با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی قرآن و عهدین ایران
اثرپذیری مارتین لوتر از ریکالدو در رویکرد انتقادی به قرآن کریم

سید رضا مؤدب؛ علی اکبر مومنی

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/quran.2019.6417

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیرپذیری مارتین لوتر از ریکالدو دومنته کروچه در رویکرد انتقادی به قرآن کریم است. مارتین لوتر بنیان‌گذار نهضت پروتستان از معدود کسانی است که زمینه تغییر در تاریخ را فراهم نمود، اما او به همان میزان که تأثیرگذار بوده، تأثیرپذیر نیز بوده است. بسیاری از اندیشه‌های لوتر متأثر از اندیشمندان قرون وسطی است. ...  بیشتر

اصول اخلاق تفسیر قرآن کریم؛ ملاحظات، مقدمات، چالش‌ها و پیشنهادها

احد فرامرز قراملکی؛ سید هدایت جلیلی؛ هاجرخاتون قدمی جویباری

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 25-44

https://doi.org/10.30473/quran.2019.6418

چکیده
  تفسیر قرآن به‌منزله کنش اختیاری مفسران، افزون بر بایسته‌های هرمنوتیکی و روش‌شناختی، مشمول بایسته‌های اخلاقی است. این بایسته‌ها مفسر را در دوراهی‌های انتخاب، یاری می‌کنند. التزام به اخلاق تفسیر منوط به وجود اصول اخلاقی برای تفسیر، آگاهی نسبت به آنها و نیز اراده معطوف به کاربست آنهاست. اصول اخلاقی تفسیر نیز به‌ نوبۀ خود باید مستدل ...  بیشتر

بررسی ادله نظریه اختصاص خطاب‌‌های قرآن به معصومان

فاطمه صالحی؛ جعفر نکونام؛ محمد هادی امین ناجی

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 45-62

https://doi.org/10.30473/quran.2019.6419

چکیده
  دیدگاه اختصاص خطاب‌‌های قرآن به معصومان بر برخی ادله روایی تکیه دارد که مهم‌ترین آنها را می‌توان روایات دارای عبارت من خوطب به، روایات نحن الراسخون، حدیث ثلقین، احادیث دوری قرآن از عقل‌‌های مردمان، روایات بیان تفصیل احکام مجمل قرآن و روایات انحصار تفسیر از سوی امام علی علیه‌السلام دانست. بررسی سندی این روایات به‌جز درباره حدیث ...  بیشتر

بررسی مبانی رویکرد غزالی به زبان عرفانی وحی

محمد توکلی پور

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 63-82

https://doi.org/10.30473/quran.2019.6420

چکیده
  غزالی متأثر از تمایلات عارفانه خود، تنها زبان عارفان را کاشف از معانی حقیقی الفاظ و گزاره‌های وحیانی می‌داند. ما در این پژوهش بر آنیم تا مبانی این دیدگاه را تبیین نماییم: وی براساس مبنای وجودشناختی خود، عالم شهادت را به‌مثابه مثال یا حتی سایه عالم غیب معرفی می‌نماید. در بررسی مبنای معرفت‌شناختی غزالی، ارزیابی وی از ابزارهای معرفتی ...  بیشتر

بررسی مبانی و ادله دام‌گستری در متون دینی

ابوالقاسم ارمی؛ سید حسن وحدتی شبیری

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 83-108

https://doi.org/10.30473/quran.2019.6421

چکیده
   از موضوعات مهم در حقوق کیفری، مسأله کشف و اثبات جرم و تحصیل دلیل از طریق مشروع و قانونی است به‌گونه‌ای که مهم‌ترین دلیل در کشف و اثبات یک واقعه مجرمانه چنانچه در تحصیل آن ضوابط قانونی لحاظ نشود، فاقد اعتبار است. هدف ما در این نوشتار این است که اولاً عدم رعایت اصل مشروعیت دلیل و مقدمات آن می‌تواند ادله تحصیلی را در معرض بی‌اعتباری ...  بیشتر

بررسی و تحلیل گزارش‌ها و نقدهای شیخ بهایی در تفسیر عروة الوثقی پیرامون وحدت سوره‌ها و جزئیت بسمله

محمد علی تجری؛ محمد تقدمی صابری

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 109-122

https://doi.org/10.30473/quran.1970.6423

چکیده
  بهاء الدین محمد بن حسین عاملی (953-1030ق) بشناخته به «شیخ بهایی» در تفسیر گران‌سنگ العروة الوثقی آرای مفسران در تفسیر سوره حمد را گزارش کرده، پس از تحلیل و نقد، هر یک را در ترازوی صحت‌وسقم نهاده، دیدگاه خویش را بازتابانده است. ارائه و تحلیل گزارش‌ها و نقدهای شیخ بهایی دربارۀ استقلال یا اتحاد سوره‌های «ضحی و شرح» و «فیل و ...  بیشتر

