارات میداند و به استناد دستهای از روایات و اخبار برای اهل تدبّر در این عرصه مجالی فراخ پیشروی قرار میدهد؛ ولی علامه طباطبایی آن را زمینهای برای تبیین مبنای خود در تفسیر آیات به آیات قرار میدهد، و با بهرهگیری از دستهای دیگر از روایات، زوایای دیگری از تدبّر در قرآن را پیشروی مینهد و بر امکان فهم مستقل آیات قرآن با توجه به مبین بودن آیات تأکید مینماید و نقش روایات در این زمینه را رهنمون کردن بهسوی بهرهگیری از آیات برای فهم آیات با تدبّر در آنها میداند.
مهدی مطیع؛ مصطفی دلشاد تهرانی؛ سوده اسعدی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 99-114
چکیده
گرایش به معنویت و نگاههای عارفانه دینی در دوره معاصر، نیاز به بهرهمندی از نگاههایی با تفسیر عارفانه یا رویکرد عرفانی به قرآن مجید علاوه بر آنکه زبان این کتاب را برای فهم مخاطبین امروز قابل دستیابی مینماید، بلکه سبب میشود تا پیامها و مفاهیم اخلاقی ـ تربیتی مطرح شده در آیات شریفه بهصورت کاربردی استخراج و درک گردد. در بازار ...
بیشتر
گرایش به معنویت و نگاههای عارفانه دینی در دوره معاصر، نیاز به بهرهمندی از نگاههایی با تفسیر عارفانه یا رویکرد عرفانی به قرآن مجید علاوه بر آنکه زبان این کتاب را برای فهم مخاطبین امروز قابل دستیابی مینماید، بلکه سبب میشود تا پیامها و مفاهیم اخلاقی ـ تربیتی مطرح شده در آیات شریفه بهصورت کاربردی استخراج و درک گردد. در بازار ارائه مکاتب مختلف عرفانی آن دسته از منابع که مطابقت بیشتری با مفاهیم کلام وحی دارند، هم قابل اعتبارترند هم ماندگارتر و به حق نزدیکتر. از این میان یکی از ارزشمندترین متون برجای مانده در حوزه متون عرفانی منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری است. این نوشتار سعی دارد تا با جستجوی مبنای قرآنی مفاهیم اخلاقی مذکور و تطابق معادل عرفانی این مفاهیم و با بسط تعاریف، توصیفات و تقسیمات خواجه عبدالله انصاری در باب اخلاق کتاب منازل السائرین، رویکرد عرفانی نویسنده به آیات قرآنی را پی جویی نماید.
زهره اخوان مقدم
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1391، صفحه 115-130
چکیده
مقالة حاضر با هدف بازکاویِ اعتبار و کاربرد عقل در حوزة فهم قرآن، از روایات معصومانعلیهمالسلام که وارثان و عالمان قرآن هستند، مدد میگیرد. این پژوهش، ابتدا گامی بهسوی شناخت عقل برداشته، و از ماهیت عقل، و نیز ارزش آن در کلام اهل بیتعلیهمالسلام سخن گفته است. آن هنگام، روایات معصومانعلیهمالسلام را در حیطة ارتباط عقل و فهم قرآن ...
بیشتر
مقالة حاضر با هدف بازکاویِ اعتبار و کاربرد عقل در حوزة فهم قرآن، از روایات معصومانعلیهمالسلام که وارثان و عالمان قرآن هستند، مدد میگیرد. این پژوهش، ابتدا گامی بهسوی شناخت عقل برداشته، و از ماهیت عقل، و نیز ارزش آن در کلام اهل بیتعلیهمالسلام سخن گفته است. آن هنگام، روایات معصومانعلیهمالسلام را در حیطة ارتباط عقل و فهم قرآن مطرح نموده، و ثابت میکند که ایشان نه تنها مخالف ورود عقل به حوزة قرآن نبودهاند، بلکه به انحاء گوناگون بر این عمل صحّه گذاشتهاند. پس از آن روایاتی که بهنظر میرسد موهم عدم اعتبار عقل در زمینة فهم قرآن باشد، مورد بررسی قرار گرفته و از آنها رفع تعارض و ابهام میشود، بدینصورت که یا جهت صدور اینگونه روایات، خاص است؛ و یا مخاطب آنها. در نهایت، اهمیت توجه به محدودة کارآیی عقل مورد تأکید قرار گرفته، و آفتهای عقلگرایی افراطی، گزارش شده است. این پژوهش با دو حیثیت، میتواند از نوع «کاربردی» و یا «بنیادی» باشد.