تحلیل ساختاری عنصر جهاد و پیکار با نفس در سوره یوسف با تأکید بر ساختار آوایی

منیر زیبائی؛ سید حسین سیدی

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 123-138

https://doi.org/10.30473/quran.1970.6424

چکیده
  قرآن به‌عنوان معجزه تاریخ برای ترسیم معانی و معارف گوناگون از تمهیدات ادبی و هنری خاصی بهره گرفته و آنها را در قالبی بی‌نظیر در دسترس همگان قرار داده است. در حوزۀ زبان‌شناسی روش تحلیل ساختار، روشی نوین در فهم و درک این مفاهیم است که در قالب بررسی ساختار آوایی، صرفی، نحوی و بلاغی سوره‌ها به بررسی ارتباط میان اجزای آیات می‌پردازد ...  بیشتر

تحلیل دلالی آیه «ذَلِکَ أدنَى أن یُعرَفنَ» درباره حجاب

محمد سبحانی نیا

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 139-154

https://doi.org/10.30473/quran.1970.6425

چکیده
  ذیل آیه 59 سوره احزاب، پس از اعلان حکم حجاب برای زنان مؤمن، عبارت ﴿ذلِکَ أَدنى‏ أَن یُعرَفنَ فَلا یُؤذَینَ﴾ آمده است که از آن برداشت‌های گوناگون صورت گرفته است. بسیاری از تفاسیر متأثر از پاره‌ای شـأن نزول‌ها، مقصـود از شناخته شدن را تمایز زنان آزاد از کنیزان دانسته‌اند و بعضی، از آن به‌عنوان علت حکم به حجاب یاد کرده‌اند و از منتفی ...  بیشتر

تفسیر قرآن و لزوم احراز مراد جدی

محمدحسن احمدی

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 155-172

https://doi.org/10.30473/quran.1970.6426

چکیده
  آیات قرآن کریم، می‌توانند مورد «برداشت تاریخی» و «برداشت توسعه‌ای» واقع شوند. در برداشت تاریخی، توجه خوانشگر متن به زمینه متن، خاستگاه صدور کلام، سبب صدور و سبب نزول است و این خاستگاه، قابل تعمیم نیست. در برداشت توسعه‌ای، اگرچه متن در ارتباط با زمینه متن معنا پیدا می‌کند؛ اما محل نزاع، خود متن است نه زمینه متن و آنچه به‌عنوان ...  بیشتر

درآمدی بر چالش‌ها و رهیافت‌های ترجمه «کاد» منفی در قرآن کریم

علی اسودی؛ فاطمه خلجی؛ خدیجه احمدی بیغش

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 173-188

https://doi.org/10.30473/quran.1970.6427

چکیده
  ترجمه قرآن کریم همیشه دستخوش چالش‌ها و انتقادهای متعددی بوده و ترجمه ساختارها و ادوات نحوی از مهم‌ترین مصادیق این مقوله به شمار می‌رود. یکی از این مصادیق ترجمه «کاد»ی منفی است. بررسی میدانی معنای «کاد» منفی در بعضی ترجمه‌های فارسی قرآن، حکایت از ابهام به وجود آمده ناشی از رویکرد مترجم است که آیا حرف نفی، مختص فعل «کادَ» ...  بیشتر

نقد روایی دیدگاه منظومه شمسی درباره مفهوم «السماوات السبع»

نهله غروی نائینی؛ محمد اکبری

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 189-202

https://doi.org/10.30473/quran.1970.6432

چکیده
  تلاش برای فهم دقیق‌تر از مفهوم «السماوات السبع» که در هفت آیه از قرآن کریم به‌صراحت مطرح شده است از نخستین قرن اسلام آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد. یکی از دیدگاه‌‌هایی که در میان محققان متقدم و متأخر در تبیین این مفهوم مطرح گردیده، هفت آسمان مذکور را در محدوده منظومه شمسی تعریف کرده است. این مقاله، نظریه فوق را بر مجموعه‌ای از ...  بیشتر

واکاوی رابطه‌مندی فرازهای آیه سوم سوره مائده

سیدمحمدرضا حسینی نیا

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 203-216

https://doi.org/10.30473/quran.2019.6422

چکیده
  مسأله تناسب و ارتباط میان فرازهای آیۀ سوم سورۀ مائده از جمله مسائل اختلافی در بین مفسران است. برخی مفسران فراز ﴿الیَومَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ. الیَومَ أَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ أَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسلامَ دِیناً﴾ را جملۀ معترضه دانسته و قائل به عدم تناسب شده‌اند، ...  بیشتر